Franse Apex Legends-cast weigert AI-overeenkomst te ondertekenen
PU.nl
Nieuws

Franse Apex Legends-cast weigert AI-overeenkomst te ondertekenen

De uitgever wil de stemmen van de cast gebruiken om generatieve AI te trainen

De complete Franstalige cast van Apex Legends heeft geweigerd om een overeenkomst te ondertekenen waarmee hun stemmen gebruikt kunnen worden om generatieve AI te trainen.

Pascale Chemin, die in de Franse versie van de populaire multiplayergame de stem van het personage Wraith inspreekt, heeft een statement op social media gedeeld (dat werd vertaald door ResetEra) waaruit dit blijkt. Hoewel Apex Legends niet direct bij naam wordt genoemd, wordt de complete Franstalige cast van de game aangehaald.

De voltallige cast ontving een nieuwe versie van hun overeenkomst van de uitgever (wat - als het om Apex Legends gaat - EA betreft) die geaccepteerd moest worden voordat de samenwerking voortgezet kon worden. In de overeenkomst stond dat de stemacteurs de uitgever het recht gaven om hun stemmen te gebruiken voor het trainen van generatieve AI. Daarmee zouden de acteurs dus mogelijk bijdragen aan de teloorgang van hun eigen werkgelegenheid.

"Deze voorwaarden zijn onacceptabel", aldus Chemin. "Ik moet nu de rol opgeven waar ik bijna zes jaar aan heb gewerkt. Ik kon de rest van de cast niet dwingen hetzelfde te doen. maar één ding was zeker: als we allemaal zouden weigeren, zouden we een impact kunnen maken." De complete cast weigerde dan ook te ondertekenen, en stuurde een brief met deze keuze naar de uitgever. "We wachten nu op een antwoord."

Het gebruik van generatieve AI wordt steeds prominenter in de game-industrie. Onlangs onthulde Microsoft nog hun AI-model Muse waarmee het gameplay kan simuleren, en Activision moest onlangs op Steam nog toegeven dat moderne Call of Duty-games ook gebruik maken van de technologie voor de creatie van assets.

Het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling is controversieel. Steeds meer ontwikkelaars en uitgevers maken er gebruik van, maar tegelijkertijd vrezen mensen werkzaam in de industrie daardoor voor hun baanbehoud. Daarnaast zijn de resultaten van het gebruik van generatieve AI vooralsnog wisselend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!