Matt Booty: tijdperk van AAA-games van één studio is voorbij
Gamer.nl
Nieuws

Matt Booty: tijdperk van AAA-games van één studio is voorbij

Matt Booty is ervan overtuigd dat het tijdperk waarin AAA-games gemaakt worden door één enkele studio voorbij is.

Dat zei hij afgelopen weekend tijdens Pax West (via VGC). "Hoe we games maken is aan het evolueren. Het idee van een enkel team onder één dak gebeurt niet meer zo vaak. Ik geef een voorbeeld: ons Perfect Dark-team in Santa Monica, The Initiative. We zijn net een grote samenwerking aangegaan met Crystal Dynamics en ik lees online: 'oh, dat moet betekenen dat er een probleem is'. Maar eigenlijk is het het tegenovergestelde. Natuurlijk werken we met ze samen. Dat is hoe we een enorme hoop werk verrichten."

Booty noemt ook Age of Empires 4 als voorbeeld. "Die game kwam afgelopen herfst uit en dat was een samenwerking met Relic Studios uit Vancouver, een geweldige samenwerking. En zelfs Flight Simulator, daarvoor werkten we samen met een studio in Frankrijk genaamd Asobo." De ontwikkeling is daardoor wel complexer geworden volgens Booty. "Het zorgt ook voor wat meer complexiteit als een van de studio's problemen heeft. Dat heeft impact op het schema."

In september vorig jaar werd bekend dat Perfect mede door Crystal Dynamics wordt ontwikkeld. Toen de nieuwe Perfect Dark vorig jaar werd aangekondigd, was duidelijk dat de nieuwe Microsoft-studio The Initiative er aan werkt, maar Crystal Dynamics helpt dus ook mee. De Square Enix-studio is vooral bekend van de recente Tomb Raider-games en Marvel's Avengers.

In maart van dit jaar werd bekend dat een hoop medewerkers van The Initiative waren vertrokken. Regisseur Dan Neuburger stapte op, maar ook design director Drew Murray, hoofd level design Chris O'Neill, principal world builder Jolyon Myers, twee senior system designer en drie voormalige God of War-designers zijn vertrokken. Verder zouden twee senior writers weg zijn gegaan, alsmede de technical director, tech art director, lead gameplay engineer, lead animator en hoofd van QA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!