Game-industrie reageert op sluiting van Concord-servers
Gamer.nl
Nieuws

Game-industrie reageert op sluiting van Concord-servers

De game kwam amper twee weken geleden uit

Diverse bekende gezichten uit de game-industrie hebben op social media gereageerd op het nieuws dat Sony de servers van Concord offline haalt.

Gisteren kondigde Sony aan dat de servers van PlayStation 5- en pc-multiplayergame Concord aanstaande vrijdag offline gaan - zo'n twee weken na de officiële release van de game. Het spel is ook niet meer te koop en mensen die het hebben aangeschaft krijgen hun geld terug.

Het is ongekend dat een game zo snel naar release weer 'verdwijnt'. Verschillende mensen uit de industrie hebben zich dan ook publiekelijk uitgesproken over de situatie. Zo meldde Liana Ruppert, de voormalige community manager van Destiny 2, het volgende: "No Man's Sky, Elder Scrolss Online, Rainbow Six Siege: er zijn zoveel games die hebben bewezen dat dit niet het einde hoeft te betekenen. Met de juiste moves en ondersteuning kunnen we Concord op een grote manier terug zien komen."

Cliff Bleszinski, die voorheen Gears of War ontwikkelde en daarna met zijn studio Boss Key Productions de gefaalde liveservicegame Lawbreakers afleverde, sprak zijn begrip uit. "Concord, ik voel je pijn."

Andere mensen, zoals Thomas Puha van Remedy en John Johanas van Tango Gamewors, hebben ook laten weten mee te leven met de ontwikkelaars. Journalist Gene Park plaatste een opvallende video van Concord, waaruit blijkt dat spelers nu proberen zo snel mogelijk 'zelfmoord' te plegen in de game. Dit om zo snel mogelijk XP te farmen in een poging de Platinum-trofee nog vrij te spelen voordat de game offline gaat.

View post on X
View post on X
View post on X
View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-prijsverhoging niet uitgesloten bij hogere importheffingen
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-prijsverhoging niet uitgesloten bij hogere importheffingen

Het bedrijf wil er echter alles aan doen om de console populair te maken

Nintendo heeft aangegeven een prijsverhoging voor de Switch 2 niet uit te sluiten, mocht de situatie rondom de Amerikaanse importheffingen verergeren.

Dat liet directeur Shuntaro Furukawa aan investeerders weten (vertaald door Genki). "Op dit moment richten we ons op het zo snel mogelijk populariseren van de Switch 2-hardware. Als de situatie rondom importheffingen significant verandert, zullen we prijsaanpassingen overwegen en ze implementeren na het bekijken van verschillende factoren."

Kort na de aankondiging van de Switch 2 kondigde de Amerikaanse president Donald Trump al verschillende importheffingen aan voor landen als China, waar een gedeelte van de Switch 2-consoles (en veel ander apparatuur) wordt geproduceerd. De pre-orders voor de console werden in de VS (en Canada) dan ook geruime tijd uitgesteld tot Nintendo meer zicht op de situatie had. Uiteindelijk besloot het bedrijf dat de prijs van de console gelijk bleef, maar werden de accessoires wel duurder.

De importheffingen en de onzekere economie hebben sowieso wereldwijde invloed op de prijzen van hardware en software. Zo zijn onlangs zowel de prijzen van PlayStation 5 als Xbox Series-consoles omhoog gegaan. Microsoft verhoogt ook de prijzen van accessoires en later dit jaar van sommige games.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Nintendo heeft hoge verwachtingen voor de Switch 2, zo bleek eerder deze week. Het bedrijf wil tot en met maart 2026 in totaal 15 miljoen exemplaren van de console verkopen, waarmee het uit kan groeien tot de snelst verkopende spelcomputer ooit.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Project Ceasar van Paradox blijkt Europa Universalis 5 te zijn
Gamer.nl
Nieuws

Project Ceasar van Paradox blijkt Europa Universalis 5 te zijn

De uitgebreide grand stategygame heeft nog geen releasedatum

Paradox Interactive heeft zoals beloofd het voor lange tijd in mysterie gehulde Project Caesar uit de doeken gedaan, en zoals veel fans al verwachtten blijkt het om Europa Universalis 5 te gaan.

Het was al geruime tijd bekend dat Paradox Tinto, een aantal jaren geleden in Barcelona opgerichte studio, aan een grand strategygame werkte. Nu is dus duidelijk dat het om een nieuw Europa Universalis-deel gaat. Volgens Paradox luidt de game "een nieuw tijdperk voor grand strategygames in".

De game is blijkbaar al vijf jaar in ontwikkeling bij een team aan "modders, superfans en de beste ontwikkelaars ter wereld". Spelers kunnen de geschiedenis tussen 1337 en 1837 vormen en zo onder andere de Middeleeuwen, Renaissance en de Verlichting meemaken. De kern draait daarbij om verschillende volkeren, ook wel 'pops' genoemd, die in totaal driehonderd verschillende religies kunnen aanhangen. Zij zijn de drijvende kracht achter samenlevingen en de economie, en werken in fabrieken en op het land om goederen te creëren waarmee het volk kan overleven.

Daarbij biedt de game een grote wereld om een plek en samenleving uit te kiezen, van Italië en de Yuan Dynasty tot feodaal Japan. Diverse historische gebeurtenissen passeren de revue, allen gebaseerd op uitvoerig onderzoek, maar spelers kunnen ook een alternatieve geschiedenis creëren. Er kan voor vrede tussen naties worden gekozen, of grenzen kunnen juist worden uitgebreid middels oorlogen.

Hieronder kan naast de aankondigingstrailer een uitgebreide presentatie van een halfuur worden bekeken. De pc-game heeft vooralsnog geen releasedatum - Paradox heeft alleen gemeld dat het spel "spoedig uitkomt".

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!