Dit moet je weten voordat je aan Halo Infinite begint
Gamer.nl
Nieuws

Dit moet je weten voordat je aan Halo Infinite begint

Halo Infinite is bedoeld als een ‘spirituele reboot’, een nieuw hoofdstuk in de twintig jaar oude serie. Op veel fronten maakt de game dan ook een frisse start, maar die twee decennia aan geschiedenis wordt niet zomaar overboord gegooid. In tegendeel: Halo Infinite zit vol met kleine en grote verwijzingen naar het verleden. Het is echter niet nodig om nog snel alle Halo-games door te spelen of de ruim dertig boeken door te spitten: wij zetten op een rij wat je allemaal moet weten voordat je aan Halo Infinite begint.

Uiteraard verklappen we helemaal niets over het verhaal van Halo Infinite, dus wees niet bang voor spoilers. We frissen alleen je geheugen op – of geven je net de nodige achtergrondinformatie mocht Halo echt nieuw voor je zijn. Logischerwijs verraadt dit artikel wel de afloop van eerdere games. Ook stippen we de belangrijkste zaken uit enkele boeken aan. We gaan niet té diep in de uitgebreide lore van Halo duiken, maar geven je precies genoeg achtergrondinformatie zodat je perfect voorbereid kunt beginnen aan Master Chiefs nieuwe avontuur. 

©GMRimport

Master Chief

Halo Infinite gaat immers weer uitsluitend over de Master Chief - er zijn dit keer geen andere speelbare personages. Sinds Halo: Combat Evolved uit 2001 hebben we als Master Chief meerdere keren de mensheid gered. Chiefs verhaal begint eigenlijk al vijfendertig jaar eerder, als de dan zesjarige John wordt ‘gerekruteerd’ voor een controversieel militair project: het SPARTAN-II programma.

Dit programma is bedacht door Dr. Catherine Halsey en is eigenlijk bedoeld om supersoldaten te creëren die konden afrekenen met extremistische rebellen. Als de UNSC (United Nations Space Command) enkele jaren later in een interstellaire oorlog verwikkeld raakt met de Covenant, een bonte verzameling van buitenaardse rassen, blijken de SPARTAN-II’s hard nodig te zijn om nog een kans te maken.

Vooral Master Chief Petty Officer John-117, of kortweg Master Chief, blijkt een cruciale rol in deze oorlog te spelen. Dat komt mede doordat Master Chief er niet alleen voor staat. Hij wordt namelijk bijgestaan door de extreem geavanceerde kunstmatige intelligentie Cortana, die eveneens is ‘gemaakt’ door Halsey. Na de val van Reach, na Aarde de belangrijkste planeet voor de mensheid, stuiten Chief en Cortana op de allereerste Halo.

©GMRimport

De Halo’s

Deze kunstmatige ringwereld blijkt gemaakt te zijn door de Forerunners, een geavanceerd ras dat duizenden jaren geleden over het universum regeerde en vernietigd is door diezelfde ring. Halo’s, zeven stuks in totaal, zijn namelijk bedoeld als wapen tegen de Flood, een zombieachtige parasiet. De ringen vernietigen al het intelligente leven in het universum en daarmee al het voedsel van de Flood. De Forerunners hebben ook genetisch materiaal van elke levensvorm opgeslagen om het universum opnieuw mee te bevolken.

De Covenant zien de Forerunners echter als goden en zijn vastberaden om de ringen af te vuren. In de oorspronkelijke Halo-trilogie weten Chief en Cortana meermaals te voorkomen dat de Covenant hierin slagen. Door deze strijd breekt ook de Flood opnieuw uit. Uiteindelijk verslaan Chief en Cortana de Covenant én de Flood definitief, maar stranden daarbij wel samen in een wrakstuk, ver buiten de Melkweg.

Cortana’s opoffering

Pas vier jaar later duiken Chief en Cortana weer op. Hun wrakstuk wordt een Shield World (ook weer een bouwsel van de Forerunners) ingetrokken – en er is toevallig ook een hele vloot van een nieuwgevormde Covenant gestationeerd bij deze planeet. Deze Covenant houdt vast aan dezelfde religieuze waanbeelden van de originele Covenant, en is nog altijd geobsedeerd door alles wat met Forerunners te maken heeft.

Als Master Chief in de Shield World per ongeluk een echte Forerunner tot leven wekt, duurt het dus ook niet lang voordat deze Forerunner de volledige controle krijgt over alle troepen van de Covenant. Tot overmaat van ramp blijkt hij ook nogal wat opgekropte wrokgevoelens te hebben jegens mensen. Samen met zijn nieuwe leger probeert hij gelijk om de mensheid uit te roeien. Uiteraard steken Master Chief en Cortana hier samen een stokje voor, maar dit keer komen ze niet ongeschonden uit te strijd: Cortana offert zichzelf op in een ultieme poging om de Forerunner te stoppen én Master Chief in veiligheid te brengen. Veel tijd zou ze toch al niet meer hebben: AI’s hebben een levensspanne van zeven jaar. Daarna draaien in principe hun processen door. 

©GMRimport

De Reclamation

In Halo 5 blijkt Master Chief nog altijd kapot te zijn van het verlies van Cortana. Tijdens een routinemissie met Blue Team, zijn oude team van mede-SPARTAN-II’s, ontdekt hij dat Cortana nog leeft. Bij haar opoffering is ze één geworden met het Domain, een soort hypergeavanceerd internet dat gebruikt werd door de Forerunners. Dit maakt haar machtiger dan ooit en kan voorkomen dat ze doordraait. Of nou ja, ze draait op een andere manier door: haar nieuwverworven macht stijgt haar immers al snel naar het hoofd.

Met behulp van Guardians, gigantische wapens die wederom zijn achtergelaten door de Forerunners, grijpt ze de macht. Ze neemt de zogenoemde ‘Mantle of Responsibility’ op zich, een mandaat van de Forerunners om voor al het leven in het universum te zorgen. Dit proces wordt ook wel de Reclamation genoemd. Cortana vult dat mandaat echter op een imperialistische manier in en regeert met ijzeren vuist. De meeste intelligente AI’s sluiten zich bovendien bij haar aan, waardoor de mensheid ineens niet meer kan vertrouwen op diens eigen creaties. Cortana probeert ook Master Chief gevangen te houden, maar hij wordt net op tijd bevrijdt door Spartan Locke en Fireteam Osiris.

De Banished

Ondertussen broeit er elders in het universum een nieuw conflict. In Halo Wars 2, dat zich na Halo 5 afspeelt, maken we namelijk kennis met de Banished, een splintergroepering van de oorspronkelijke Covenant. De Banished staan onder leiding van de Brute Atriox, die ooit als eerste in opstand kwam tegen de religieuze leiding van de Covenant. De Banished vecht sindsdien niet voor religieuze idealen, maar voor eigen vrijheid. Ze zijn voorgenomen om nooit meer te zwichten voor iemand. 

©GMRimport

Atriox verwelkomt dan ook iedereen die maar aan zijn zij wil vechten. Elites, Hunters, Jackals, Grunts - zelfs mensen zijn welkom bij de Banished. Atriox’ tweede in lijn is War Chief Escharum. Deze Brute heeft overigens wél een pesthekel aan mensen, dus onder zijn bevel zien we geen mensen.

Het arsenaal van de Banished is minder geavanceerd dan dat van de Covenant en oogt meer bijeengeraapt. Ze roeien met de riemen die ze hebben. Hun methodes zijn desondanks bruut en onverschrokken. In Halo Wars 2 zien we bijvoorbeeld hoe Atriox eigenhandig een team van drie SPARTAN-II’s verslaat. In de uitbreiding Awakening the Nightmare raken de Banished in conflict met de Flood, maar ook daar is Atriox geen moment van onder de indruk. Kortom: het is een waardige nieuwe tegenstander voor de Master Chief als de Banished en de UNSC in conflict raken op Zeta Halo.

Zeta Halo

Zeta Halo is het strijdtoneel in Halo Infinite. Deze ringwereld is anders dan de ringwerelden die we hiervoor zagen en wordt in de lore omschreven als de meest mysterieuze ringwereld van allemaal. Zeta Halo is bijvoorbeeld een stuk ouder dan de andere ringen en kent een bijzonder bloedige geschiedenis. Een deel daarvan wordt beschreven in de Halo-boeken, met name The Forerunner Trilogy. Deze boeken spelen zich zo’n honderdduizend jaar geleden af.

Deze ringwereld was door de Forerunners niet alleen bedoeld als wapen, maar deed destijds ook dienst als een soort reservaat voor (onder andere) mensen. Als de Halo’s immers zouden worden afgevuurd, moest daarna het universum weer opnieuw bevolkt worden. Er werden echter niet alleen mensen bewaard, ze werden ook misbruikt voor experimenten om de Flood te onderzoeken. 

©GMRimport

De Flood brak uiteindelijk ook uit op de ring en Zeta Halo werd zelfs gebruikt als wapen tégen de Forerunners. De Forerunners slaagden er uiteindelijk wel weer in om de ring onder controle te krijgen. Slachtoffers van de Flood werden op de ring opgeslagen, die vanaf dan vooral dienstdoet als graftombe.

Duizenden jaren later, chronologisch gezien ergens tussen Halo 3 en 4 in, ontdekt de UNSC Zeta Halo. In de jaren erna bouwt de mensheid zijn aanwezigheid op de ring uit en zijn er duizenden mensen actief op de ring, vooral voor onderzoek. Hieruit blijkt dat Zeta Halo heel anders is dan de andere ringen en dat nog lang niet alle geheimen van de ringwereld zijn ontgrendeld.  

Halo Infinite

Met de Banished als nieuwe vijand en Zeta Halo als onontgonnen locatie, is Halo Infinite zodoende echt een nieuw vertrekpunt binnen de serie. Anderzijds zal Master Chief in de hoofdrol juist voor heel veel herkenbaarheid zorgen. Hoe die mix tussen oud en nieuw uitpakt, merken we op 8 december. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Banjo-Kazooie-componist: 'Te weinig fans voor een nieuw deel'
Gamer.nl
Nieuws

Banjo-Kazooie-componist: 'Te weinig fans voor een nieuw deel'

Toch zou Grant Kirkhope graag muziek maken voor een vervolg

Voormalige Rare-componist Grant Kirkhope heeft uitgelegd waarom hij denkt dat de komst van een nieuwe Banjo-Kazooie-game onwaarschijnlijk is.

Eerder dit jaar liet Kirkhope, die de hoofdcomponist was van de Banjo-Kazooie-games, op social media weten dat hij geen hoop had er ooit een nieuwe game in de platformreeks uit zou komen. "Ik heb het al eerder gezegd, maar... ik heb geen hoop dat er een nieuwe Banjo-game komt. Daarbij zouden alle fanatieke fans het spel meteen haten en bekritiseren, hoe goed het ook is. Dat werkt nooit."

In een interview met Eurogamer heeft Kirkhope meer uitleg gegeven over waarom hij geen nieuwe Banjo-Kazooie verwacht. "Het is gewoon onwaarschijnlijk. Ik weet niet hoeveel mensen weg zijn bij Rare, ik ken er wel een paar, en het voelt alsof het huidige Rare daar geen zin in heeft. Microsoft zou Rare de verantwoordelijkheid geven en de studio zou al het harde werk moeten doen. En het gaat ook om geld. Ik heb iets van honderdduizend volgers op mijn Twitter, en dat is de 'Banjo-bubbel'. Als dat alle fans zijn, dan gaat het geen geld opleveren. Je hebt miljoenen mensen nodig die je game kopen, en je moet een compleet nieuwe generatie warm laten lopen voor je game."

Kirkhope denkt daarnaast dat Rare de game nooit zou ontwikkelen, dus dat er een andere studio gevonden moet worden die de typisch Britse humor begrijpt. "De humor van Banjo is een essentieel onderdeel en is erg Brits. Dat is niet makkelijk na te bootsen voor mensen die niet Brits zijn. Je hebt een team nodig met de juiste passie en humor." Kirkhope geeft wel toe dat ontwikkelaars als Toys for Bob en Moon Studios hebben aangegeven dat ze een nieuwe Banjo-game zouden willen maken. "Maar zou Microsoft dat willen? Zouden ze mij erbij betrekken? Ik weet het niet, waarschijnlijk niet."

Kirkhope laat er in ieder geval geen twijfel over bestaan dat hij zou meehelpen aan een nieuwe Banjo-game: "Direct. Soms willen mensen een franchise terugbrengen en niet de oude rotten erbij betrekken. Dus misschien willen ze een nieuwe componist. Maar ik zou het graag doen. Ik weet niet of ik nog meer Banjo in mij heb, maar ik zou er zeker mijn best voor doen."

Banjo-Kazooie en het vervolg Banjo-Tooie verschenen oorspronkelijk op de Nintendo 64, al zijn de games later ook op Xbox (via Rare Replay en los) en Nintendo Switch Online uitgekomen. Er kwam ook een derde deel op Xbox 360 uit, genaamd Nuts and Bolts (in Nederland bekend als Boutjes en Moertjes).

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Breach-update voor No Rest for the Wicked uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Breach-update voor No Rest for the Wicked uitgekomen

Met nieuwe missies, filmpjes, een Hardcore-modus en meer

Moon Studios heeft 'The Breach' uitgebracht, een nieuwe content-update voor de early access-versie van No Rest for the Wicked.

Volgens Moon Studios brengt The Breach de early access-versie van No Rest for the Wicked dichterbij het eindresultaat waar de studio naar toe werkt. De update bevat nieuwe gebieden, wapens, vijanden en verhalen. Zo zullen nieuwe missies en filmpjes het verhaal van de game uitbreiden. Daarbij zijn er twee nieuwe met de hand gemaakte gebieden te verkennen: Lowland Meadows en Marin Woods. Ook zijn er twee nieuwe dorpen met NPC's te vinden, namelijk Hunter's Vale en Marin Village.

Verder wordt een endgame-mechanisme toegevoegd genaamd de Plague System, wordt het voedselsysteem in verband met de honger die personages kunnen ervaren op de schop genomen en wordt er meer diepgang aan gevechten toegevoegd. Er zijn ook meer dan honderdvijftig wapenopties, nieuwe uitrusting, vijanden en bazen te vinden. Tot slot is er een Hardcore-modus toegevoegd met permadeath. De patch notes zijn hier te vinden.

No Rest for the Wicked kwam vorig jaar via Steam Early Access uit. Deze release werd uitgebracht door Private Division, een label van Take-Two. Afgelopen november werd dit label echter verkocht door Take-Two, samen met bijna alle bestaande en aankomende games - met uitzondering van No Rest for the Wicked. Moon Studios heeft inmiddels laten weten de game zelf uit te geven.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen, die ook van Moon Studios komen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!