Wat ons opviel tijdens het spelen van Rainbow Six Extraction
Gamer.nl
Nieuws

Wat ons opviel tijdens het spelen van Rainbow Six Extraction

Onlangs kregen wij de kans om na een korte presentatie over Rainbow Six Extraction zelf met de game aan de haal te gaan. In dit artikel bespreken we wat ons opviel tijdens deze vier uur lange speelsessie.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Ubisoft. Lees hier wat dit betekent.

Vanwege de huidige lockdown was het in december 2021 nog steeds niet mogelijk om naar het hoofdkantoor van Ubisoft in Nederland af te reizen voor een speelsessie. Dat mocht de pret echter niet derven, want via een livestream op afstand kregen we toch de kans om Rainbow Six Extraction uit te proberen. Ondanks een aantal te verwachten bugs en crashes verliep dit vrij soepel, waardoor we na vier uur het spel gespeeld te hebben een eerste indruk kunnen geven.

©GMRimport

Focus op co-op

De gameplay van Rainbow Six Extraction is gebaseerd op een gamemodus die tijdelijk speelbaar was in Rainbow Six Siege, namelijk Outbreak. Daarin moesten spelers vijandelijke aliens afweren tijdens een buitenaardse invasie in New Mexico. Dit is tevens de essentie van Rainbow Six Extraction, waarin spelers ook de taak krijgen om in squads van drie spelers buitenaardse aliens te bevechten. Het co-op-element geen loze toevoeging, want goede samenwerking en communicatie tussen spelers is cruciaal om de missies succesvol af te ronden.

©GMRimport

Risico’s

De speler krijgt met zijn squad de taak om verschillende regio’s in de Verenigde Staten te bevrijden van de Archaean-aliens. Dat doen ze door in ieder level een doelstelling te behalen, zoals het uitschakelen van een extra dodelijke vijand of door een vastgesteld punt op de map voor een bepaalde tijd te controleren terwijl grote hoeveelheden aliens aanvallen.

Wanneer een taak succesvol uitgevoerd is krijgt de squad twee opties: Extracten, oftewel de regio verlaten en de bonussen claimen, of doorgaan voor grotere bonussen, met alle risico’s van dien. Het eerste level is vaak vrij simpel, dus zullen spelers nog genoeg levens hebben om veilig door te gaan. Iedere regio bestaat echter uit drie delen, die toenemend moeilijker worden. Zo nu en dan een regio vroegtijdig verlaten om in ieder geval iets aan de missie over te houden, is dus zeker niet onverstandig.

©GMRimport

Missing In Action

Voor iedere missie kunnen de squads kiezen uit Operators, waarvan er bij verschijning achttien in Rainbow Six Extraction beschikbaar zijn. Iedere Operator heeft zijn eigen vaardigheden en specialiteiten voor verschillende taken. Zo kan de ene Operator met tactisch geplaatste bommen en vallen de vijand makkelijk op afstand houden, terwijl de ander zichzelf liever inzet om teamgenoten van levens te voorzien. Gehecht raken aan een specifieke Operator zit er echter niet in, want wanneer de speler doodgaat in een regio, blijft de Operator daar achter met de status ‘Missing In Action’. In een nieuwe missie moet de Squad dan met andere Operators terugkeren om deze Operator te bevrijden, waar een speciaal level aan gewijd is.

Ook als een Operator wél levend uit een regio terugkeert, zal deze ongetwijfeld schade opgelopen hebben. Het duurt dan een aantal rondes voordat de Operator daarvan genezen is, gedurende het dus onverstandig is om deze Operator mee op reis te blijven nemen. Hierdoor stimuleert de game het gebruik van zo veel mogelijk Operators.

©GMRimport

De Archaeans

Een goede samenwerking tussen de Squadleden is dus van cruciaal belang, omdat het bestrijden van de vijand naarmate het spel vordert absoluut geen makkelijke taak is. De aliens, genaamd de Archaeans, verschijnen in tot wel dertien verschillende vormen. Ieder heeft een eigen kracht en manier om de speler te verrassen. Sommige Archaeans zijn snel en agressief, terwijl anderen bij de speler uit de buurt blijven en afstandsaanvallen gebruiken.

Dan zijn er ook nog langzamere aliens die ontploffen wanneer de speler bij ze in buurt komt, of kleinere wezens die aan je blijven plakken en als een teamgenoot ze niet van de speler afslaat, na enkele seconden ontploffen om aanzienlijke schade aan te richten. Sommige levels wemelen van deze beesten, waardoor spelers meer op elkaar staan in te hakken, dan op vijanden.

Ten slotte zijn er natuurlijk de eindbazen, waarvan we er een paar tijdens de speelsessie te zien kregen. Die beschikken over meer levens, berokkenen meer schade, en vereisen daarom een nauwe samenwerking om ze neer te halen. Het bewaren van de speciale krachten van Operators, ammunitie en granaten helpt ook enorm.

©GMRimport

Leveldesign en missies

Hoewel de speler verschillende punten van iedere map in achtereenvolgende speelsessies zal herkennen, is het grootste deel van de map telkens procedureel gegenereerd. Dat betekent dat geen een level twee keer hetzelfde is. Daardoor is een tactische aanpak vereist, waarbij het verkennen van de map met een drone een slimme zet is om zowel de vijanden als de locaties te scouten, zodat de squad niet in nadelige situaties belandt en voor verrassingen komt te staan.

De dertien mogelijke doelstellingen verschillen per missie en bieden ieder hun eigen uitdagingen. Zo moet de squad soms apparaten op de Nests van de aliens plaatsen om zo informatie over ze te vergaren, een alien in leven houden en mee terug smokkelen naar de basis, of drie bommen op verschillende locaties kort na elkaar af laten gaan. Er zit een duidelijk verschil in moeilijkheidsgraad tussen de levels. Zo liepen we tijdens onze speelsessie meermaals een bepaalde doelstelling tegen het lijf, waar we het iedere keer tegen af moesten leggen.

Maelstrom Protocol is de ranked-modus van Rainbow Six Extraction voor de spelers die op zoek zijn naar een extra uitdaging. In plaats van drie levels per regio om te overleven, zijn het er meer dan tien telkens moeilijker wordende levels. Tijdens onze speelsessie wisten we in een paar pogingen niet enorm ver te komen, hoewel dit ook te maken heeft met het feit dat onze Operators nog niet veel levels hadden.

Rainbow Six Extraction verschijnt 20 januari voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, pc en Google Stadia.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!