Ori-maker verwacht dat PlayStation multiplatformstrategie van Xbox volgt
Gamer.nl
Nieuws

Ori-maker verwacht dat PlayStation multiplatformstrategie van Xbox volgt

'Mensen zouden toegang moeten hebben tot alle content'

In navolging van de multiplatformstrategie van Xbox, verwacht Thomas Mahler, de creative director bij Ori-ontwikkelaar Moon Studios, dat Sony uiteindelijk een soortgelijke strategie gaat aanhouden voor PlayStation-games.

Mahler reageerde via X op een recent interview met Xbox-baas Phil Spencer, waarin hij aangaf dat er steeds meer voorheen exclusieve Xbox-games naar andere systemen zullen komen en dat het bedrijf ook van plan is om Switch 2 te ondersteunen.

In een lange tweet oppert Mahler dat Microsoft de juiste strategie aanhoudt. "Xbox Series X en PlayStation 5 bevatten nagenoeg dezelfde hardware, dus games naar het andere platform brengen is niet zo'n grote klus meer. De controllers zijn ook vrijwel hetzelfde. De Steam-apparaten worden ook nagenoeg hetzelfde. Het is niet logisch om al deze apparaten niet te ondersteunen, omdat je dan een gigantisch gedeelte van je potentiële doelgroep laat varen."

Hij vervolgt: "Het zou mij verrassen als Sony niet dezelfde strategie gaat toepassen. Mensen moeten het apparaat kopen die ze het leukst vinden, maar ze zouden toegang moeten hebben tot alle content." Mahler beseft wel dat Nintendo de uitzondering op de regel is. "Ja, Nintendo blijft zijn eigen ding doen, want Nintendo is Nintendo, en dat is prima."

Sony heeft de afgelopen jaren multiplatformreleases al steeds meer omarmd. Het bedrijf brengt diverse first-party-games na release op PlayStation-consoles naar pc, en sommige spellen - zoals Helldivers 2 - komen tegelijk op PlayStation en pc uit. Afgelopen najaar verscheen daarbij Lego Horizon Adventures ook op Nintendo Switch.

De multiplatformstrategie van Xbox heeft ook een keerzijde: eerder vandaag kwam naar buiten dat de consoleverkoop van het bedrijf het afgelopen kwartaal flink is gedaald. Tegelijkertijd gaven consumenten afgelopen december het meeste geld uit aan games van Microsoft.

Mahler hintte onlangs overigens naar de mogelijkheid dat Moon Studios samen met Microsoft aan een derde game in de Ori-reeks gaat werken. No Rest for the Wicked, dat op dit moment in early access speelbaar is, heeft echter de hoogste prioriteit.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!