Mass Effect: Legendary Edition legt nadruk op esthetische verbeteringen
PU.nl
Nieuws

Mass Effect: Legendary Edition legt nadruk op esthetische verbeteringen

Mass Effect is een sciencefictionepos dat met recht een klassieker genoemd mag worden. De inhoud van deze trilogie mag dan wel tijdloos zijn, de technologie van de betreffende games is inmiddels al flink verjaard. Daarom komt deze lente Mass Effect: Legendary Edition uit, met daarin remasters van Mass Effect 1, 2 en 3, gebundeld tot een moderner en consistenter geheel.

De Mass Effect-trilogie toont ontwikkelaar BioWare in topvorm: de rpg’s bieden onvergetelijke personages in een meeslepende setting waarin de speler de een na de andere gewetenskwestie voorgeschoteld krijgt. In Mass Effect 2 wordt de tactische schietactie van het eerste deel geperfectioneerd, terwijl het verhaal de emoties hoger dan ooit tevoren laat oplopen. Er staat namelijk flink wat op het spel: het lot van Commander Shepard zijn of haar teamleden, een groep geloofwaardige mensen en ruimtewezens waar je na tientallen uren speelplezier daadwerkelijk een band mee op hebt gebouwd.

De derde Mass Effect was aanvankelijk wellicht niet de hekkensluiter waar velen op hoopten, maar BioWare ondersteunde de game met een aantal uitbreidingen die er alsnog voor zorgden dat de trilogie een waardig einde kreeg. Met de release van Mass Effect 3: Citadel in 2013 kwam een van de meest spraakmakende, indrukwekkende en baanbrekende rpg-trilogieën ooit tot een einde. Nooit eerder hadden gamers een reis zoals deze meegemaakt, eentje waarin ze niet alleen hun eigen gemaakte personage zagen groeien en zich ontwikkelen, maar ook toekeken hoe de wereld en de wezens daarin veranderden aan de hand van hun eigen beslissingen. Mass Effect is een uniek fenomeen.

©GMRimport

Wel dlc, geen multiplayer

Geen wonder dus dat in 2019 op de burelen van BioWare werd besloten dat er een remaster moest komen van hun grootste wapenfeit. Inmiddels weten we dat in de lente van dit jaar Mass Effect: Legendary Edition uitkomt, een bundel van de eerste drie games die op technisch gebied de nodige veranderingen doorgemaakt hebben. Zo zijn de games speelbaar in 4K Ultra HD, inclusief HDR-compatibiliteit, en bieden de versies op de Xbox Series X, PlayStation 5 en pc (van minstens Gen 5) een beeldverversing van 60 FPS bieden. De drie Mass Effect-delen worden samengevoegd in een overzichtelijk menu, compleet met meer dan veertig stukken downloadbare content. Dit zijn onder andere Weapon en Armor Packs, maar ook een aantal toevoegingen aan het verhaal en de personages, waaronder Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker, Kasumi, Zaeed en de Extended Cut van Mass Effect 3.

Mass Effect: Legendary Edition beperkt zich overigens tot de singleplayercontent, wat betekent dat de multiplayermodi uit deel 2 en 3 ontbreken. Deze beslissing is volgens projecthoofd Mac Walters gemaakt omdat het overzetten van de multiplayer “makkelijk evenveel werk zou kosten als het aanpassen van Mass Effect 1, of zelfs meer”. Ook de animaties van de personages bleek een brug te ver voor deze remaster. Walters: “Elke keer als we iets aanraakten op het gebied van animatie, leek het een soort kaartenhuis dat potentieel elk personage in de hele game kon beïnvloeden. We schoven dit dus voor ons uit, totdat we op een punt kwamen dat alles stabiel was en het veel te uitdagend en tijdrovend was om de animaties aan te passen.”

Doordat de omgevingen meer overtuigen, verlies je je makkelijker in dit toch al diepgaande universum.

-

De persoonlijke benadering

De bewegingen van de personages in Mass Effect: Legendary Edition zijn op wat weggewerkte glitches na dus hetzelfde gebleven. Op vele andere gebieden zijn de ruimtewezens en mensen in deze games echter wel degelijk aangepast. Er is veel finesse toegevoegd aan het uiterlijk van de modellen, zo laat environment and character director Kevin Meek weten. Hij gooit daarmee met een hoop jargon, zoals tonemapping, volumetrics, fog, depth of field, bloom, subsurface scattering en ambient occlusion. Dit zijn veelal subtiele effecten waarvan een aantal vooral te maken hebben met de manier waarop lichtbundels interactie hebben met oppervlakten. Van deze grafische hoogstandjes werd al enigszins gebruikgemaakt in Mass Effect 3, maar door de beperkingen van de processorkracht in de Xbox 360 was dit alleen in enkele scènes mogelijk. En toch maken ze volgens Meek echt wel het verschil. “Hiermee lijken gezichten levend en niet als klei.”

Er zijn ook minder subtiele effecten te zien in de grafische opwaardering van Mass Effect: Legendary Edition. Zo worden veel van de personages in een hogere resolutie weergegeven, hebben de belangrijkere personages verbeteringen in textures gekregen, worden reflecties in realtime berekend en vertonen zaken zoals kleding, wapens en gezichten simpelweg meer details. Meek: “Aan het begin van het project wisten we dat we in principe elk personage, wapen, outfit en elke vijand in de eerste twee games - en een heleboel in het derde spel - met de hand wilden aanpassen. Hiermee hebben we de algemene kwaliteit van de drie games flink gelijkgetrokken.”

©GMRimport

Het verbeteren van de werelden

De personages zijn natuurlijk enorm belangrijk voor een reeks waar de nadruk zo sterk op onderliggende relaties ligt, maar ze zijn misschien niet de meest indrukwekkende visuele verbetering. Het zijn met name de omgevingen die de waarde van deze remaster laten zien, zoals bijvoorbeeld Eden Prime uit het begin van de eerste game. Die planeet is er qua belichting en het gebruik van zogenaamde ‘god rays’, verbeterde oppervlakten, details zoals rondvliegend as, mist op de grond en rook grafisch enorm op vooruitgegaan. De locatie lééft meer en het wordt door deze aanpassingen duidelijk dat BioWare modern levelontwerp toepast op een game uit 2007.

Ook Ilos lijkt geslaagder qua uiterlijkheden, met de toevoeging van reflecties op wateroppervlakten en meer begroeiing op de ruïnes, waardoor je nog meer het idee krijgt dat de gebouwen er al vele eeuwen staan. Feros is eveneens een fikse metamorfose ondergaan en ziet er veel meer uit als een enorme metropolis die lijdt onder een oorlog, dankzij de toevoeging van puin en zwarte rook dat uit gebouwen in de achtergrond komt. De grafische verbeteringen in levels zijn het grootste wapenfeit van de Legendary Edition ten opzichte van de oorspronkelijke games. Doordat de omgevingen meer overtuigen, verlies je je makkelijker in dit toch al diepgaande universum.

©GMRimport

Weinig details over de gameplay

In de presentatie die we te zien kregen werd opvallend weinig nadruk gelegd op mogelijke aanpassingen qua gameplay. Producent Crystal McCord vertelde kort over de fors verbeterde laadtijden, het feit dat de actie van Mass Effect 1 is toegespitst op die van deel 2 en 3 en dat de besturing van de Mako is verbeterd. Vervolgens werd er niet in detail getreden over deze veranderingen, maar volgde er een dia waarop zaken als ‘improved enemy AI’, ‘modernized HUD’ en ‘improved boss encounters’ staan. Toelichting op deze interessante punten bleef eveneens uit en de vragensessie waarmee de presentatie werd afgesloten behandelde verder ook weinig details over de gameplay.

De informatietoevoer wat betreft Mass Effect: Legendary Edition lijkt in dit geval dus redelijk op het esthetische element toegespitst. Dat kan natuurlijk betekenen dat grafische aanpassingen het grootste focuspunt van deze remaster zijn, maar aangezien de trilogie nog even op zich laat wachten zou het ook kunnen dat er simpelweg nog te weinig te vertellen is over specifieke veranderingen. Misschien dat er op een later moment meer duidelijkheid wordt gegeven over het gedrag van vijanden, verbeteringen aan de gameplay en het moderniseren van de interface.

Mass Effect: Legendary Edition verschijnt 14 mei op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S verschijnt er een update.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars
PU.nl
Nieuws

Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars

Mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren

PlayStation Stars, het loyaliteitsprogramma voor PlayStation-gamers, wordt stopgezet.

Dat heeft Sony gisteren aangekondigd. Er kunnen nu al geen nieuwe leden meer worden toegevoegd, en mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren. Officieel kunnen punten nog tot 2 november 2026 worden ingewisseld, maar in de praktijk zal niemand meer na 23 juli 2026 punten in kunnen wisselen. Sinds vorig jaar zijn verdiende punten namelijk nog maar maximaal een jaar geldig. De vrijgespeelde digitale verzamelitems die met punten zijn gekocht, blijven wel te bezichtigen.

PlayStation Stars is een in 2022 in het leven geroepen initiatief waarmee mensen die op de PlayStation Store geld uitgeven - bijvoorbeeld door games te kopen - punten ontvangen. Ook door aan bepaalde voorwaarden te voldoen - zoals sommige games op specifieke momenten spelen - kunnen er extra punten worden vrijgespeeld. Die punten kunnen vervolgens weer uitgegeven worden via de PlayStation-app, bijvoorbeeld aan digitale beeldjes of complete (digitale) games.

Sony geeft als reden voor het stopzetten van PlayStation Stars dat het bedrijf de markt heeft geëvalueerd. Wel laat het bedrijf weten dat het wil kijken naar wat het in de toekomst kan bieden gebaseerd op lessen van het verleden. Eerder dit jaar zette Nintendo al een soortgelijk programma stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!