Sony's Shuhei Yoshida: 'AI zal game-ontwikkeling efficiënter maken'
Gamer.nl
Nieuws

Sony's Shuhei Yoshida: 'AI zal game-ontwikkeling efficiënter maken'

Hij ziet kansen voor kleinere ontwikkelaars

Volgens Sony Interactive Entertainments Shuhei Yoshida gaat artificiële intelligentie het ontwikkelen van games uiteindelijk efficiënter maken.

In een interview met The Guardian werd Yoshida, de voormalige directeur van Sony Computer Entertainment Worldwide Studios, gevraagd over de zorgen die ontwikkelaars hebben over hoe AI de werkzaamheden van mensen kan vervangen, ook op het gebied van game-ontwikkeling.

"Het is een gereedschap. Iemand moet dat gereedschap gebruiken", zo antwoordde hij. "AI kan erg vreemde dingen produceren, zoals je vast hebt gezien. Je moet er goed mee om kunnen gaan. Het gaat het leerproces van ontwikkelaars veranderen, maar uiteindelijk maakt het game-ontwikkeling efficiënter, en zullen er nog mooiere dingen door mensen gemaakt worden."

Het huidige hoofd van Sony Interactive Entertainments Independent Developer Initiative vervolgt: "Mensen hoeven (in de toekomst) mogelijk niet eens meer te leren hoe te programmeren, als ze hebben geleerd hoe ze deze gereedschappen van de toekomst kunnen inzetten. De creativiteit is belangrijker, de regie, hoe je voorstelt wat je precies wil zien."

Yoshida gaf ook een voorbeeld van hoe AI door kleinere teams wordt gebruikt om ambitieuze projecten te maken. "Ik bekeek vanochtend vijftien pitches in een wedstrijd voor indies in Japan. Een van de games had prachtige graphics en was gemaakt door een klein team bestaande uit studenten. Ze zeiden dat ze de AI-generator Midjourney hadden gebruikt om de art te maken. Het is een krachtig iets dat een kleine groep jongeren een geweldig ogende game kan maken."

Het gebruik van AI is controversieel, juist omdat het volgens velen een negatieve invloed op de werkgelegenheid in veel sectoren kan hebben. Het is dus opvallend dat Yoshida zich zo positief uitspreekt over de technologie. Yoshida bekijkt de technologie daarbij vanuit zijn functie gerelateerd aan onafhankelijke game-ontwikkeling en ziet daar dus kansen voor kleinere en relatief onervaren teams.

Yoshida stelde gamers ook gerust over de focus op service-games, die steeds populairder worden binnen de game-industrie en waar Sony Interactive Entertainment tegenwoordig ook meer in investeert. "Je wil niet dat de top 10 van games elk jaar bijna hetzelfde is en alle games live service-games worden. Dat zou wat mij betreft een beetje saai worden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!