Nieuwe details van PlayStation 5 Pro-GPU mogelijk uitgelekt
PU.nl
Nieuws

Nieuwe details van PlayStation 5 Pro-GPU mogelijk uitgelekt

De console is nog altijd niet officieel aangekondigd

Er zijn mogelijk nieuwe details over de GPU in de nog onaangekondigde PlayStation 5 Pro uitgelekt.

Digital Foundry deelde de details. Volgens de website krijgt de GPU in de console een kloksnelheid van 2,18GHz met een boost-snelheid tot wel 2,35GHz. Zowel de L1- als L0-cache van de console zou verdubbeld zijn ten opzichte van de reguliere PS5: respectievelijk van 128KB naar 256KB en van 16KB naar 32KB. Dit moet er voor zorgen dat de console verbeterde ray tracing weer kan geven.

Daarbij zou de console nieuwe DirectX 12-features kunnen gebruiken, waaronder variabele rate shading en hybride multisample anti-aliasing. Daarmee kunnen zogeheten 'jaggies' beter verborgen worden. Het systeem zou volgens Digital Foundry dankzij de specificaties een prestatieboost van zo'n 45 procent geven aan games.

In 2023 lekte al uit dat de PS5 Pro onder de codenaam Trinity ontwikkeld wordt en een consistente fps op een resolutie van 4K kan weergeven. Ook zou de console een nieuwe perfomance modus hebben waarmee een resolutie van 8K mogelijk is, alsmede verbeterde ray-tracing. Sindsdien lekken er met enige regelmaat details over de altijd nog onaangekondigde console die volgens de laatste geruchten ergens later dit jaar verschijnt. Lees hier alles wat er tot nu toe over de PS5 Pro is uitgelekt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pc-versie Stellar Blade officieel aangekondigd
PU.nl
Nieuws

Pc-versie Stellar Blade officieel aangekondigd

Zoals al bekend was komt het spel op 11 juni uit

Na een te vroeg gepubliceerde trailer eerder deze week is de komst van de pc-versie van Stellar Blade op 11 juni nu officieel bevestigd.

Op het officiële PlayStation YouTube-kanaal werd begin deze week een trailer gedeeld met de aankondiging en releasedatum van de pc-versie. De trailer werd weer verwijderd, waaruit bleek dat hij te vroeg was gepubliceerd.

Inmiddels heeft de officiële aankondiging wel plaatsgevonden en blijkt de releasedatum te kloppen. Daarbij is ook duidelijk dat de pc-versie ondersteuning voor upscalingstechnologieën DLSS en FSR bevat, alsmede 25 nieuwe kostuums voor het hoofdpersonage en een nieuw baasgevecht met Mann, de leider van de Sentinals. PS5-gamers zullen een gedeelte van de nieuwe inhoud ook ontvangen middels een update.

Op 11 juni verschijnt er ook een 'Complete Edition' van de game op pc en PlayStation 5. Daarin zit niet alleen de basisgame, maar ook diverse verschenen dlc, waaronder de cross-overs met Nier: Automata en Goddess of Victory: Nikke.

Stellar Blade verscheen in april vorig jaar op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!