Hideo Kojima niet betrokken bij Metal Gear Solid Delta: Snake Eater
Gamer.nl
Nieuws

Hideo Kojima niet betrokken bij Metal Gear Solid Delta: Snake Eater

Werknemers van Konami en Virtuos werken samen aan de remake

Hoewel niet geheel verrassend, heeft Konami bevestigd dat oorspronkelijke ontwikkelaar Hideo Kojima niet betrokken is bij de ontwikkeling van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater.

Dat meldden de makers van de game in een interview met IGN. Ook concept artist Yoji Shinkawa helpt niet mee. Kojima vertrok in 2015 bij uitgever Konami en heeft zijn eigen studio Kojima Productions opgericht, waarmee hij de Death Stranding-games ontwikkelt.

Volgens Konami bestaat het ontwikkelteam uit diverse Konami-werknemers die mee hebben geholpen aan voorgaande games in de reeks. Die werken samen met Virtuos, de hoofdverantwoordelijke voor de remake.

Er werd ook gevraagd waarom is besloten om een remake van specifiek Metal Gear Solid 3 uit te brengen. "We kozen Snake Eater omdat dit het origineverhaal van Big Boss (Naked Snake) vertelt, wat het startpunt van de Metal Gear-reeks is", zo vertelde een woordvoerder van Konami. "Daarnaast vragen veel fans al geruime tijd om een remake van de game."

Volgens Konami is het niet uitgesloten dat andere Metal Gear-games op een later moment van een remake worden voorzien. "We zullen luisteren naar spelers als er vraag naar is en daarop onze keuzes baseren."

De remake van Metal Gear Solid 3 werd vorige week tijdens de PlayStation Showcase voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc aangekondigd. Een releasedatum is nog niet bekend. "Een nieuwe generatie van spelers en loyale fans kunnen het ontstaansverhaal van de beroemde Big Boss ervaren en er achter komen hoe zijn legende werd gevormd."

Metal Gear Solid 3: Snake Eater speelt zich af in 1964, ver voor de andere hoofddelen in de Metal Gear-reeks. In het spel moeten spelers als een FOX-agent genaamd Naked Snake de Russische raketgeleerde Nikolai Stephanovich Sokolov zien te redden en een superwapen zien te saboteren. Waar in andere Metal Gear-games vooral stedelijke en industriële gebieden worden verkend, doen spelers in Snake Eater een jungle aan. Naast stealth, actie en verhalende elementen bevat het spel ook survivalelementen. Zo kan er op dieren gejaagd worden en moeten spelers hun wonden en breuken helen. Er gingen al geruime tijd geruchten over een remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Konami brengt ergens dit najaar ook 'Volume 1' van een collectie van de MGS-reeks uit. In deze eerste volume zitten remasters Metal Gear Solid, Metal Gear Solid 2 en Metal Gear Solid 3. Dit moet niet verward morden met Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, dat om een remake van MGS3 gaat.

Veel fans zijn enthousiast over de aangekondigde remake, maar houden ook hun hart vast voor het eindresultaat - waaronder Gamer.nl-redacteur Lars Cornelis.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!