Free Radical-oprichter zo goed als klaar met Timesplitters-franchise
Gamer.nl
Nieuws

Free Radical-oprichter zo goed als klaar met Timesplitters-franchise

'Ik weet niet of Plaion of Embracer er nog wat mee gaan doen'

Steve Ellis, de medeoprichter van het inmiddels opgeheven Free Radical Design, heeft aangegeven zo goed als klaar te zijn met de Timesplitters-franchise.

Dat meldt hij in een interview met Games Industry, waarin hij zijn teleurstelling uit over het opheffen van Free Radical door Embracer Group en de annulering van de Timesplitters-game die bij de studio in ontwikkeling was.

"Ik zal waarschijnlijk niet meer betrokken zijn bij Timeplitters", zo stelt Ellis. "Ik weet niet of Plaion of Embracer er nog wat mee gaan doen. Ik weet niet wat er nodig is voor mij om het weer allemaal mee te moeten maken. Het was een enorme teleurstelling."

Ellis liet wel doorschemeren dat hij mogelijk aan iets anders werkt. In het interview geeft hij aan dat hij Unity (de game-engine) voor zich open heeft staan, en dat hij in eerste instantie van plan was om zich niet meer op game-ontwikkeling te richten. "Maar ik keer telkens weer terug. Het is nu eenmaal wat ik bijna dertig jaar lang heb gedaan."

Eerder deze maand lekten er vroege beelden uit van een Timesplitters-game die bij Free Radical in ontwikkeling was. Ellis geeft in het nieuwe interview echter aan dat het beelden van een relatief oud project zijn, en dat dit niet de Timesplitters-game was waar de studio vlak voor sluiting aan werkte.

De beelden vielen op omdat er elementen van Fortnite en soortgelijke live-service-games in leken te zitten. Ellis zegt nu: "Het zou nutteloos zijn om Fortnite te klonen, dus dat deden we niet. We hadden meerdere ideeën, maar er waren drie verschillende concepten die we uitprobeerden. En de gelekte video toont niet het concept waar we aan werkten toen we onze deuren moesten sluiten. We hadden een behoorlijk ander concept, en het team was er heel enthousiast over."

Free Radical Design werd in 1999 opgericht en bestond zoals gezegd uit diverse mensen die eerder bij Rare aan games als GoldenEye 007 hebben gewerkt. De studio leverde onder andere de Timesplitters-shooters en Second Sight af. Na het tegenvallende Haze en een geannuleerde Star Wars-shooter ging de studio in 2008 failliet, en wat overbleef werd overgenomen door Crytek.

In 2014 werd de studio weer overgenomen, ditmaal door Deep Silver, en hernoemd naar Dambuster Studios. Zij brachten Homefront: The Revolution en Dead Island 2 uit. In 2021 kondigde Embracer aan dat ze een nieuwe team hadden samengesteld onder de naam Free Radical Design, geleid door Ellis en David Doak - de oorspronkelijke oprichters van Free Radical - en dat er gewerkt werd aan een nieuwe Timesplitters-game.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!