PlayStation 5 heeft verborgen browser: zo bereik je hem
PU.nl
Nieuws

PlayStation 5 heeft verborgen browser: zo bereik je hem

Dat de PlayStation 5 games in 4k en tot 120 fps weergeeft is leuk en aardig, maar wist je dat het apparaat beschikt over een verborgen webbrowser? Je vindt die via een omweg in het menu en in dit artikel leggen we je uit hoe je dat voor elkaar krijgt en wat je ermee kunt doen.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op ComputerTotaal.

Op oudere PlayStations is het mogelijk een app te openen waarmee je toegang krijgt tot het wereldwijde web. Maar op de PlayStation 5 is die app er nog niet. Wil je dus lekker internetten op je console, dan moet je dat via het menu realiseren. Je opent daarvoor de instellingen van de PlayStation 5. Ga naar de optie voor gebruikers en accounts en kies voor de optie Koppelen met andere services. Selecteer Twitter en druk op de optie voor het linken van een account. Bevestig je keuze in het volgende scherm. Als het goed is opent zich nu een nieuw venster.

Met je analoge knuppel kun je het Twitter-logo in het geopende venster selecteren; uiteraard moet je ook even op de X-knop drukken. Vervolgens beland je op de thuispagina van het sociale medium. Het is de bedoeling dat je hier inlogt op je Twitter-account. Vanaf dit punt kun je andere websites bezoeken door bijvoorbeeld op de links in tweets te klikken. 

Het is helaas niet mogelijk een url in te voeren, omdat de url-balk niet beschikbaar is. Dat is dus een flinke beperking. Je kunt het jezelf gemakkelijker maken door een tweet vast te pinnen met je favoriete websites, bijvoorbeeld.

©GMRimport

Wat kun je met de browser van de PlayStation 5?

Niet elke website is helaas (goed) te bezoeken. We hebben hier niet te maken met een uitgebreide browser, waardoor veel populaire websites dus niet of nauwelijks werken. Heb je nog wat favoriete video’s op Vimeo staan, dan kun je die bijvoorbeeld wel bekijken. Echter, voor andere internetvideo’s kun je het beste gewoon de YouTube-app gebruiken. 

Vimeo-video’s zijn niet mega populair, maar dat is in elk geval een website die wel gewoon werkt. Daarnaast kun je enkele Javascript-emulators draaien binnen de browser, zoals die van de SNES.

Zelfs instellingen

Binnen de instellingen tref je overigens de opties aan voor de ingebouwde webbrowser. Zo kun je cookies activeren, Javascript-ondersteuning in- en uitschakelen en verrassend genoeg voorkomen dat je op websites gevolgd wordt. Ook kun je cookies verwijderen en websitegegevens wissen.

Het lijkt er dus op dat Sony nagedacht heeft over de implementatie van een algemene browser, maar dat die visie nog niet helemaal uitgewerkt is. 

Gaat dit in de toekomst gebeuren? Waarschijnlijk niet. Hooggeplaatste Sony-medewerkers hebben in het verleden laten weten dat een browser geen plek heeft op een gameconsole omdat er daardoor te veel mogelijkheden voor hacking ontstaan. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!