Tony Hawk gaf idee voor skategame bijna op in de jaren negentig
Er was te weinig interesse in een skatespel bij gamebedrijven
Professioneel skater Tony Hawk heeft in de jaren negentig veel bergen moeten verzeggen voordat zijn wens om een skategame te maken uitkwam: geen bedrijf wilde zich aan het concept branden.
Dat liet Hawk weten in een interview met USA Today. Volgens hem was het "een heel gevecht om bedrijven te overtuigen" van een skatespel. Hawk meldt dat hij zelf al games speelt sinds de Intellivision, gevolgd door de Commodore 64, SNES en PlayStation.
Hawk had dan ook al van jonge leeftijd de droom om een skatespel uit te brengen. Gedurende jaren negentig sprak hij dan ook met meerdere bedrijven, maar niemand zag het idee zitten. In 1997 had Hawk het al zo goed als opgegeven.
Ondertussen werkte Activision echter aan een skategame en hoorden ze van Hawks wens om zelf een skatespel te maken. "Dus ging ik naar Activision. Ik zag een erg vroege versie van wat Tony Hawk's Pro Skater zou worden, en wist meteen dat dit hét spel zou worden. Instinctief voelde ik aan dat dit het leukste spel zou worden, dat ik mij hier aan moest binden, en dat ik met mijn connecties en ervaring hier iets authentieks van kon maken."
De rest is geschiedenis: Tony Hawk's Pro Skater kwam in 1999 uit en werd al snel een hit, en werd opgevolgd door nog succesvollere vervolgdelen. Hoewel de reeks in het vorige decennium niet meer zo populair was - onder andere door het uitbrengen van delen die kwalitatief tegenvielen - is het sinds de release van Tony Hawk's Pro Skater 1+2 in 2020 weer populair. Die game giet de eerste twee oorspronkelijke delen in een nieuw jasje.
Sinds kort is ook Tony Hawk's Pro Skater 3+4 uit, waarmee de derde en vierde game in de reeks gemoderniseerd wordt. Marvin deelde een score van 80 uit aan de game in zijn review: "Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4 heeft een andere ontwikkelaar dan zijn remake-voorganger, maar is minstens zo leuk om te spelen. De wat mindere soundtrack en de uitgeklede levels van THPS 4 drukken de pret een beetje, maar dat vergeet je direct als je 52 trucjes combineert en een willekeurige voorbijganger “Do a kickflip!” naar je schreeuwt. Deze tijdloze games zijn nu nog tijdlozer."