F1 22 is niet zo revolutionair als de echte sport
PU.nl
Nieuws

F1 22 is niet zo revolutionair als de echte sport

Al ver vóór de start van Formule 1-seizoen 2022 werd dit racejaar gekenmerkt door radicale reglementswijzigingen. Die zorgen nu voor een behoorlijk anders en bij vlagen vermakelijkere sport. De nieuwe, officiële game lijkt die filosofie bepaald niet te volgen.

Toegegeven: de officiële Formule 1-games die Codemasters sinds 2009 maakt, hebben de afgelopen vijf jaar een behoorlijk consistent niveau bereikt. Toegankelijk maar waarheidsgetrouw rijgedrag, alle rijders, teams en circuits én steeds een beetje meer content om raceliefhebbers nog meer te verwennen. Wispelturige bugs en een algemeen gebrek aan écht indrukwekkende graphics nemen we daarbij voor lief.

Je vraagt je dan ook vooral af waar deze reeks nog verder naartoe kan, zonder nóg meer de gebaande paden te volgen van de nu zieltogende Fifa-spellen - tegenwoordig allebei onder de vlag van Electronic Arts, nota bene. We mogen daarom misschien wel in onze handen knijpen dat er nog geen echte equivalent is van Fifa Ultimate Team. Of is zoiets bij uitstek wat de F1-reeks nodig zou hebben om echt 'fris' over te komen?

©GMRimport

Toeters en bellen

Zo'n soort gamechanger is in F1 22 in elk geval nergens echt te bekennen, noch in de presentatie door longtime gameregisseur Lee Mather van de Britse studio, noch in de previewversie die we daarna te spelen krijgen. Wat dan wel? Meer toeters en bellen op bestaande eigenschappen vooral. Zo is er de mogelijkheid om je carrière als teambaas bij één van de betere te stallen te beginnen, in plaats van onderaan die ladder. Of het feit dat je je avatar met serieuze vaardigheden achter het stuur nu ook een casual-outfit kunt aanmeten en zelfs diens huiskamer kunt inrichten. En, vooruit, adaptieve kunstmatige intelligentie, zodat computergestuurde tegenstanders zich aanpassen aan jouw niveau wanneer bepaalde circuits op de racekalender je toch niet zo goed liggen.

De meest opvallende aanvulling - die tevens eigenlijk geen enkele impact heeft op het daadwerkelijke racen met F1-auto's - is de mogelijkheid om ook met productieauto's van Aston Martin, Ferrari, McLaren en Mercedes de weg op te gaan. Dat hebben we helaas nog niet kunnen testen, al is het natuurlijk interessant om te zien in hoeverre 'Codies' hierbij leentjebuur heeft gespeeld bij de studio die verantwoordelijk is voor Grid. Verwacht daarnaast overigens geen opvolger voor het relatief indrukwekkende Braking Point uit de afgelopen game: voor de volgende verhalende stand neemt de studio twee jaar de tijd na F1 2021.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Veelbesproken kwaal

Je kunt natuurlijk argumenteren dat de volledig nieuwe auto's voor het échte Formule 1-seizoen 2022 al nieuws genoeg zijn voor de game. Maar tijdens onze eerste rondjes op onder meer het gloednieuwe wegcircuit van Miami en het bekende asfalt van Silverstone, konden we qua rijgedrag weinig ontdekken dat echt nieuw en revolutionair aanvoelt. F1 22 rijdt tot dusver zeker prima, maar ook erg vergelijkbaar met z'n voorgangers. De veelbesproken kwaal waarbij bepaalde auto's bij hoge snelheden op het asfalt stuiteren, het zogenoemde 'porpoising', is in elk geval niet nagebootst. En tot milde ergernis ogen de auto's van alle teams in de previewversie nog allemaal hetzelfde, zoals het showmodel dat F1 vorig jaar nog onthulde ter referentie, maar dan in de kleuren van elk team. We gaan er uiteraard vanuit dat dit voor de release van de game zeker opgelost is.

Verder is er vooralsnog geen reden om aan te nemen dat F1 22 heel gekke dingen gaat doen. Dat is op zich prima, maar op één of andere manier voelt de basis van de afgelopen edities toch wat sleets. Misschien omdat die - in ieder geval qua rijgedrag - in 2015 voor het laatst écht goed op de schop ging, voor de toen nieuwe generatie spelcomputers. Voor velen zal dat geen enkel probleem zijn, en biedt F1 22 met alle 'updates' voor het nieuwste seizoen de Formule 1-ervaring die verlangd wordt. Maar tegelijkertijd knaagt het gevoel dat het stuur weer eens volledig omgegooid mag worden - net als het reglement van de échte Formule 1.

F1 22 verschijnt op 1 juli voor PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!