Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök is nog meer Valhalla
Gamer.nl
Nieuws

Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök is nog meer Valhalla

Er valt niet te twisten over de omvang van Assassin’s Creed Valhalla. Afgelopen jaar ontving de game nog eens twee flinke uitbreidingen: mythologische uitstapjes naar de rijken van Asgard en Jotunheim. Met Dawn of Ragnarök laat Ubisoft weten dat de koek nog niet op is, al is het nu vooral de vraag of de magen van spelers onderhand niet zijn gevuld.

Het is voor dat een Assassin’s Creed-game een tweede jaar wordt ondersteund met aanvullende content. Dat ging afgelopen december van start met de zogenaamde Crossover Stories tussen Valhalla en Odyssey, waarvan laatstgenoemde eerder de Fate of Atlantis-uitbreiding ontving. Dawn of Ragnarök tilt dat concept naar een niveau en brengt spelers naar het prachtige, maar duistere Svartalfheim.

©GMRimport

Dwergen in ballingschap

In plaats van protagonist Eivor nemen spelers in Dawn of Ragnarök de rol aan van Havi, beter bekend als oppergod Odin. Odins zoon is namelijk gevangen genomen door de Muspels uit het rijk Muspelheim, die Svartalfheim zijn binnengevallen en de plaatselijke dwergen de bergen in hebben gejaagd. Gezien de dwergen zijn of haar (spelers kiezen wederom het geslacht van het personage) enige bondgenoten zijn, zit er voor Havi niets anders op dan hun schuilplaatsen opsporen en het vertrouwen van het norse volk te winnen. Daarvoor zullen spelers verschillende tekens en aanwijzingen moeten vinden in de dichtbegroeide wereld van Svartalfheim.

Dankzij het verdwijnen van de dwergen ligt de wereld er rustig bij; de enige vorm van leven is te vinden in de dorpen vol hoge gebouwen die destijds door de dwergen zijn gebouwd. Het resultaat is dat de spelwereld meer verticaliteit biedt dan de hoofdgame voor Valhalla, een welkome verandering voor liefhebbers van parkour. Los van de mooie gebouwen heeft Svartalfheim echter niet de fantasievolle uitstraling die je wellucht van een mythische wereld verwacht, maar de regio weet desalniettemin te imponeren met haar grootte.

©GMRimport

Bekende krachten in een nieuw jasje

In de duistere smederijen van Svartalfheim neemt Havi nieuwe missies aan van de lokale dwergen. Die rusten hem ook uit met een nieuwe bracer, de Hugr Rip, waarmee het mogelijk is de krachten van gestorven vijanden over te nemen. Zo kan Havi in een raaf veranderen en vrij rondvliegen en zelfs vijanden te lijf gaan. Hoewel dit nieuwe gameplayelement om ongezien op hoge plekken te komen lekker eenvoudig maakt, lijkt het wel afbreuk te doen aan de parkourgameplay waar de franchise ooit bekend om stond. Daarnaast oogt het identiek als met de raaf Synin op verkenningstocht gaan in de basisgame. Het enige verschil is dat je nu de raaf zelf bent.

Het lijkt erop dat Dawn of Ragnarök meer elementen recyclet. Zo kan Havi tijdelijk veranderen in een Muspel waardoor vijanden hem niet aanvallen: feitelijk hetzelfde als je mengen in een menigte om ongezien te blijven. Het valt daarom te bezien hoeveel nieuwe krachten de uitbreiding daadwerkelijk biedt.

Het is overigens mogelijk om slechts twee krachten tegelijk uit te rusten, en bovendien zin de krachten van neergeslagen vijanden willekeurig. Daardoor moet je leren omgaan met en anticiperen op de krachten die je voorgeschoteld krijgt. In plaats van veranderen in een Muspel moet je het soms bijvoorbeeld doen met de kracht om doden tot leven te wekken als bondgenoten. Een subtiele infiltratie kan daarmee zomaar veranderen in een ouderwetse slachtpartij.

De hack & slash-gameplay van het origineel speelt best lekker, maar het is de vraag of het vechtsysteem nog eens 40 uur leuk blijft.

-

Heet onder de voeten

Naast de nieuwe krachten heeft Havi ook een nieuw type wapen tot zijn of haar beschikking: de Atgeir, een speer met een flinke mes aan het uiteinde. Het lange wapen biedt mogelijkheden om ver reikende aanvallen te combineren met flinke knockbacks, volgens Ubisoft een nieuwe gameplaystijl ten opzichte van de basisgame. In actie ziet de Atgeir er in ieder geval iets minder zweverig uit en lijkt wapen erg fijn om te gebruiken tegen de Muspels.

Die vurige wezens lijken trouwens behoorlijk op de vijanden die we tegenkwamen in Engeland, op een paar dingen na. De belangrijkste is dat Muspels vuur uit de grond kunnen toveren, wat enige uitdaging uit lijkt te bieden. Aan de andere kant gooit het de gameplay uit het origineel niet volledig op de schop. De hack & slash-gameplay van het origineel speelt best lekker, maar het is de vraag of het vechtsysteem nog eens 40 uur leuk blijft.

©GMRimport

Hetzelfde, in een iets ander jasje

Het moge duidelijk zijn dat Dawn of Ragnarök voortborduurt op de basis die Valhalla legde. Zij die hoopten op een frisse wind zullen van een koude kermis thuiskomen, al hebben we nog niet veel gezien van de het nieuwe Svartalfheim om daar een definitief oordeel over te vellen. Als je niet genoeg kan krijgen van Valhalla, dan belooft Dawn of Ragnarök in ieder geval een fijne, grote uitbreiding te zijn met een potentieel geinige gimmick.

Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök verschijnt op 10 maart voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Banjo-Kazooie-componist: 'Te weinig fans voor een nieuw deel'
Gamer.nl
Nieuws

Banjo-Kazooie-componist: 'Te weinig fans voor een nieuw deel'

Toch zou Grant Kirkhope graag muziek maken voor een vervolg

Voormalige Rare-componist Grant Kirkhope heeft uitgelegd waarom hij denkt dat de komst van een nieuwe Banjo-Kazooie-game onwaarschijnlijk is.

Eerder dit jaar liet Kirkhope, die de hoofdcomponist was van de Banjo-Kazooie-games, op social media weten dat hij geen hoop had er ooit een nieuwe game in de platformreeks uit zou komen. "Ik heb het al eerder gezegd, maar... ik heb geen hoop dat er een nieuwe Banjo-game komt. Daarbij zouden alle fanatieke fans het spel meteen haten en bekritiseren, hoe goed het ook is. Dat werkt nooit."

In een interview met Eurogamer heeft Kirkhope meer uitleg gegeven over waarom hij geen nieuwe Banjo-Kazooie verwacht. "Het is gewoon onwaarschijnlijk. Ik weet niet hoeveel mensen weg zijn bij Rare, ik ken er wel een paar, en het voelt alsof het huidige Rare daar geen zin in heeft. Microsoft zou Rare de verantwoordelijkheid geven en de studio zou al het harde werk moeten doen. En het gaat ook om geld. Ik heb iets van honderdduizend volgers op mijn Twitter, en dat is de 'Banjo-bubbel'. Als dat alle fans zijn, dan gaat het geen geld opleveren. Je hebt miljoenen mensen nodig die je game kopen, en je moet een compleet nieuwe generatie warm laten lopen voor je game."

Kirkhope denkt daarnaast dat Rare de game nooit zou ontwikkelen, dus dat er een andere studio gevonden moet worden die de typisch Britse humor begrijpt. "De humor van Banjo is een essentieel onderdeel en is erg Brits. Dat is niet makkelijk na te bootsen voor mensen die niet Brits zijn. Je hebt een team nodig met de juiste passie en humor." Kirkhope geeft wel toe dat ontwikkelaars als Toys for Bob en Moon Studios hebben aangegeven dat ze een nieuwe Banjo-game zouden willen maken. "Maar zou Microsoft dat willen? Zouden ze mij erbij betrekken? Ik weet het niet, waarschijnlijk niet."

Kirkhope laat er in ieder geval geen twijfel over bestaan dat hij zou meehelpen aan een nieuwe Banjo-game: "Direct. Soms willen mensen een franchise terugbrengen en niet de oude rotten erbij betrekken. Dus misschien willen ze een nieuwe componist. Maar ik zou het graag doen. Ik weet niet of ik nog meer Banjo in mij heb, maar ik zou er zeker mijn best voor doen."

Banjo-Kazooie en het vervolg Banjo-Tooie verschenen oorspronkelijk op de Nintendo 64, al zijn de games later ook op Xbox (via Rare Replay en los) en Nintendo Switch Online uitgekomen. Er kwam ook een derde deel op Xbox 360 uit, genaamd Nuts and Bolts (in Nederland bekend als Boutjes en Moertjes).

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Breach-update voor No Rest for the Wicked uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Breach-update voor No Rest for the Wicked uitgekomen

Met nieuwe missies, filmpjes, een Hardcore-modus en meer

Moon Studios heeft 'The Breach' uitgebracht, een nieuwe content-update voor de early access-versie van No Rest for the Wicked.

Volgens Moon Studios brengt The Breach de early access-versie van No Rest for the Wicked dichterbij het eindresultaat waar de studio naar toe werkt. De update bevat nieuwe gebieden, wapens, vijanden en verhalen. Zo zullen nieuwe missies en filmpjes het verhaal van de game uitbreiden. Daarbij zijn er twee nieuwe met de hand gemaakte gebieden te verkennen: Lowland Meadows en Marin Woods. Ook zijn er twee nieuwe dorpen met NPC's te vinden, namelijk Hunter's Vale en Marin Village.

Verder wordt een endgame-mechanisme toegevoegd genaamd de Plague System, wordt het voedselsysteem in verband met de honger die personages kunnen ervaren op de schop genomen en wordt er meer diepgang aan gevechten toegevoegd. Er zijn ook meer dan honderdvijftig wapenopties, nieuwe uitrusting, vijanden en bazen te vinden. Tot slot is er een Hardcore-modus toegevoegd met permadeath. De patch notes zijn hier te vinden.

No Rest for the Wicked kwam vorig jaar via Steam Early Access uit. Deze release werd uitgebracht door Private Division, een label van Take-Two. Afgelopen november werd dit label echter verkocht door Take-Two, samen met bijna alle bestaande en aankomende games - met uitzondering van No Rest for the Wicked. Moon Studios heeft inmiddels laten weten de game zelf uit te geven.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen, die ook van Moon Studios komen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!