Marvel’s Midnight Suns is een verfrissende strategiegame
Gamer.nl
Nieuws

Marvel’s Midnight Suns is een verfrissende strategiegame

Dat Firaxis een strategiegame maakt in het Marvel-universum was voor iedereen een verrassing, inclusief Firaxis zelf. De ontwikkelaar van onder andere de Xcom-strategiegames werd door Marvel benaderd om een game te maken. Het team kwam vervolgens met een strategiespel dat een boel dingen heel anders aanpakt. Wij speelden de eerste uren en spraken met de ontwikkelaar.

“We waren zelf ook verbaasd”, zegt creative director Jake Solomon. “We horen vaker dat mensen onze games leuk vinden, maar toen we door Marvel werden gebeld was duidelijk dat ze daar echt hardcore fan waren. Ze gingen meteen diep in op bepaalde ontwerpkeuzes in Xcom en het was heel duidelijk dat ze echt onze specifieke manier van gamedesign wilden zien in een nieuwe Marvel-game.”

Voor het team was het een unieke kans om hun eigen liefde voor een specifiek en tot nu toe onderbelicht deel van het Marvel-universum te belichten. Senior franchise producer Garth DeAngelis: “We wilden graag terug naar de strips uit de late jaren 80 en vroege jaren 90. Toen had Marvel best een bizarre periode die we eigenlijk nu pas weer terugzien in de Doctor Strange-films: magie, demonen en oude goden. We wilden graag de verhalen van de Midnight Sons-strips als basis gebruiken. Dat leidde uiteindelijk tot de Midnight Suns-game.”

©GMRimport

In Midnight Suns speel je een nieuwe superheld, The Hunter. Dit personage kun je zelf ontwerpen en van vaardigheden voorzien. Je kunt zijn of haar uiterlijk aanpassen en zo een ‘versie van jezelf’ in het Marvel-universum introduceren. Hoewel de ontwikkelaars blijven benadrukken dat dit “de allereerste keer is dat spelers een eigen Marvel-held kunnen maken”, voelt dit in een game eigenlijk meer als een logische (en niet zo heel spectaculaire) optie. Het geeft de speler namelijk meteen wat meer keuzes en invloed op de manier waarop je speelt, aan de hand van de door jou gekozen vaardigheden.  

Hoe speelt het?

Midnight Suns is op te delen in twee fasen. Het verhaal speelt zich grotendeels af rond de thuisbasis van de helden, de Abby. Dit is een grote, oude abdij en het omringende landgoed. Hier praat je met de andere helden, verken je de omgeving en ontdek je optionele verhaalinhoud. Je kan dit deel goed vergelijken met de thuisbasis in Fire Emblem: Three Houses en het vervult ongeveer dezelfde functie.

Door gesprekken aan te gaan met de diverse helden, verstevig of verzwak je je relatie met hen. Ook kun je activiteiten kiezen om met een held te gaan doen, zoals samen een film kijken of een videogame spelen. Dit soort activiteiten doen dan weer erg denken aan de Persona-spellen, waarin je dus een korte scène te zien krijgt waarin de helden samen dingen doen. Het opbouwen van de relaties zorgt voor extra mogelijkheden op het slagveld. 

©GMRimport

Vanuit de Abby kies je de volgende missies, die op het eerste gezicht lijken op een gevecht in Xcom. Maar schijn bedriegt: Midnight Suns pakt de gevechten heel anders aan. Hoewel je nog steeds met een team (in dit geval superhelden) de strijd ingaat en beurtelings met de vijand vecht, is de manier van spelen uniek. Elke held heeft een aantal vaardigheden in de vorm van speelkaarten. Bij elke beurt krijg je een aantal van die kaarten in handen om uit te spelen. Sommige kaarten zijn aanvallen, sommigen zijn vaardigheden (zoals genezen) en anderen zijn heldenkaarten. Met aanvallen en vaardigheden spaar je heldenpunten op. Heldenkaarten kun je alleen spelen als je genoeg punten hebt. Een belangrijk verschil met Xcom is dat elke actie 100% slaagt. Er is dus geen statistiek waarbij een aanval met 99% kans van slagen toch mist. Je weet van te voren wat elke aanval doet en hoeveel schade hij aanricht. Het enige willekeurige element zit hem in welke kaarten je per beurt in handen hebt.

Die willekeur is eerst wel even wennen, omdat het van de kaarten in je hand afhangt welke helden iets kunnen doen. Als je bijvoorbeeld Magik, Ironman en Doctor Strange in je team hebt, en je hebt alleen aanvalskaarten van Iron Man, dan kan alleen Iron Man dus aanvallen via de kaarten. Dat betekent niet dat de andere helden niks kunnen doen. Elk level bevat tal van interactieve elementen die een held kan gebruiken zonder een kaart te spelen. Daar zijn wel heldenpunten voor nodig.

©GMRimport

Het klinkt misschien allemaal wat complex. En het woord ‘kaarten’ geeft wellicht het verkeerde beeld. Dit is geen Hearthstone. Het is echt een tactische rpg. Maar door de willekeurige kaarten is elke beurt een puzzel waarbij je het beste moet maken van de vaardigheden die je tot je beschikking hebt. En dat is erg leuk.

Al snel is duidelijk dat je met een aanval bijvoorbeeld een vijand een eind weg kan laten vliegen. De richting kun je bepalen via de positie die je held voor de aanval inneemt. En de vijand kan andere vijanden raken, of juist dingen in de omgeving, wat weer nieuwe effecten oplevert. Elke beurt is zo een kwestie van afwegen welke reeks acties zo efficiënt mogelijk de vijand verzwakken of verslaan.

Gaandeweg worden vijanden ook complexer, met eigen speciale vaardigheden zoals genezen of versterken van hun teamgenoten. En sommige missies bevatten extra doelen, zoals het tegenhouden van een opstijgende helikopter, of het te pakken krijgen van speciale voorwerpen. Het resultaat is dat elk gevecht net als Xcom een intellectuele uitdaging is met veel denk- en puzzelwerk.

©GMRimport

Een echte Firaxis-game

Tijdens onze speelsessie wordt duidelijk dat de game veel verhalender is dan eerdere Firaxis-games. Het spel bevat flink wat filmpjes die getrouw zijn aan de Marvel-personages zoals we die kennen. Maar dit is zonder twijfel een spel van de makers van Xcom, die vooral draait rond de spelsystemen. Het systeem met de kaarten lijkt op papier wat vreemd, maar als je vijf minuten speelt is duidelijk dat de game in feite een grote puzzelgenerator is, waar je steeds op een nieuwe manier naar de situatie moet kijken. Het draait niet om statistieken en percentages, maar om het doorzien van de situatie en het zoeken naar creatieve oplossingen.

Marvel’s Midnight Suns komt op 7 oktober uit op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Het spel komt volgend jaar ook naar Nintendo Switch.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer
Gamer.nl
Nieuws

Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer

Had eigenlijk afgelopen winter moeten verschijnen

De early access-versie van Titan Quest 2 op pc komt pas in de loop van aankomende zomer uit.

De early access-versie zou eigenlijk afgelopen winter verschijnen, maar dat is dus niet gebeurd. Volgens uitgever THQ Nordic en ontwikkelaar Grimlore Games is het besluit een reactie op de huidige drukte in het actie-rpg-genre.

Nu zal de game ergens deze zomer op Steam uitkomen, al is er nog geen precieze datum bekend. Na de early access-release volgt op een onbekend moment de volledige release op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Titan Quest 2 wordt net als het origineel een top-down actie-rpg met een setting die draait om Griekse mythologie. Spelers nemen het wederom op tegen legendarische monsters en kunnen dat zowel in singleplayer, coöperatieve multiplayer en PvP online multiplayermodi doen. De game moet een flexibel systeem voor het maken van personages bieden, waarbij spelers twee 'masteries' combineren om tot een klasse uit te komen. Daarbij moet alle verzamelde loot belangrijk zijn, want zelfs de meest simpele wapens kunnen met upgrades essentieel worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd
Gamer.nl
Nieuws

We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd

Je zou kunnen zeggen dat details de wereld ingeslingerd zijn

Er is een (strip)boekje opengedaan over Ultimate Spider-Man 2, dat na de release van Ultimate Spider-Man in 2005 in ontwikkeling was maar uiteindelijk werd geannuleerd. Zo zijn er stukken concept art en details over het verhaal uitgebracht.

De informatie is onder andere afkomstig van Ian Hosfeld, een artiest die bij ontwikkelaar Treyarch aan de Ultimate Spider-Man-games heeft gewerkt. Hij verstrekte de informatie aan de YouTuber spidey santa, die alles in de onderstaande video op een rijtje zet. 

De YouTuber benoemt dat meer ex-Treyarch-medewerkers hem van beeld en details hebben voorzien, maar dat zij anoniem wensen te blijven. Ook zijn er oude concept-beelden afkomstig van oude fora opgesnord, waarvan Hosfeld de authenticiteit heeft bevestigd.

Watch on YouTube

Zo onthult Hosfeld dat de plot van het spel de Death of a Goblin-verhaallijn uit de Ultimate Spider-Man-stripboeken - waar de games op gebaseerd zijn - het raamwerk voor de nieuwe game vormde. 

De video vertelt ons dat de klassieke Spider-Man-schurk Green Goblin een grote rol moest spelen, en net als Venom in het eerste deel speelbaar zou worden. Het doel was om zijn zoon Harry Osborn uit de gevangenis te breken, waarvoor Goblin de hulp in zou schakelen van andere superschurken als Kraven the Hunter.

Venom zou niet terugkeren, maar Wolverine moest de klauwen wel weer kort laten schijnen na een kleine rol in de eerste game. Voor andere bekende Marvel-personages als Daredevil, Nick Fury, Doctor Doom en Shadowcat - ook bekend als Kitty Pride - waren er ook plannen. Shadowcat zou bijvoorbeeld een potentiële romantische partner voor Spider-Man zijn. 

De wereld zou ook wat aanpassingen hebben gekregen na Ultimate Spider-Man uit 2005. Zo zou er een groter gedeelte van de wijk Queens te ontdekken zijn, en zou Brooklyn toegevoegd zijn aan de wereld. Ook werd er gewerkt aan sneeuw-effecten. Die stonden al op de planning voor het eerste deel op de PlayStation 2, Xbox 360 en Nintendo GameCube, maar vanwege de naderende releasedatum werd de sneeuw bewaard voor het vervolg.

De ontwikkelaars waar spidey santa mee sprak kwamen over het algemeen neer op twee redenen voor het annuleren van Ultimate Spider-Man 2. Zo werden tegenvallende verkoopcijfers van het eerste deel genoemd, en had Activision rond dezelfde tijd ook projecten als Call of Duty en Spider-Man 3 in ontwikkeling. Die kregen voorrang.

Ultimate Spider-Man 2 gaan we hoogstwaarschijnlijk nooit zien, maar het webhoofd is nog vaak genoeg te zien in andere games. Ontwikkelaar Insomniac Games heeft inmiddels al drie Spider-Man-games uitgebracht, en de aanname is dat het bedrijf na de aankomende Wolverine-game aan een nieuw deel gaat werken.

De verwachting is dat het bedrijf dit jaar meer van die laatstgenoemde game gaat tonen. Ondergetekende schreef eerder al over hoe Marvel's Wolverine misschien nog wel beter kan worden dan Insomniac's Spider-Man-games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!