Franse Apex Legends-cast weigert AI-overeenkomst te ondertekenen
Gamer.nl
Nieuws

Franse Apex Legends-cast weigert AI-overeenkomst te ondertekenen

De uitgever wil de stemmen van de cast gebruiken om generatieve AI te trainen

De complete Franstalige cast van Apex Legends heeft geweigerd om een overeenkomst te ondertekenen waarmee hun stemmen gebruikt kunnen worden om generatieve AI te trainen.

Pascale Chemin, die in de Franse versie van de populaire multiplayergame de stem van het personage Wraith inspreekt, heeft een statement op social media gedeeld (dat werd vertaald door ResetEra) waaruit dit blijkt. Hoewel Apex Legends niet direct bij naam wordt genoemd, wordt de complete Franstalige cast van de game aangehaald.

De voltallige cast ontving een nieuwe versie van hun overeenkomst van de uitgever (wat - als het om Apex Legends gaat - EA betreft) die geaccepteerd moest worden voordat de samenwerking voortgezet kon worden. In de overeenkomst stond dat de stemacteurs de uitgever het recht gaven om hun stemmen te gebruiken voor het trainen van generatieve AI. Daarmee zouden de acteurs dus mogelijk bijdragen aan de teloorgang van hun eigen werkgelegenheid.

"Deze voorwaarden zijn onacceptabel", aldus Chemin. "Ik moet nu de rol opgeven waar ik bijna zes jaar aan heb gewerkt. Ik kon de rest van de cast niet dwingen hetzelfde te doen. maar één ding was zeker: als we allemaal zouden weigeren, zouden we een impact kunnen maken." De complete cast weigerde dan ook te ondertekenen, en stuurde een brief met deze keuze naar de uitgever. "We wachten nu op een antwoord."

Het gebruik van generatieve AI wordt steeds prominenter in de game-industrie. Onlangs onthulde Microsoft nog hun AI-model Muse waarmee het gameplay kan simuleren, en Activision moest onlangs op Steam nog toegeven dat moderne Call of Duty-games ook gebruik maken van de technologie voor de creatie van assets.

Het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling is controversieel. Steeds meer ontwikkelaars en uitgevers maken er gebruik van, maar tegelijkertijd vrezen mensen werkzaam in de industrie daardoor voor hun baanbehoud. Daarnaast zijn de resultaten van het gebruik van generatieve AI vooralsnog wisselend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames
Gamer.nl
Nieuws

Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames

Takahisa Taura heeft zijn eigen ontwikkelstudio opgericht

Takahisa Taura, een van de prominentere ontwikkelaars bij de Japanse studio PlatinumGames, is vertrokken bij het bedrijf.

Er gaan al geruime tijd geruchten dat diverse topmensen binnen PlatinumGames zijn vertrokken bij het bedrijf. Taura was een van de ontwikkelaars waar de geruchten de ronde over deden, aangezien hij alle vermeldingen gerelateerd aan PlatinumGames eind vorig jaar van social media haalde.

In het meest recente nummer van het Japanse gametijdschrift Famitsu (via Genki) heeft Taura nu bevestigd inderdaad te zijn vertrokken bij PlatinumGames, en zijn eigen bedrijf genaamd Eel Game Studio te hebben opgericht. Meer informatie gaf hij vooralsnog niet. Taura is vooral bekend van zijn werk als regisseur van Switch-spel Astral Chain en als de ontwerper van Nier: Automata.

Ondanks de aanhoudende berichten van talent dat PlatinumGames verlaat, liet het bedrijf eerder dit jaar weten positief naar de toekomst te kijken: "We blijven nieuwe uitdagingen aangaan om games te creëren die mensen verrassen en vreugde brengen. We kijken uit naar jullie blijvende ondersteuning van Bayonetta en PlatinumGames!" Als snel voegde het bedrijf daad bij woord toen Ninja Gaiden 4 werd onthuld, dat Platinum samen met Team Ninja ontwikkelt. Onlangs werd ook een vacature van het bedrijf gespot waarin gerefereerd wordt naar een online actiegame.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We geven MotoGP 25 weg voor de PS5
Gamer.nl
Nieuws

We geven MotoGP 25 weg voor de PS5

Vroemmmmmm

Voel je de wind al door je haren blazen, terwijl je rondscheurt op een motor? We mogen hopen van niet, want motorrijden zonder helm is levensgevaarlijk. Wie echt geen risico wil lopen kan ook virtueel gaan crossen in een game als MotoGP 25. En laat dat nou precies de game zijn die we deze week samen met bol weggeven.

In MotoGP 25 kun je kiezen tussen een realistische simulatie van het motorrijden, of een meer arcade-ervaring waar vooral het rondjes rijden centraal staat. In de Pro Experience moet je daarbij ook een oog houden op de brandstofmeter, verschillende onderdelen van de racebanen en dergelijke elementen die invloed hebben op het verloop van de race. 

Verder bevat de game een carreer-modus die jou in het midden van een raceweekend neerzet. Ook zijn er nieuwe online modi als estafetteraces en is het uiterlijk van jouw tweewieler ook vrij voor jou om je innerlijke ontwerper los te laten.

Dus wat moet je doen om MotoGP 25 te winnen? Ga naar de website van bol, vind de productcode in de url (bestaande uit zestien cijfers) en vul die hieronder in het invulformulier in! Vergeet ook niet je naam en emailadres in te vullen, dan sturen we je zo snel mogelijk een code om de game fysiek op bol.com te bestellen!

Doet het invulformulier het niet? Druk dan hier.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!