Grid Legends brengt popcornracen terug in het vizier
PU.nl
Nieuws

Grid Legends brengt popcornracen terug in het vizier

Met de term ‘simcade’ heb ik als racegameliefhebber nogal moeite. Vooral als noemer voor Gran Turismo en Forza Motorsport, die ik liever het label ‘semi-simulaties’ geef dan een samensmelting van arcaderacen in een realistische setting. Simcade lijkt echter juist wél het label dat we op Grid Legends kunnen plakken.

Met de recente mega-overnames door én van Codemasters - zowel de acquisitie van Slightly Mad Studios als de inlijving door EA - zou je haast vergeten waar het Britse gamebedrijf ook alweer écht om bekendstaat: racegames maken. Wie de Formule 1-games van het afgelopen decennium gemist heeft en de handen niet graag vies maakt aan virtueel rallyrijden, zal allicht Race Driver: Grid nog wel kennen. Met de nadruk op actie, toegankelijk rijgedrag en de mogelijkheid om terug te spoelen na een stuurfoutje of botsing, blies die game in 2008 nieuw leven in de arcadekant van het spectrum der racegenres.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Maar ondanks –drie opvolgers wist de reeks die koppositie niet echt te consolideren. Grid 2 miste een boel mogelijkheden ten opzichte van het origineel. Grid Autosport verscheen zeer slecht getimed alleen op oude spelcomputers na een halfjaar sinds de release van de nieuwe generatie. En de editie uit 2019 (simpelweg Grid genoemd) was achterhaald en irritant om te spelen, vooral door hypergevoelig rijgedrag op kerbstones in de bochten. Jammer, want menig (casual) autoliefhebber had vast wel weer zin in racen met een hoog popcorngehalte.

Fouten herstellen

Met Grid Legends wil Codemasters dan ook een hoop goedmaken. In een presentatie aan de media benadrukt de hoofdontwikkelaar zelfs dat fouten uit eerdere delen zijn hersteld, inclusief het irritant overgevoelige rijgedrag van twee jaar geleden. Ook de omissie van diverse speltypes wordt goedgemaakt. Naast rechttoe rechtaan races zijn er ook (vaak chaotische) variaties met onder meer elektrische bolides en meerdere autoklassen in dezelfde wedstrijd, evenals de terugkeer van het vroeger geliefde drift-discipline.

©GMRimport

Datzelfde geldt voor circuits. Het gros van de bekende locaties uit eerdere delen zit ook in Grid Legends, variërend van Japanse fantasiebanen tot de Red Bull Ring. Nieuwe banen zijn er amper, al worden we wel verblijd met verschillende (hetzij niet dynamische) weersomstandigheden en avondraces. Nog bonter is de mix van raceauto’s, die uiteenloopt van allerlei GT-racers tot racetrucks en van klassieke én hypermoderne prototypes tot (oude) Formule 1-auto’s.

De game husselt al die elementen door elkaar in een carrière bestaand uit 250 (!) events. Wie van meer narratief houdt, kan ook terecht bij Driven To Glory, een acht tot tien uur durend racedrama dat Codemasters zelf vergelijkt met Netflix’ serie Drive To Survive. Over popcorn gesproken.

Fouten uit eerdere delen zouden zijn hersteld, inclusief het irritant overgevoelige rijgedrag van twee jaar geleden.

-

Controle verliezen

Hoewel we daar nog niet van kunnen proeven in de preview-build, geldt dat wel voor een handvol samengestelde én naar eigen smaak in te stellen events. Daarin valt vooral op dat het rijgedrag ook in de nieuwste Grid aan de losse kant is: je krijgt net voldoende audiovisuele en haptische feedback om met zelfverzekerdheid goed gas te geven, maar geregeld voelt het tevens alsof je elk moment de controle kunt verliezen. Dat gebeurt ook daadwerkelijk bij een tikje van een overijverige AI-tegenstander (maximaal 21 in dezelfde race). Hoe dat eraan toegaat als je tegen andere mensen racet, moet nog blijken. Codemasters belooft in elk geval cross-platform multiplayer waarmee je op elk moment een andere auto in iemands race onder je hoede kunt nemen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

In elk geval staat Grid Legends, net als de allereerste editie, garant voor een boel actie en sensatie. Circuits worden consequent vergezeld door volgepakte tribunes, vuurwerk (zelfs als je in je eentje tijdritten afwerkt), dramatisch commentaar en dito muziek. Met elektrische raceauto’s kun je aanspraak maken op boosts en in races met trucks zijn er zelfs ramps op de baan te vinden. Nog niet gek genoeg? Houd ook rekening met AI-tegenstanders die plots crashen, zelfs op de meest onlogische plekken. Of het feit dat rubber-banding net iets te opvallend wordt wanneer ze je uitgerekend in de laatste bochten bijna weten in te halen. Wat dat betreft zit Grid Legends zowat dichter tegen een funracer als Mario Kart aan, dan de semi-sims Gran Turismo en Forza.

Toch kun je je afvragen of iedereen dat zo ziet. Codemasters misschien wel, of júist niet, getuige de geplande lanceringsdatum: precies één week voor die van Gran Turismo 7...

Grid Legends is vanaf 25 februari 2022 beschikbaar op PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S en pc (via Origin en Steam).

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!