Dead Island 2 is genieten van de apocalyps
Gamer.nl
Nieuws

Dead Island 2 is genieten van de apocalyps

Geloof het of niet, maar na acht jaar wachten hebben we Dead Island 2 zowaar kunnen spelen. En dat terwijl ontwikkelaar Dambuster Studios de game pas een dag voor onze speelsessie (opnieuw) uit de doeken deed tijdens Opening Night Live. Een geruststelling: de stroeve aanloop valt tijdens het spelen niet of nauwelijks op.

Net als begin jaren 10 vliegen de zombiegames ons weer om de horen. Alleen de afgelopen twee jaar al werden zombiegames als Dying Light 2, Back 4 Blood, Evil Dead The Game en Rainbow Six Extraction uitgebracht. Toch besluit uitgever Deep Silver juist nu met Dead Island 2 te komen. In Dead Island 2 ligt de nadruk immers op het ‘plezier’ van een zombieapocolyps, in plaats van alle ongemakken en hectiek die zo’n ramp mag zich meebrengt. Soms willen we gewoon even rustig kunnen toekijken hoe de wereld vergaat. Pas als de zombies in kwestie te dichtbij komen, grijpen we wel naar de bespijkerde honkbalknuppel. In Dead Island 2 leer je te gedijen in een vergane wereld zonder de constante stress van overleven. 

©GMRimport

Creatief

Dead Island 2 speelt zich (ironisch genoeg) maar een paar maanden na de gebeurtenissen van het eerste deel af. Dat betekent dat spelers wakker worden in een zombie-overgoten L.A. genaamd, jawel, Hell.A. Traditiegetrouw kunnen spelers ook nu weer kiezen tussen een aantal verschillende speelbare personages met ieder hun eigen kwaliteiten. Spelers kunnen hun gekozen personage ditmaal iets specifieker personaliseren door kaarten die als perks functioneren vrij te spelen en in te stellen. Daar zien we tijdens de speelsessie echter weinig van.

Er is wel genoeg tijd voor een wandeling in het donker over de vervallen pier van Santa Monica, met als doel het veiligstellen van een belangrijke laptop achter een leger aan zombies. Dat blijkt het perfecte moment om het uitgebreide wapenwiel op de proef te nemen. Van een vlijmscherpe katana tot roestige steigerbuizen: binnen de korstte keren hak je het ene monster na de andere in stukjes.

©GMRimport

Niets nieuws voor de ervaren zombiejager, maar de bevestiging dat mêleegevechten een stuk gewichtiger aanvoelen dan bij veel genregenoten is goed nieuws. Zo voel je de impact in je controller wanneer je een slag oplaadt en vliegen de zombies nog hoger en verder weg wanneer je de juiste drukpunten van het zombielichaam aanvalt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle bizarre wapens met vuurkrachten of elektrische krachten, of de mogelijkheden om je omgeving te gebruiken om zombies van kant te maken. Hoe creatiever je bent, hoe viezer Dead Island 2 is. We kunnen het je bijvoorbeeld aanraden om een treintje zombies te maken om deze vervolgens in één klap te elektrocuteren door ze te steken met elektrische Wolverine-klauwen. 

Waarom altijd clowns?

Hoe verder we op de pier komen, hoe groter en sterker de zombies worden. Daar ontdekken we ook een nieuwe ontwijkmechaniek, een klein sprongetje naar links of rechts. Tijdens het oefenen van de dodge, wordt duidelijk dat (vooralsnog) eigenlijk iedere aanval te ontwijken is in Dead Island 2. Zo kunnen grondschokken worden ontweken door een goed getimede sprong en snelle aanvallen door een minisprong naar links of rechts. Die bewegingsopties zorgen ervoor dat de mêleegevechten behalve gewichtig, ook dynamisch aanvoelen. Zo kun je er een sport van maken om pas aan te vallen wanneer de zombie al heeft uitgehaald. Op die manier kun je al met een één of twee rake klappen het gevecht winnen, zonder dat je doelloos op R2 ramt.

Na de pier ontruimd te hebben, wacht ons een baasgevecht met een zombieclown. Daar wordt duidelijk dat bovengenoemde bewegingsopties er niet voor niets zijn. Zonder te veel te verklappen: de zombieclown is snel. Heel, snel. Waarom zijn het toch altijd clowns?

©GMRimport

Levensgenieter 

Ondanks de valse start, ziet het er dus goed uit voor Dead Island 2. Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat het de eindeloze ontwikkelingshel heeft overleefd. Grafisch oogt de game prima en op het gebied van gameplay is er ook weinig aan te merken. En dat terwijl er toch behoorlijk wat nieuwe technieken zijn ontwikkeld in de afgelopen acht jaar. De mêleegevechten voelen dynamisch en gewichtig en kan je veel creativiteit kwijt in de benadering van groepen zombies. 

©GMRimport

Natuurlijk moet nog blijken hoe gevarieerd het wapenarsenaal daadwerkelijk is, hoe groot de spelwereld is en of hoe lang het zombies meppen leuk blijft. Dat geldt ook voor de verschillende zombies, omgevingen en verhalen in de game. Verder moet nog blijken of het bekende L.A. de juiste keuze is geweest. Kennen we dit niet al door en door van (bijvoorbeeld) Grand Theft auto V? Of is dat juist goed? L.A. is in ieder geval geen eiland, dat is één ding wat zeker is.

Dead Island 2 verschijnt 3 februari 2023 voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!