Hitman 3 hielp mij de lockdown door
Gamer.nl
Nieuws

Hitman 3 hielp mij de lockdown door

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Wesley met Hitman 3.

De Hitman-reeks ligt mij enorm: missies klaren op je eigen manier, mensen omleggen met allerlei tools uit de omgeving en vermommingen verkrijgen op onconventionele manieren: ik vind het geweldig om te doen. Maar in combinatie met een lockdown is het ook het ultieme escapisme.

©GMRimport

Eind 2020 ging een harde lockdown van kracht in Nederland. Niet naar je werk mogen (tenzij je een cruciaal beroep had), anderhalve meter afstand houden in de supermarkt en op openbare plekken mondkapjes dragen is aan de orde van de dag. En ondertussen zijn we er nog niet, aangezien sommige maatregelen een jaar later zijn teruggekeerd. 

Multiplayer is niet echt mijn ding

Ik denk dan ook dat iedereen wel een game of twee heeft waar men met warme gevoelens op terugkijkt uit de periode november 2020 – juni 2021. Vooral multiplayergames boerden goed tijdens de lockdown, waardoor bijvoorbeeld Fall Guys en Knockout City veel populariteit genoten. Zelf ben ik niet zo van de multiplayertitels en gebruik ik mijn gametijd om écht te ontspannen. Maar ook ik heb veel uren in die spellen gestopt, omdat ik dan het gevoel had iets met m’n vrienden te (kunnen) doen.

Hoewel dat een fijn gevoel was, haalde ik toch de meeste rust en voldoening uit games die ik lekker in m’n eentje kon spelen, wanneer ik maar wilde. Dat is altijd zo geweest, maar tijdens de lockdown werd dat gevoel versterkt. Ik had behoefte het ontvluchten van de werkelijkheid, want die zag er een beetje grauw uit. Los van de lockdown en het gebrek aan fysiek contact, ging het ook qua freelancewerk wat minder: een grote opdrachtgever trok zich ineens terug. Destijds best heftig, maar ja: shit happens.

©GMRimport

Hitman 3 als ultieme lockdowngame

Enter Hitman 3. Die game kwam voor mij op het perfécte moment. Nu zijn Hitman-games sowieso goede titels waarin je jezelf kunt verliezen, waardoor ze een lange houdbaarheid hebben. Hoewel ze vaak erg tof zijn, bleven ze bij mij nooit echt hangen. Maar door bepaalde externe factoren kan een game ineens veel beter bevallen dan een ander deel in de serie dat ooit deed. Vanaf het moment dat ik dit spel opstartte, vond ik rust en houvast.

Hitman 3 heeft een zeer geslaagde gameplayloop en is perfect opgebouwd om lang speelbaar te blijven. Eerst doorloop je het verhaal en maak je kennis met alle omgevingen, doelen en resterende missies. Daarna krijg je de taak om extra opdrachten te voltooien en dat is het punt waarop het spel écht schittert. Je hand wordt niet meer vastgehouden doormiddel van verhaalmissies en duidelijke doelen; je krijgt echt de vrijheid om te verkennen, te handelen en ongezien weg te komen. 

Hitman 3 heeft een zeer geslaagde gameplayloop en is perfect opgebouwd om lang speelbaar te blijven.

-

Tijdens het verkennen onderzoek je waar allerlei items liggen. Soms heb je namelijk specifieke spullen nodig waarmee je iemand moet omleggen. En anders is het handig om te weten hoe je aan outfits komt, hoe je de lichamen ongezien wegwerkt waar die outfits eerst aan vast zaten en hoe je ongestoord je gang gaat in behoorlijke grote zandbakken waar er constant een paar ogen op je gericht staan. Hitman 3 is daardoor altijd spannend, onderhoudend en bovendien ontzettend leuk.

©GMRimport

Details zijn belangrijk

Voor het plannen van je missies zijn de details belangrijk. Dat is wat het spel vanaf het begin meegeeft. En ik ging er helemaal in op, want ik had toch weinig andere dingen te doen. Ik stopte pas met een level zodra ik alle achievements en speldoelen had behaald. Dat betekende dat ik elke hoek een keer gezien wilde hebben, uit m’n hoofd wist waar alle belangrijke items lagen en precies kon voorspellen waar een doelwit naartoe liep. Het was ook tof om dit allemaal zo snel mogelijk te doen.

Hitman 3 is echt een uitgebreide game met ontiegelijk veel mogelijkheden. Zo kun je iemand vergiftigen via z’n voedsel, maar dan heb je dus een kokskostuum en gif nodig. Hoe je daaraan komt, zoek je maar uit. Je kunt op verschillende manieren in een keuken met koks komen, maar dan moet die persoon wel alleen zijn wanneer je z’n outfit wil ‘lenen’. Dus moet je elders voor afleiding zorgen of de kok alleen in de pantry treffen, zodat je hem vervolgens in de vrieskist kunt stoppen.

Het gif ligt niet voor het oprapen, maar ergens in het level zit wel een gesloten kluis waar je een sleutel voor nodig hebt. Die sleutel draagt één van de beveiligers met zich mee, maar welke? En hoe krijg je in godsnaam zo’n beveiliger neer zonder dat het alarm meteen afgaat? Het zijn kleine uitdagingen die elkaar in een rap tempo opvolgen en je echt een gevoel van voldoening geven wanneer alles lukt; wanneer alles uiteindelijk samenkomt en het doelwit stikt in z’n eten. 

©GMRimport

Escapisme om de rest te vergeten

Zo kan ik alinea’s volschrijven. Ik heb me rot gelachen toen ik een ander doelwit opblies met een verwisselde golfbal. Of toen ik iemand irriteerde door als bediende de radio’s aan te zetten terwijl die aan het bellen was. Het schip uit het tutoriallevel ken ik als de achterkant van m’n hand en klaar ik binnen een minuut of twee. Het was mooi om te zien hoe personages elkaar van allerlei feiten beschuldigden, terwijl ik als detective in een landhuis rondliep en uitvogelde wat er nu gebeurd was.

Ik heb écht geleefd in deze game tijdens de lockdown, terwijl het spel mij op de been en scherp hield. Het was het type escapisme wat me mijn zorgen (even) deed vergeten. Maar het spel vergde ook behoorlijk wat energie, waardoor ik hem uiteindelijk nooit helemaal uitspeelde. Nu we wederom met redelijk zware maatregelen te maken hebben, weet ik dat Hitman 3 me er doorheen sleept wanneer het erop aankomt. Er zijn immers nog een aantal doelwitten die mijn wurgtouw verdienen.

Hitman 3 is verkrijgbaar op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Google Stadia en Nintendo Switch. Lees hier de recensie van Gamer.nl.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Star Wars-seizoen in Fortnite gaat vandaag van start
Gamer.nl
Nieuws

Star Wars-seizoen in Fortnite gaat vandaag van start

Rondvliegen met Imperial TIE-fighters en X-wings

Het Galactic Battle-seizoen - oftewel een seizoen dat geheel om Star Wars draait - gaat in de loop van vandaag van start in Fortnite.

In een blogpost heeft Epic Games de inhoud van het nieuwe seizoen uit de doeken gedaan. Zoals eerder al bekend was worden er diverse locaties op de map vervangen voor aan Star Wars gerelateerde locaties, zoals het besneeuwde First Order Base, Vader Samurai's Solitude en Outpost Enclave.

Daarbij kunnen spelers ook met lightsabers en geweren uit de Star Wars-franchise vechten. Er kunnen zelfs diverse voertuigen uit Star Wars gebruikt worden, zoals een Imperial TIE-fighter en een X-wing. De personages Leia, Luke en Han Solo arriveren daarnaast op 8 mei in de game.

Samenwerkingen met Star Wars zaten al vaker in Fortnite, maar het is voor het eerst dat een geheel seizoen in Fortnite rondom de franchise draait. Zoals gezegd begint het nieuwe seizoen in de loop van vandaag.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Deel redacties van gamesites Polygon en Giant Bomb ontslagen
Gamer.nl
Nieuws

Deel redacties van gamesites Polygon en Giant Bomb ontslagen

Ook de gamejournalistiek staat onder druk

Een deel van de redacties van gamesites Polygon en Giant Bomb is deze week ontslagen of vertrokken.

Wat Polygon betreft, is de website overgenomen door het Canadese Valnet - dat ook websites als Game Rant en TheGamer in handen heeft. Daarbij zijn minstens twaalf werknemers van de website ontslagen. Onder meer medeoprichter Chris Plante en redacteuren Michael McWhertor en Nicole Carpenter hebben hun ontslag gekregen. Van minstens twee mensen is bekend dat ze hun baan nog hebben behouden.

Ook bij Giant Bomb zijn er werknemers vertrokken of ontslagen. Eigenaar Fandom claimt dat het om een "strategische reset en herschikking" gaat. Eerder deze week kwam er een nieuwe aflevering van de Giant Bombcast-podcast online waarin de presentatoren de spot dreven met een aantal nieuwe richtlijnen vanuit de eigenaar, waaronder een verbod om te vloeken. Zowel Jeff Grubb als Mike Minotti hebben bevestigd niet meer voor het merk te werken.

Net zoals dat er binnen de gameontwikkeling veel klappen vallen de laatste jaren, treffen de huidige economie en de ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie ook de wereldwijde gamejournalistiek. Bovenstaande websites zijn recente voorbeelden. Een ander recent voorbeeld is de fusie tussen Gamer.nl en PU.nl - waar de website waar dit bericht op staat uit voort is gekomen - en waar tevens een ontslagronde aan vooraf ging.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!