Nvidia: ‘Ubisofts project met AI-gamepersonages kan dit jaar nog onthuld worden’
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia: ‘Ubisofts project met AI-gamepersonages kan dit jaar nog onthuld worden’

Wel veel rekenkracht, maar (nog) geen games

Nvidia verwacht dat Ubisoft mogelijk dit jaar al de implementatie van Nvidia ACE uit de doeken doet. Tijdens een MSI-evenement in AI-thema voorzag Christian Geipel, senior consumer notebook manager Europe van Nvidia, meer details over hoe de generatieve NPC-ontwikkeling momenteel ingezet wordt − en wat momenteel de obstakels zijn.

Nvidia ACE werd vorig jaar tijdens Computex onthuld met de korte Kairos-demonstratie. Met behulp van ACE zouden personages in games niet enkel op vooraf geschreven scripts of spraakbomen kunnen werken, maar ook zelf gesprekken en interacties kunnen genereren op basis van kunstmatige intelligentie.

AI is daarbij ook verantwoordelijk voor het stemmenwerk en de bijbehorende gezichtsanimaties. Kort na Nvidia’s aankondiging lieten in ieder geval game-uitgevers Ubisoft en Tencent weten interesse te hebben in de AI-technologie, maar over hun implementaties bleef het sindsdien stil.

Geipel meent nu dat Ubisoft, met een beetje geluk, dit jaar nog haar ACE-project officieel kan tonen. Daarbij spreekt Geipel specifiek over een ‘project’ en expliciet niet een volledige game. Wat Ubisoft nu met de AI-technologie ontwikkelt, is eerder een pilot of probeersel te noemen.

“Ik heb flarden [van Ubisofts ACE-project] gezien en het lijkt in ieder geval geen traditionele game te worden.” Ook sluit Geipel uit dat het project onderdeel vormt van Ubisofts bekendere IP, waar eerder wel volop over gespeculeerd werd. “Het heeft in ieder geval niets met Assassin’s Creed te maken.”

Watch on YouTube

De beheerder van Nvidia’s Europese laptopsegment gaf ook meer context over ACE in het algemeen. Zo werd nog eens benadrukt dat het concept van generatieve gamepersonages ontzettend veel rekenkracht vergt.

“ACE wordt nu nog vaak met cloud-rekenkracht verwerkt. [...] Als je het lokaal wilt draaien, dan houd je bijna geen rekenkracht meer over voor de game zelf, zelfs op een RTX 4090”, aldus Geipel. Ook de krachtigste videokaarten kampen met lage framerates wanneer ACE-personages lokaal gegenereerd worden."

Geipel stipt daarbij aan dat Nvidia ACE verre van ‘af’ is en nog verder gestroomlijnd zal worden. Zo is het momenteel mogelijk om vrijwel alles aan de AI-personages te vragen en daar antwoord op te krijgen − net zoals de bekende AI-chatbots van nu − terwijl dat in games niet altijd nodig is. Nvidia zou daarom actief werken aan manieren om de AI-personages en hun kennis te beperken tot de context van de gamewerelden zelf.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!