Elden Ring mengt traditie met ambitie
Gamer.nl
Nieuws

Elden Ring mengt traditie met ambitie

Het lange wachten was dit weekend even voorbij voor alle uitverkorenen die mee mochten doen aan de netwerktest van Elden Ring. Voor deze bèta in vermomming stelde ontwikkelaar FromSoftware slechts een klein deel van de volledige spelwereld ter beschikking, maar het bleek genoeg om alsnog uren zoet mee te zijn. Dat belooft dus een hoop, al schept die extra portie hype ook hoge verwachtingen. Laat het wachten maar weer beginnen.

De belofte van een Dark Souls-game in een open wereld spreekt behoorlijk tot de verbeelding. Anderzijds is die beschrijving juist heel sec. Elden Ring is soms vrij letterlijk Dark Souls in een open wereld; Dark Souls 3 om precies te zijn. Een flink deel van de wapens, magische spreuken, animaties en zelfs bepaalde vijanden worden hergebruikt. De eerste momenten van Elden Ring zijn gesneden koek voor iedereen die dit soort games grijs speelt. Er is zelfs een pittige baas die nog eens extra duidelijk maakt dat het DNA van het genre nadrukkelijk aanwezig is. 

©GMRimport

Grot, grotter, grotst

Wie iets verder en langer kijkt, merkt op dat alles anders is. Er is geen gordijn van mist dat je ervan weerhoudt om verder te gaan. Je kunt langs de baas rennen, eromheen sluipen of een compleet andere kant op lopen. Zo viel mijn oog op een eiland vlak aan de kust. Er moest een manier zijn om daar te komen, vond ik, dus dat werd mijn eerste doel. Wat volgde was een ontdekkingstocht waarbij de focus steeds weer een stukje verder kwam te liggen. Een grot hier, een vallei daar en uiteindelijk dat enorme kasteel dat continu aan de horizon lonkt. Wie ooit een openwereldgame gespeeld heeft, weet hoe het riedeltje werkt. Hoe kan het dan dat het zo monumentaal voelt nu FromSoftware het probeert?

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het Breath of the Wild-effect. Toen Nintendo bekendmaakte zijn eerste stappen in het openwereldgenre te gaan zetten, had iedereen daar een bepaald idee bij. Ik zag bijvoorbeeld een kaart propvol vraagtekens voor me, maar wat ik kreeg was een innovatieve, haast primitieve benadering van het genre. Nintendo schrapte al het overbodige en kwam zo met Breath of the Wild tot de kern van wat dit type spel zo prikkelend maakt. Wat als je echt overal heen kunt en helemaal zelf je avontuur uitstippelt? Elden Ring gaat niet per se eenzelfde (r)evolutie teweegbrengen, maar het idee van de gewichtige en gewogen gameplay van Dark Souls, gecombineerd met dat ultieme avonturiersgevoel? Daar wordt een mens wild van.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Het is niet zeker of Elden Ring dit geschetste droomscenario ook daadwerkelijk waar gaat maken. De wereld van het spel staat of valt met wat er allemaal te ontdekken is, of dat gevarieerd genoeg blijft en of die open opzet niet ten koste gaat van zorgvuldig uitgedachte spelmomenten en -mechanieken. Daar is Dark Souls tenslotte groot door geworden. Na de eerste paar uur durf ik er wel op te hopen, zij het met een slag om de arm. Dit voorproefje van de volledige wereld voelde in ieder geval vrij groots aan, zonder op dichtheid in te boeten. Er hangt altijd een wortel binnen handbereik.  

Dit voorproefje van de volledige wereld voelt vrij groots aan, zonder op dichtheid in te boeten

-

Elden Ring.torrent

De beste bijrol gaat alvast naar het magische paard dat je vergezelt: Torrent. Met een druk op de knop roep je hem op en draaf je door naar je volgende bestemming. Je stapt ook net zo snel en makkelijk weer af als je bijvoorbeeld een groepje vijanden of een grot ziet. Maar er is nog een derde optie: je kunt in Elden Ring ook te paard gevechten aangaan. Die mogelijkheid voelt nu al onmisbaar, want hierdoor blijft het tempo erin, mocht je geen zin hebben in talloze onderbrekingen. Wie juist liever de tijd neemt om iedere confrontatie zo veilig mogelijk te benaderen, gaat blij zijn met de sluipfunctie die vanuit Sekiro is meeverhuisd. Met Elden Ring biedt FromSoftware meer dan ooit de mogelijkheid om je eigen speelstijl te kiezen. 

©GMRimport

Dat moet ook wel, want zonder een afgebakend pad is het noodzakelijk dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Het mag niet zo zijn dat je alleen met zwaardvechten een kans maakt, en niet met sluipen of te paard. From Software lijkt op het eerste gezicht een belangrijke les geleerd te hebben als het gaat om keuzevrijheid. Zo kunnen personages die zich niet specialiseren in magie alsnog bepaalde magische aanvallen uitvoeren met hun wapen. Verder is er een crafting-systeem om je arsenaal te blijven spekken, zonder dat je daarvoor steeds afhankelijk bent van een goed verstopt personage in de wereld. Er is zelfs gedacht aan mensen die nul behoefte hebben om mee te doen aan het online gedeelte. Voor hen is er hulp beschikbaar in de vorm van computergestuurde geesten die je op kunt roepen om voor je te vechten. 

Testen voor toegankelijkheid

Deze veranderingen maken Elden Ring in zekere zin toegankelijker, maar nog altijd binnen de grenzen van het ontoegankelijke. Dit gaat niet ineens de game worden waarbij iedereen zomaar kan instappen. Daarvoor blijven de systemen, het verhaal, de personages en eigenlijk ieder ander aspect te obscuur. Een ‘mooi’ voorbeeld hiervan is de multiplayer. Er zit dit keer daadwerkelijk een onderdeel in het optiemenu dat ‘multiplayer’ heet, maar vervolgens moet je wijs zien te worden uit acht verschillende items met namen als ‘Furlcalling Finger Remedy’ en ‘Tarnished’s Furled Finger’. Op dit tempo gaat het nog tien games duren voordat FromSoftware revolutionaire termen als ‘create online session’ en ‘join online session’ introduceert. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wel heb ik het vermoeden dat Elden Ring alsnog meer mensen aan zich zal weten te binden, al is het maar omdat je vanaf het begin iedere windrichting op kunt. Wie weet komt er daar iets op je pad waardoor het dit keer wel klikt. Dat is al beter dan dat je als speler door de eerste baas gelijk met de grond gelijk wordt gemaakt, samen met die hoop. In Elden Ring ren je dan gewoon de andere kant op. Al loop je altijd het risico dat je daar ineens een vuurspuwende draak tegen het lijf loopt. Het blijft toch de Dark Souls van de openwereldgames. 

Elden Ring komt op 25 februari 2022 uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel geeft nieuwe naam aan pas uitgekomen film Thunderbolts
Gamer.nl
Nieuws

Marvel geeft nieuwe naam aan pas uitgekomen film Thunderbolts

De nieuwe naam is tegelijkertijd een spoiler voor de film

Sinds kort draait Thunderbolts in de bioscoop, maar Marvel heeft de nieuwe film opeens een compleet nieuwe naam gegeven.

Hieronder volgen spoilers over de nieuwe naam en hoe deze titel tot stand is gekomen.

De film heet vanaf nu 'The New Avengers'. De naamswijziging is dan ook een slimme promotionele actie om, nu de film inmiddels uit is, duidelijk te maken dat het team aan antihelden dat centraal staat in de film in feite het nieuwe Avengers-team is. Voor iedereen die de film heeft gezien zal de naamswijziging dan ook niet als een verrassing komen. Het verklaart ook meteen de asterisk die achter de oorspronkelijke naam van de film stond.

Tijn Kranen was zeer te spreken over Thunderbolts / The New Avengers en gaf de film een 8,7: "Thunderbolts is de beste MCU-film in jaren - al ligt die lat al zo ongeveer op de vloer. Het is een daadwerkelijk leuke blockbusterfilm met creatieve actie, sterke emotionele verhaallijnen, goede muziek en meer creativiteit dan je van het MCU verwacht. Het mooiste is dat er eindelijk weer een coherent verhaal lijkt te zijn!"

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows ontvangt vandaag nieuwe verhalende missie
Gamer.nl
Nieuws

Assassin's Creed Shadows ontvangt vandaag nieuwe verhalende missie

Ook worden er biografieën van personages toegevoegd aan de Codex

In de loop van vandaag komt er een gratis nieuwe verhalende missie naar Assassin's Creed Shadows.

Ubisoft deed onlangs zijn plannen voor toekomstige content voor de pas uitgekomen openwereldgame uit de doeken, en daaronder behoren ook diverse gratis verhalende missies die gedurende de loop van het jaar aan de game worden toegevoegd. Vandaag arriveert dus de eerste van die gratis missies.

Het gaat om de missie 'The Works of Luis Frois'. Spelers komen het Portugese personage Luis Fois tegen, dat volgens de officiële beschrijving uitloopt tot "een kans om een oude vriend te helpen". Lady Satoko moet niet alleen beschermd worden, maar spelers achterhalen ook meer over de Jezuïeten. De missie kan zowel met Naoe als Yasuke doorlopen worden.

Luis Frois bevindt zich in het zuidelijk gedeelte van de Merchants' Quarters, waar men de missie van start kan laten gaan. Mensen moeten wel eerst 'The Path he Walks' hebben uitgespeeld.

De gratis missie maakt onderdeel uit van Title Update 1.0.4, waarmee ook diverse bugs worden opgelost. Ook wordt er een update aangebracht aan de Codex, waarin nu ook biografieën van de belangrijkste personages uit de game te lezen zijn. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Volgens onlangs online verschenen geruchten heeft Ubisoft negen Assassin's Creed-games op de planning, waaronder diverse grootschalige rpg's, remakes van onder andere Black Flag en multiplayergames.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay. De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

Lars Cornelis gaf het spel een 8,5 in de review: "Assassin’s Creed Shadows is gebouwd volgens een bekende blauwdruk, maar weet vrijwel ieder aspect te verfijnen of zelfs te perfectioneren. Vooral de waanzinnig mooie spelwereld, de dynamiek tussen de twee hoofdpersonages, en het gebalanceerde vechtsysteem springen eruit. Dit is zonder enige twijfel de beste Assassin’s Creed

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!