Tango Gameworks-oprichter Shinji Mikami: 'Ik hoop ons imago te veranderen'
Gamer.nl
Nieuws

Tango Gameworks-oprichter Shinji Mikami: 'Ik hoop ons imago te veranderen'

Shinji Mikami, oprichter van Tango Gameworks, zegt dat hij wil dat de Ghostwire: Tokyo-studio zich in de toekomst richt op kleinere en niet-horrorgames.

Dat zegt Mikami in gesprek met het Japanse magazine Famitsu (vertaald door VGC). De studiobaas wil dat mensen Tango Gameworks niet langer met slechts één genre associëren. Er zijn al plannen om in de toekomst niet-horrorgames te maken.

“Ik hoop het imago van Tango Gameworks te veranderen”, aldus Mikami. “We worden op het moment nog steeds gezien als een studio die zich specialiseert in survival-horror. [..] Natuurlijk is het fijn dat fans ons zien als een studio met een goede reputatie op het gebied van survival-horror. Maar we willen ook gezien worden als studio die een grotere variatie games kan produceren.”

Nieuwe niet-horrorgame
Mikami bevestigt dat er al aan zo’n spel wordt gewerkt onder leiding van John Johanas, de regisseur van The Evil Within 2. Het is voor het eerst dat de studiobaas meer informatie geeft over de nieuwe game van Johanas, voorheen was alleen bekend dat hij aan een nieuw project werkte.

“John Johanas, die DLC voor The Evil Within en The Evil Within 2 regisseerde, werkt aan een compleet nieuwe titel die het compleet tegenovergestelde van horror is. Het is een erg goede game, dus houd je ogen open.”

Mikami voegt eraan toe dat hij Ghostwire: Tokyo niet als horrorgame ziet. “Sommige mensen vinden dat Ghostwire: Tokyo een horror-gevoel geeft. Maar vergis je niet, Ghostwire: Tokyo is geen horror-game. Het is een arcade-achtig actie-avonturenspel. [..] Het is pure actie.”

´Elke tien jaar een meesterwerk produceren´
Dat Tango Gameworks na de overname van Bethesda-moederbedrijf ZeniMax nu onder Xbox valt, wil niet zeggen dat ze alleen maar grote, AAA-spellen gaan maken. Mikami wil dat zijn studio ook kleinere spellen maakt.

“Allereerst moeten we elke tien jaar een meesterwerk produceren. Ten tweede willen we dat jonge mensen nieuwe games helemaal zelf kunnen maken. We willen goede spelontwikkelaars opleiden. [..] Het is moeilijk [dat] te doen in een groot team. Ik denk dat het het meest effectief is om verschillende kleine ontwikkelingsteams met tientallen mensen te hebben.”

“Vanwege commerciële overwegingen moesten we de afgelopen jaren vooral spellen in grotere teams ontwikkelen. Maar door de opkomst van abonnementsdiensten hebben we nu het gevoel dat we spellen op een kleinere schaal kunnen ontwikkelen. Het is mogelijk om ervaring op te doen in een kleiner team en daarna betrokken te worden bij een groot project. Zo kunnen we nog betere games maken”, sluit Mikami af.

Ghostwire: Tokyo komt vandaag uit voor PlayStation 5 en pc. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!