Halo Infinite is een unieke prestatie
PU.nl
Nieuws

Halo Infinite is een unieke prestatie

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Lars met Halo Infinite.

En toen was er alweer een jaar voorbij. Wat is er de afgelopen 365 dagen nou eigenlijk helemaal gebeurd? Ik zou het je werkelijk waar niet kunnen navertellen. Dit jaar en het jaar ervoor zijn versmolten tot een vergeetbare waas, waarin 1 januari slechts een arbitraire scheidingslijn vormt. Veel significanter voor mij was de dag dat ik eindelijk kon beginnen aan Halo Infinite.

©GMRimport

Anekdotes doen de game tekort 

Ik raak maar niet uitgepraat over hoe heerlijk en sierlijk die game speelt. Iedere schermutseling is weer anders. Woorden schieten tekort om die sensatie goed te omschrijven. Hoewel ik vrijwel ieder potje wel weer een chaotische anekdote kan optekenen, doet er geen een recht aan wat er allemaal gebeurt. Het is in ieder geval telkens weer een volstrekte verrassing wat zich gaat voltrekken op het scherm.

Dat is voor mij doorslaggevend. Ik wil mijn tijd niet investeren in een multiplayer waarin de enige beloning komt in de vorm van cosmetische items. Dat is een soort piramideschema: je investeert tijd in iets waar je vervolgens alleen maar wat aan hebt als je er nog meer tijd in steekt. Ik speel voor de good times en juist dat levert Halo Infinite, iedere keer weer. De ene keer in de vorm van een verrassende kill, dan wordt er weer een vlag in de slotseconden veroverd, en weer een andere keer domineert mijn team in Stockpile. Ik heb al meerdere keren tegen m’n televisie zitten schreeuwen van opwinding. Dat gebeurt me zelfs bijna nooit bij de Champions Leaguewedstrijden van Ajax. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zo’n verslingerende multiplayer kon wat mij betreft bovendien niet op een beter moment komen. Sinds de teloorgang van het voetbalgenre miste ik namelijk een game die je even vlug kan spelen. Even een potje voor het slapen gaan. Al blijft het natuurlijk nooit bij één potje. Want als je verliest, wil je nog een keer om te winnen. En als je wint, wil je nog een keer winnen. Zo werken die dingen nou eenmaal. 

Zeta Halo afstruinen

Tegelijkertijd vind ik het óók heerlijk om in de singleplayercampagne rond te struinen. Voor de review speelde ik de singleplayer al twee keer uit. De eerste keer was op Heroic, waarbij ik ook veel zijmissies meepakte om een goed en compleet beeld van de game te krijgen. Vervolgens had ik nog tijd om ‘m nogmaals op Normal te spelen. Zo kon ik op mijn gemak het verhaal doorlopen. Inmiddels ben ik alweer voor de derde keer aan de campagne begonnen, dit keer op Legendary met het voornemen elke steen om te keren. 

Als je verliest, wil je nog een keer om te winnen. En als je wint, wil je nog een keer winnen. Zo werken die dingen nou eenmaal. 

-

Het fijne is dat Halo Infinite eigenlijk alleen maar leuker wordt op de hogere moeilijkheidsgraden. Juist die vloeiende gameplay komt dan nog beter tot zijn recht. De explosieve Plasma Coils zijn nóg waardevoller, een actie met de Grappleshot kan letterlijk het verschil maken tussen leven en dood en welgemikte headshots met de Sidekick (ik wil trouwen met dat wapen) zijn nóg bevredigender. Het is voor mij traditie om Halo op Legendary te spelen, maar ik denk oprecht dat ik er nog niet eerder zó van genoot.

©GMRimport

✔️

Daarmee vinkt Halo Infinite een heleboel vakjes af die stuk voor stuk op zichzelf al een flinke prestatie zijn. Ik speel over het algemeen weinig multiplayergames, meestal omdat ik niet genoeg tijd heb om er echt in te (willen) investeren. Maar Halo Infinite blijf ik spelen. Ik speel ook zelden singleplayercampagnes meerdere keren. Er ligt immers altijd wel weer een volgende game op de stapel, dus dan speel ik liever iets nieuws. Maar Halo Infinite speel ik nu al voor de derde keer. 

Daarnaast kan ik me niet heugen dat ik de drang voelde om elke vierkante centimeter van een map te verkennen, audiologs te verzamelen en easter eggs te zoeken. Ik denk dat dat voor het laatst is geweest ten tijde van Vice City en San Andreas. De oorspronkelijke releases dan, niet dat misbaksel van een remaster. Toch doe ik precies dat in Infinite. En dan tot slot: een game waarvan ik zowel de multiplayer als de singleplayer met veel plezier fanatiek speel? Dat is niet meer gebeurd sinds… tja, geen idee? Überhaupt nooit, vermoed ik.

©GMRimport

343 Industries zet daarmee écht iets knaps neer. Natuurlijk kun je van alles verzinnen om het spel te hekelen. Er is geen co-op, er hadden op lancering al meer playlists beschikbaar moeten zijn, de

Watch on YouTube

schetste een heel ander beeld, en ga zo maar door. Maar kijk nou eens naar wat die studio wél heeft afgeleverd: een game met zowel een dijk van een singleplayer, als een ontzettend toffe multiplayer. Dat zien we tegenwoordig echt nog maar zelden. Dat zet Halo Infinite voor mij eenzaam aan de top dit jaar.

Halo Infinite is verkrijgbaar op Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Lees hier de recensie van Gamer.nl.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Street Fighter 6-cross-over in Monster Hunter Wilds arriveert volgende week
PU.nl
Nieuws

Street Fighter 6-cross-over in Monster Hunter Wilds arriveert volgende week

Knokken als Akuma

Op woensdag 28 mei verschijnt er een update voor Monster Hunter Wilds waarmee de game een Street Fighter 6-cross-over ontvangt.

Het gaat om uitrusting gebaseerd op Akuma en Blanka-Chan. De Akuma-outfit geeft zelfs speciale moves. Deze uitrusting wordt gratis aan de game toegevoegd, maar moet wel ontgrendeld worden via een nieuwe missie genaamd Ultimate Strength. Daar moeten spelers een Hunter Rank van 21 of hoger voor hebben.

Daarnaast komt er een betaald cosmetisch pakket beschikbaar met kleding voor Alma gebaseerd op Chun-Li en Cammy, alsmede een Blanka-Chan Doll-pendant. In onderstaande trailer zijn de items te zien.

Monster Hunter Wilds is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bandai Namco's geannuleerde mmo Blue Protocol komt dit jaar uit
PU.nl
Nieuws

Bandai Namco's geannuleerde mmo Blue Protocol komt dit jaar uit

Ook in het Westen kunnen we aan de slag met de free-to-play-game

De vorig jaar geannuleerde mmorpg Blue Procotol komt dit jaar alsnog uit.

Vorig jaar kondigde Bandai Namco aan dat de Japanse servers van de game offline gingen en dat een westerse release, die in eerste instantie door Amazon Games verzorgd zou worden, geannuleerd was. Een paar maanden later nam het door Tencent opgerichte Bokura het project echter over en ging een deel van de ontwikkelaars bij die studio aan de slag. De game kreeg een nieuwe subtitel en heet sindsdien voluit Blue Protocol: Star Resonance.

Inmiddels is bekend dat het spel later dit jaar ook in het Westen moet verschijnen, al ontbreekt een precieze releasedatum nog. De game wordt in ieder geval free to play en komt uit op pc (Steam, Epic Games Store) en mobiel (iOS, Android). De game krijgt ook cross-play en cross-progressie.

Spelers kunnen volgens de makers een dynamisch gevechtssysteem en een open spelwereld in een anime stijltje verwachten, met veel opties voor het aanpassen van personages, alsmede mogelijkheden voor sociale contacten via in-game evenementen, ruilopties en guilds.

Bovenal bestaat Blue Protocol: Star Resonance uit actievolle gevechten en verschillende klassen om uit te kiezen die gebaseerd zijn op de wapens die spelers willen gebruiken. Mensen kunnen op elk moment wisselen tussen de klassen. Het spel speelt zich af in de fantasiewereld Regnas.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!