Grand Theft Auto 5 is wereldwijd 160 miljoen keer verscheept
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 5 is wereldwijd 160 miljoen keer verscheept

Het in 2013 uitgekomen Grand Theft Auto 5 is wereldwijd inmiddels 160 miljoen keer verscheept.

Dat heeft uitgever Take-Two Interactive bekendgemaakt tijdens de onthulling van diens kwartaalcijfers. Sinds november zijn er er vijf miljoen nieuwe exemplaren van de game verscheept.

Alle spellen in de GTA-reeks bij elkaar zijn al meer dan 370 miljoen keer verscheept. Dat is een stijging van vijftien miljoen exemplaren sinds november, dus het is waarschijnlijk dat er van het vorig najaar uitgekomen Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition zo'n tien miljoen exemplaren zijn verscheept.

Vorige week kondigden Take-Two en Rockstar aan dat er gewerkt wordt aan een nieuwe Grand Theft Auto-game, hoogstwaarschijnlijk Grand Theft Auto 6. Volgens Take Two-CEO Strauss Zelnick hoeven fans niet bang te zijn dat de gebrekkige kwaliteit van The Trilogy tekenend is voor toekomstige games.

"We richten ons volledig op de kwaliteit en willen de best mogelijke ervaring leveren. Heel soms schieten we tekort - de trilogie is daar een voorbeeld van. (...) Maar vanaf nu richten we ons enorm op kwaliteit en zijn we erg zeker van onze aankomende releases."

Op 15 maart verschijnen de PlayStation 5- en Xbox Series X en S-versies van Grand Theft Auto 5. Op die consoles bevatten GTA Online en GTA 5 nieuwe grafische modi met een resolutie tot 4K, tot 60 frames per seconde, texture- en draw distance-upgrades, HDR-opties en ray-tracing. Daarnaast bevat de game de technische vooruitgang die hoort bij de nieuwste consolegeneratie met snellere laadtijden, 3D-audio en platform-specifieke functies zoals geavanceerde haptic feedback.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollywood schrikt op van geplande importheffingen van Trump
Gamer.nl
Nieuws

Hollywood schrikt op van geplande importheffingen van Trump

Aandelen van filmbedrijven zijn gedaald

Filmbedrijven uit Hollywood zijn opgeschikt door de aangekondigde importheffingen voor films die buiten de Verenigde Staten worden gemaakt.

De Amerikaanse president Donald Trump gaf begin deze week aan dat hij alle films die buiten de Verenigde Staten worden gemaakt een heffing van honderd procent wil opleggen. Dit om de Amerikaanse filmindustrie te stimuleren en er voor te zorgen dat Amerikaanse filmbedrijven werk blijven houden.

Een bijkomend probleem hierbij is echter dat heel veel films en series die vanuit de Verenigde Staten worden gefinancierd en gepland buiten Amerikaanse grenzen worden gefilmd. Dit omdat het vaak goedkoper is om elders te filmen. Ook veel computereffecten worden uitbesteed aan bedrijven gesitueerd buiten de VS. Het gaat Amerikaanse filmbedrijven dus mogelijkerwijs veel geld kosten om die productie naar Amerika te halen. Daarnaast zijn streamingbedrijven - met name Netflix - erg afhankelijk van internationaal geproduceerde films en series.

Ondanks dat nog niet precies duidelijk is hoe Trump de importheffingen voor zich ziet, heeft de aankondiging voor een hoop heisa gezorgd binnen Hollywood. Aandelen van bedrijven als Disney, Netflic en Warner Bros. Discovery zijn gisteren dan ook gedaald. Meerdere filmstudio's hebben op dit moment nog opnames van films in het buitenland lopen.

Hoe dan ook zullen de echte gevolgen van de mogelijke importheffingen op films die buiten de VS worden geschoten pas in de toekomst duidelijk worden. Trumps importheffingen hebben ook al invloed gehad op de game-industrie, met onder andere een wereldwijde prijsstijging van Xbox Series-consoles en een prijsverhoging van Switch 2-accessoires.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Twee miljoen exemplaren van Clair Obscur: Expedition 33 verkocht
Gamer.nl
Nieuws

Twee miljoen exemplaren van Clair Obscur: Expedition 33 verkocht

In twaalf dagen tijd

Er zijn inmiddels twee miljoen exemplaren van de in Frankrijk ontwikkelde rpg Clair Obscur: Expedition 33 verkocht.

Dit binnen de eerste twaalf dagen sinds de game is uitgekomen, zo heeft ontwikkelaar Sandfall Interactive op social media laten weten.

Clair Obscur: Expedition 33 speelt zich af in een wereld waar een mysterieuze entiteit genaamd de Paintress de wereld elk jaar opnieuw 'schildert'. Ze plaatst daarbij een vervloekt cijfer op een monoliet waardoor iedereen van die leeftijd in één keer verdwijnt. Het nummer gaat elk jaar omlaag, waardoor steeds jongere mensen verdwijnen.

Vlak voor de jaarlijkse sessie waarbij de Paintress het nummer '33' gaat schilderen, trekt een groep er op uit om haar te stoppen. Deze groep wordt geleid door een man genaamd Gustave. De game biedt turn-based gevechten in een wereld geïnspireerd door de Belle époque-periode. De menu's van de turn-based gevechten worden daarbij op flitsende wijze in beeld gebracht. De spelwereld stelt een fantasievolle en soms haast surrealistische versie van Frankrijk voor.

De debuutgame van de Franse ontwikkelaar Sandfall Interactive is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Ook staat het spel op Xbox Game Pass. Je kunt hier de PU-review van Dwayne Vrancken vinden: "Met Clair Obscur: Expedition 33 levert Sandfall Interactive een indrukwekkende debuutgame af. De Fransen meten zich in deze unieke rpg met de Japanners, door een fantasierijk, fascinerend en ronduit vreemd verhaal te combineren met meeslepende combat en een memorabele party. Het levert een bijzondere en onwaarschijnlijke smeltkroes op van westerse en Japanse rpg’s in één prettig pakketje."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!