Voorspel: China weert een hoop fantastische personages
PU.nl
Nieuws

Voorspel: China weert een hoop fantastische personages

Wil je in China een film zien of een game spelen, dan loop je tegen allerlei limieten aan. Regelmatig worden er scènes uit films geknipt die vanwege censuur niet zijn toegestaan. Recentelijk is er een memo gelekt waarin nieuwe regels zijn opgesteld voor games.

Hieruit blijkt dat games met stelletjes van hetzelfde geslacht verboden worden. Ook vrouwelijke mannen mogen niet meer, net als games waarin het gender van een personage niet direct duidelijk is.

Sterker nog: als de regelgevers niet direct het gender van een personage kunnen bepalen, kan de game als problematisch worden bestempeld. Als een mannelijk personage zich gedraagt of kleedt als een vrouw, wordt de game verboden.

Daarnaast zijn ook morele keuzes tussen goed en kwaad niet meer toegestaan. Het zou niet mogelijk moeten zijn om spelers de keuze te geven tussen goed en kwaad. Lees je deze regels, dan denk je waarschijnlijk meteen dat Mass Effect de sjaak is. Maar het gaat om veel meer games.

©GMRimport

Wat is mannelijkheid?

In de rubriek Voorspel hebben we het regelmatig over representatie gehad en het idee dat iedereen zichzelf op het scherm zou moeten kunnen herkennen. In China mag een grote groep dat niet.

Dat is niet alleen voor queer gamers vervelend. Het constant vasthouden aan een bepaalde vorm van mannelijkheid in media geeft het idee dat er geen alternatieven zijn. Een man is sterk, niet emotioneel, valt op vrouwen en is vaak gewelddadig.

We weten inmiddels allemaal dat gewelddadige games geen gewelddadige gamers maken, maar het hierboven beschreven zelfbeeld dat in alle media om je heen wordt gecommuniceerd, kan wel degelijk een effect hebben op de echte wereld.

Jonge mannen leren op deze manier hoe ze zich moeten gedragen om geslaagd te zijn, ook al gaat dat tegen hun aard in. Dat kan niet alleen slecht zijn voor hun mentale gezondheid, maar ook negatieve gevolgen hebben voor de mensen om hen heen.

©GMRimport

Wat voor man ben ik?

Games kunnen een geweldige manier zijn om te ontdekken wat voor soort persoon je bent, door even in de schoenen van iemand anders te stappen. Veel games bieden gelukkig een alternatief beeld van mannelijkheid dan hierboven beschreven.

Bijvoorbeeld een man die niet bang is om zijn gevoelens te uiten, een man die vrouwen met respect behandelt of een man die zijn problemen niet met geweld oplost. Of gewoonweg een man die zich op manieren gedraagt of stijlkeuzes maakt die traditioneel als vrouwelijk worden gezien.

Er zijn zoveel uitstekende personages die China op deze manier verbiedt. En dan heb ik het nog niet eens over queer personages, maar mannen die zich gewoonweg niet stereotype gedragen en wellicht wat feminien zijn. En mannen waarbij je even een paar keer moet kijken wat hun gender is.

Games kunnen een geweldige manier zijn om te ontdekken wat voor soort persoon je bent, door even in de schoenen van iemand anders te stappen

-

©GMRimport

Link

Het eerste personage dat bij mij opkomt is Link. Link is een androgyn ogende jongen die in Breath of the Wild zelfs vrouwenkleding draagt voor een missie en dat vol overtuiging doet. Zijn uiterlijk heeft een duidelijk doel: alle spelers moeten zich kunnen spiegelen aan dit personage.

Ook de Final Fantasy-games zitten vol mannen waarvan het echt niet direct duidelijk is wat hun gender is. In Final Fantasy 7 draait hoofdpersonage Cloud voor een missie een jurk. Zoals ik in mijn Voorspel over de game al schreef, heeft Cloud het emotionele bereik van een strijkplank, maar hij omarmt deze look compleet. Er wordt geen grap gemaakt over hoe hij zich verkleedt als vrouw - het wordt zelfs gevierd. Cloud is duidelijk een man in een jurk, maar iedereen vindt hem prachtig.

©GMRimport

Zo kunnen we nog wel even verder gaan. Alucard in Castlevania, met z'n lange manen en dramatische cape. Raiden in Metal Gear Solid, waarbij de president hem naar zijn kruis moet grijpen om er achter te komen dat hij een man is. Of neem recentelijk de NieR-games, met onder andere 9S die de supportrol heeft, terwijl dat in games traditioneel meestal vrouwelijke personages zijn.

Non-binair

Toen recentelijk duidelijk werd dat een personage in de nieuwe Battlefield non-binair is kon dat op veel kritiek rekenen, maar het feit is dat non-binaire gamers nog zelden goede representatie in games hebben gehad.

De kritiek valt waarschijnlijk grotendeels te verklaren doordat veel gamers het gevoel hebben dat iets niet klopt als het niet specifiek voor hen is gemaakt. Dan is iets al snel 'politiek' of 'woke'.

©GMRimport

Maar hoe mooi is het dat we zo'n grote verscheidenheid aan personages hebben om verhalen en avonturen mee te beleven? Stel dat we ook hier een soortgelijke censuur als in China krijgen en enkel met stereotype personages mogen spelen. Met mannelijke mannen en vrouwelijke vrouwen. Wat verrekte saai moet dat zijn.


Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!