Diablo 4 is een logische samensmelting van decennia aan Blizzard-games
PU.nl
Nieuws

Diablo 4 is een logische samensmelting van decennia aan Blizzard-games

Diablo 2-esthetiek in een mmo-wereld

Diablo 4 heeft heel wat balletjes hoog te houden en lijkt daar getuige de bèta prima in te slagen. Blizzard pakt elementen uit de eerste drie Diablo-spellen en zelfs zijn andere stokpaardje World of Warcraft. Het resultaat is een game die weer tien jaar mee kan.

Het is niet makkelijk om een Diablo-ontwikkelaar te zijn. Aan de ene kant zeuren fans die al meer dan twintig jaar de franchise volgen om een moeilijke arpg die je continu dwingt keuzes te maken, aan de andere kant heb je de nieuwe aanwas die liever niet al te veel nadenkt en ‘gewoon’ op rap tempo monsters wil verslaan. Links en rechts wordt de serie ook nog eens ingehaald door moderne arpg’s als Path of Exile (2) en Lost Ark, terwijl een man in pak ongetwijfeld in de nek loopt te hijgen om een lucratief verdienmodel te verzinnen voor het nieuwe spel. Toch lijkt Diablo 4 een prima en logische samensmelting te worden van veel van deze elementen.

©GMRimport

Diablo en Diablo 2 

Het eerste dat opvalt aan Diablo 4 is dat Blizzard afscheid neemt van het cartooneske uiterlijk van deel 3 en teruggrijpt naar de duistere, beklemmende uitstraling van de eerste twee delen. De game ziet er fantastisch uit, en het is knap dat dit al opvalt in Act 1, gezien die vooral bestaat uit sneeuw en dorre bossen. Het neerslaan van hordes (weer)wolven, Fallen en spinnen is des te bevredigender als ze overtuigend uit elkaar spatten, in elkaar deuken en het bloed rijkelijk vloeit, en dat zit helemaal goed. Omdat veel van de bekende monsters opnieuw zijn ontworpen, zien vijanden als de Fallen er ook nog eens enger uit dan ooit tevoren.

De skills van de personages, elk met unieke effecten, zijn de kerst op de taart – wellicht met uitzondering van de skeletten van de Necromancer, die er wel heel klinisch uitzien voor een wandelend, rottend leger. Maar daar merken spelers weinig van als ze een van de vele kerkers inlopen die Sanctuary rijk is, en het beeld zich al snel vult met vijanden. Ook daarmee grijpt Blizzard terug naar de eerdere Diablo-delen; in plaats van monsters te vermoorden tot een balkje volloopt (zoals in de Rifts van D3) moeten spelers telkens volledige kerkers ontdekken en bepaalde handelingen voltooien om de laatste kamer te ontgrendelen.

Deze kerkers geven gaandeweg Legendary Aspects als beloning: bonussen die op uitrusting kunnen worden geplaatst, waardoor spelers beter hun uitrusting kunnen laten aansluiten op de skills die ze gebruiken. Het blijkt een uitstekende toevoeging. Kerkers worden echter ook de focus van de endgame van Diablo 4, en het is nog maar de vraag hoelang dat leuk blijft. De lay-outs van de kerkers in de bèta lijken erg veel op elkaar en de verschillende handelingen die spelers moeten voltooien waren op één hand te tellen. Wellicht wordt er de nodige variatie toegevoegd in latere Acts.

©GMRimport

Diablo 3

Hoewel Diablo 4 qua esthetiek teruggrijpt naar de eerste twee delen, blijft het spel qua gameplay Diablo 3-spelers bekoren. Iedereen kan het oppakken, en zonder al te veel na te hoeven denken – de goede skills uitkiezen is wel een must – een kant oprennen om zeeën aan monsters neer te hakken. Gaandeweg verschijnen quest-icoontjes of evenementen op de minimap en via de questlijst kunnen spelers gemakkelijk de missies uitlichten op de map.

Uitdaging is, zeker in de bèta, nog ver te zoeken. Tenzij de speler een Barbarian gebruikt en tegen een baas vecht, want mêlee gaat niet goed samen met eindbazen die talloze dodelijke effecten op de grond gooien en regelmatig van de ene naar de andere kant van de kamer teleporteren. Daar staat tegenover dat het zijn van een eenmansleger en het neerslaan van gigantische groepen demonen ontzettend lekker voelt in dit deel. 

©GMRimport

World of Warcraft

Het is natuurlijk veel te vroeg om te concluderen dat Diablo 4 uiteindelijk geen uitdaging gaat bevatten, maar in het levelingproces – in ieder geval de eerste 25 levels – lijkt het er bijna niet te zijn. Dit komt deels door het feit dat de levels van quests en vijanden in de open wereld met de speler meegroeien. Daardoor kom je nooit een monster tegen met een veel hoger level, en hoef je dus ook niet een route uit te stippelen om een bepaald gevaar te omzeilen. In de bèta doet dit het gevoel van progressie tekort; omdat alles met de speler meelevelt krijg je zelden het idee sterker te worden (tenzij er Legendary uitrusting op de grond valt).

Voor de open spelwereld is rijkelijk inspiratie geput uit World of Warcraft. Spelers van de mmorpg zullen veel soorten evenementen herkennen, met als meest in het oog springende de World Boss. Deze eindbaas is zo gigantisch dat het beeld ver uitzoomt om hem te kunnen laten zien, en samen met tig andere spelers dien je erop in te hakken terwijl er allerlei aanvallen ontweken worden. Deze nadruk op het ontwijken van aanvallen herkennen spelers van de mmorpg ook uit diens dungeons: ‘swirlies’ op de grond, golven van links naar rechts, en telkens een andere aanval om te ontwijken afhankelijk van de fase waar de boss zich in bevindt.

©GMRimport

Een ander woord dat World of Warcraft-spelers gelijk zullen herkennen is Renown. Dat verdien je per Act door verschillende activiteiten te voltooien, en beloont je met bonussen. Een extra gebruik van de health potion, een extra skillpunt; stuk voor stuk handige beloningen die spelers aansporen om zich niet louter op het hoofdverhaal te richten om zo snel mogelijk de endgame te bereiken. Ook het Transmog-systeem is een bekende voor fans van de mmorpg. Elk stuk uitrusting kan voorzien worden van een bepaald uiterlijk (met verschillende kleurschema’s), en de kans lijkt groot dat Blizzard hier zijn verdienmodel aan hangt. Al blijkt uit de bèta dat je geen geld hoeft neer te leggen om er ontzettend goed uit te zien.

Gelukkig komen spelers elkaar niet om de haverklap tegen. Op elke hoek vijf spelers doet het beklemmende gevoel van Diablo 4 toch teniet, en Blizzard kiest er daarom voor om spelers elkaar sporadisch tegen te laten komen. Wie de map van Act 1 doorloopt, komt misschien een of twee spelers tegen; in de grote steden is het een stuk drukker, en ook bij evenementen zullen enkele spelers samenkomen. Weer een goede beslissing.

©GMRimport

Diablo 4 voor Dummies

Helaas grijpt Blizzard op het gebied van verhaalvertelling ook terug naar zijn mmorpg. Het verhaal van Diablo 4 begint fantastisch: de speler wordt op subtiele wijze aan de geschifte wereld en diens grote kwaad geïntroduceerd. Maar van die subtiliteit blijft naarmate de climax van Act 1 nadert weinig over. Veel van de lore komt tot de speler via een npc die meeloopt en talloze monologen geeft alsof hij een Diablo 4 Voor Dummies-boek opleest.

Nog veel erger is dat Blizzard voor de zoveelste keer hologrammen gebruikt om oude gebeurtenissen te herhalen; het is bijzonder oninteressant om in een kerker om de twintig meter dezelfde twee hologrammen op te zien duiken. Hopelijk wordt het verhaal in de latere Acts meer door middel van worldbuilding verteld. En natuurlijk via filmpjes, want die zijn weer van enorm hoogstaande kwaliteit; Lilith belooft nu al een betere bad guy te zijn dan alle kwaden uit Diablo 3 bij elkaar.

Eigenlijk is heel Diablo 4 beter dan zijn voorganger rond deze tijd in het ontwikkelingsproces. Diablo 3 kwam immers pas na uitbreiding Reaper of Souls echt van de grond, terwijl Diablo 4 nu al laat zien dat het in zijn huidige vorm de komende tien jaar mee kan.

©GMRimport

Diablo 4 is vanaf 6 juni verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fortnite weer op iOS speelbaar, staat ook op Amerikaanse App Store
PU.nl
Nieuws

Fortnite weer op iOS speelbaar, staat ook op Amerikaanse App Store

Het touwtrekken tussen Epic Games en Apple gaat door

Fortnite is weer speelbaar op iOS - in Europa via de Epic Games Store en AltStore, en in de Verenigde Staten zelfs via de officiële App Store.

Dat liet Epic Games via social media weten. Twee weken geleden werd besloten dat Apple in de Verenigde Staten geen commissie meer mag rekenen op aankopen die buiten de App Store worden gemaakt. Daarop gaf Epic Games aan zo snel mogelijk Fortnite terug in de Amerikaanse App Store te laten verschijnen. De game stond daar al vijf jaar niet meer op.

De afgelopen weken probeerde Epic de populaire battle royale-game terug te krijgen op de App Store, maar Apple weigerde het spel ondanks de uitspraak van de rechter toe te laten. Afgelopen week werd de aanvraag afgekeurd en werd het spel zelfs in Europa niet meer op iOS aangeboden via plekken als Epic Games Store.

Nu is de game dus teruggekeerd - in Europa op de gebruikelijke plekken zoals de Epic Games Store, en in de Verenigde Staten voor het eerst in vijf jaar op de App Store. Deze versie bevat externe betaalopties en Epic Games probeert spelers dan ook te motiveren aankopen via Epic te doen in plaats van via Apple's eigen betaalsysteem.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!