Naughty Dog-baas positief over gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling
Gamer.nl
Nieuws

Naughty Dog-baas positief over gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling

'Zelfs mensen zonder technische kennis kunnen zo werelden en verhalen creëren'

Neil Druckmann, de medestudiohoofd van Naughty Dog en creative director van The Last of Us, heeft zich positief uitgelaten over het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling.

In een statement dat onderdeel uitmaakte van Sony's zakelijke meeting gisteren - waarin hij ook meldde dat de nieuwe game van de studio games in een ander daglicht kan stellen bij het mainstream publiek - vertelt hij over hoe hij de toekomst van gameontwikkeling voor zich ziet.

"We zien een interessant huwelijk tussen de nieuwste technologie en traditionele verhaalvertelling dat ons naar een toekomst leidt waarin een sterkere ervaring niet alleen draait om het bereiken van realisme, maar het spectrum tussen gestileerde en extreem realistische graphics wordt verbreed."

Hij vervolgt: "Deze toename aan mogelijkheden wordt aangewakkerd door steeds toegankelijker wordende gereedschappen waarmee zelfs mensen zonder technische kennis hun verbeeldingskracht kunnen gebruiken om zo werelden en verhalen te creëren."

Vervolgens noemt Druckmann het gebruik van AI als een van de gereedschappen die dit mogelijk maken, al plaatst hij daar wel een kanttekening bij. "AI gaat de manier waarop content gemaakt wordt revolutioneren, al zitten er wel ethische kwesties aan vast die we moeten uitvogelen."

AI in games en game-ontwikkeling is een gevoelig onderwerp. Dit omdat er gevreesd wordt dat AI bepaalde werkzaamheden bij game-ontwikkeling kan vervangen, en het dus een nadelige impact kan hebben op werkgelegenheid. Daarbij verschillen de meningen over het vraagstuk of het gebruik van AI om bijvoorbeeld illustraties te creëren als diefstal gezien kan worden.

Ondanks dat Druckmann deze ethische kwestie aanhaalt, benadrukt hij enthousiast te zijn over de mogelijkheden. "Met technologieën zoals AI en de mogelijkheid om vanuit thuis motion capture in te zetten, reduceren we de kosten en technische obstakels, en kunnen we avontuurlijkere projecten aangaan en zo de grenzen van verhaalvertelling in games verleggen. Deze evolutie stelt creatievelingen in staat om hun visies zonder traditionele obstakels tot leven te brengen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!