Zeven tips om goed aan Ratchet & Clank: Rift Apart te beginnen
Gamer.nl
Nieuws

Zeven tips om goed aan Ratchet & Clank: Rift Apart te beginnen

Ratchet & Clank zijn eindelijk terug! Aangezien ons vorige avontuur met het iconische duo alweer vijf jaar geleden was, kunnen we ons goed voorstellen dat je vaardigheden en kennis van de platformserie een beetje roestig zijn geworden. Daarom hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet, zodat je gelijk goed begint aan Ratchet & Clank: Rift Apart.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Sony PlayStation. Lees hier wat dat betekent.

Ratchet & Clank: Rift Apart is weliswaar het eerste next-gen avontuur van de Lombax en zijn metalen maatje, maar ontwikkelaar Insomniac blijft trouw aan de originele formule uit de PlayStation 2-dagen. De knotsgekke wapens; het springen en grinden; het reizen tussen planeten: Ratchet & Clank: Rift Apart is laagdrempelig om in te stappen. Maar als je het maximale uit het spel wil halen, moet je wel op een paar dingen letten.

Sla alles kapot

De simpelste vuistregel, maar wel heel essentieel: struin iedere omgeving helemaal af voor verstopte kratjes en sla alles kapot. Dan krijg je namelijk Bolts en Raritarium. Met de rondzwevende boutjes en moertjes koop je vervolgens weer nieuwe wapens, terwijl je Raritarium nodig hebt om die wapens te upgraden. Als je de meest knotsgekke wapens wilt verkrijgen – en dat is juist zo leuk in Ratchet & Clank – dan moet je er dus wel wat voor doen!

©GMRimport

Wissel af tussen je wapens

Het loont om veel verschillende wapens te gebruiken, zelfs als een bepaald wapen je misschien niet helemaal ligt. Door een wapen te gebruiken, verzamel je namelijk XP voor dat specifieke wapentuig en gaat het wapen levels omhoog. Per level brengen je schietijzers meer schade aan of verandert zelfs de manier waarop ze werken. Bovendien ga je tijdens de meer hectischere gevechten rap door je munitie heen, waardoor je genoodzaakt bent terug te vallen op allerlei verschillende wapens. Dan kunnen ze maar beter een zo hoog mogelijk level hebben. Bovendien wordt de game er leuker van als je ook de rare wapens af en toe gebruikt.

Koop niet zomaar ieder wapen

Zelfs als je iedere wereld helemaal uitkamt, heb je verderop in het spel niet genoeg bolts om gelijk ieder nieuw wapen aan te schaffen. Het is daarom slim om niet gelijk ieder wapen te kopen. Het is immers zonde als je bolts hebt verspild aan een wapen waar je niks mee doet, terwijl je daarna bolts tekort komt voor een échte aanwinst aan je arsenaal. Bepaalde meer exotische wapens, zoals de Void Repulsor en de Ricochet, moeten je echt liggen, terwijl wapens als de Warmonger en Lightning Rod wat meer traditionele ‘richt-en-schiet’ wapens zijn. Daar kan iedereen dus wel mee uit de voeten.

©GMRimport

Ontgrendel Trudi’s langeafstandsaanval

Hier hebben we zelf onnodig lang het hoofd over gebroken: Op Sargasso mag je in een zijmissie op de rug van het draakachtige beest Trudi vliegen. Je moet dan een hele zwik Zurpstones verzamelen. Die liggen overal door het level verspreid, maar dankzij Trudi kun je snel van hot naar her vliegen. Alleen… sommige Zurpstones zitten op hoge, volstrekt onbereikbare plekken. Hoe je die bereikt? Nou, door ze met Trudi’s langeafstandsaanval te beschieten. Die langeafstandsaanval ontgrendel je echter pas als je al bijna alle Zurpstones op de grond hebt verzameld en dát legt het spel niet uit. Bespaar jezelf dus maar het gedoe in de lucht, de talloze crashes omdat je toch probeert ze in een fly-by op te pakken, en die verzuchtende ‘Aaaaaaaaaah, dus zó moet dat’; dat hebben wij allemaal al voor je doorstaan.

Hover erop los

Na een paar uurtjes spelen ontgrendel je de Hoverboots. Deze gadget maakt je leven een stuk makkelijker. Je activeert ze door R1 ingedrukt te houden, en met de L2-knop versnel je zelfs nog een beetje. Om te beginnen verplaats je je dan een stuk sneller dan wanneer je loopt, wat erg handig is als je planeten opnieuw bezoekt om de laatste collectibles of een vergeten zijmissie af te strepen. Maar het grootste voordeel van het hoveren, is dat je alle kratten die je aanraakt automatisch reduceert tot splinters. Hover dus na ieder gevecht nog even een rondje door de kamer om alle kistjes die nog overeind staan kapot te maken, en veeg gelijk op een efficiënte manier alle boutjes en moertjes op!

©GMRimport

Verzamel alle collectibles

Voor de een is het een tweede natuur om alle collectibles in een game op te pakken, de ander richt zich op het verhaal en maalt er niet om. Maar in Ratchet & Clank geven de collectibles bepaalde voordelen, waardoor het slim of leuk is om ze hoe dan ook te verzamelen. De Gold Bolts geven je bijvoorbeeld grappige in-game cheats. Je kunt dan bijvoorbeeld iedereen een extra groot of klein hoofd geven, vijanden verder weg meppen of spelen met bepaalde grafische filters. Als je alle Spybots verzamelt, ontgrendel je een nieuw wapen. In de Pocket Dimensions kun je meestal een nieuw stuk armor vinden. En de CraiggerBears? Die zijn weer goed voor een Trophy. De Craiggerbears zijn overigens een eerbetoon aan de in 2019 overleden Insomniac Games artist Craig Goodman. Ook een mooie reden om de beertjes op te sporen.

Kies de moeilijkheidsgraad die jij wil

De moeilijkheidsgraad in Ratchet & Clank: Rift Apart is er puur en alleen voor de speler. Je krijgt geen enkele bonus als je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt. Er is zelfs geen Trophy voor! Kies dus lekker de moeilijkheidsgraad waar jij je comfortabel bij voelt. Blijkt de game toch te makkelijk of te moeilijk? Dan kun je ‘m zelfs direct in het spel aanpassen.

Verder kunnen we iedereen alleen maar aanraden om lekker te genieten van Ratchet & Clank! Rift Apart drijft je PlayStation 5 tot het uiterste met prachtige plaatjes en kreeg daarom in onze review een 8,5. Heb je zelf nog handige tips voor je medespelers? Deel ze dan vooral hieronder!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!