'Overname door Sony gaf Naughty Dog financiële vrijheid'
PU.nl
Nieuws

'Overname door Sony gaf Naughty Dog financiële vrijheid'

De medeoprichter van de studio blikt terug

Volgens een van de medeoprichters van The Last of Us-ontwikkelaar Naughty Dog ging de studio akkoord met een overname door Sony zodat de studio zich niet meer druk hoefde te maken over ontwikkelbudgetten.

Naughty Dog werd in 2001 overgenomen door Sony voor een onbekend bedrag. Daarvoor had de Amerikaanse ontwikkelaar al met Sony samengewerkt aan de Crash Bandicoot-games. Andy Gavin, een van oprichters van Naughty Dog, legde in een onlangs geplaatste post op LinkedIn uit hoe de overname tot stand kwam.

"In 2000 financierden we zelf nog elk project. De stress die kwam kijken bij het financieren van deze steeds groter wordende budgetten was enorm. Dat gold niet alleen voor ons - het was en is nog steeds een systematisch probleem bij AAA-ontwikkeling. Ontwikkelaars hebben bijna nooit de middelen om hun eigen games te financieren, wat uitgevers erg veel macht geeft."

Gavin vervolgt: "Aan Sony verkocht worden draaide niet alleen om het veiligstellen van een financiële toekomst voor Naughty Dog. Het gaf de studio de middelen om de beste games mogelijk te maken, zonder dat we werden verpletterd door het gewicht van de stijgende kosten en de verlammende angst dat één fout alles zou verknallen."

Wat Gavin betreft was de verkoop de juiste keuze: "AAA-games zijn alleen maar prijziger geworden. De grootste games kosten tegenwoordig 300, 400 of zelfs 500 miljoen dollar om te ontwikkelen. Hadden we het (als zelfstandige studio) gered? Misschien. Maar door overgenomen te worden door de juiste partij kreeg Naughty Dog de stabiliteit die het nodig had om te gedijen en om de games waar we altijd van hebben gedroom te kunnen blijven maken!"

Naughty Dog werd in 1984 opgericht door Gavin en Jason Rubin. De studio werd zoals gezegd vooral bekend dankzij de Crash Bandicoot-games. Daarna ontwikkelde het IP zoals Jak and Daxter, Uncharted en The Last of Us. Eind vorig jaar werd de nieuwe game van de ontwikkelaar onthuld, genaamd Intergalactic: The Heretic Prophet.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!