MultiVersus is een Smash Bros.-kloon voor teamspelers
PU.nl
Nieuws

MultiVersus is een Smash Bros.-kloon voor teamspelers

Als je voor het eerst een ronde MultiVersus bekijkt, denk je gegarandeerd dat het om een Smash Bros.-kloon gaat. MultiVersus heeft echter een geheim wapen: een flinke nadruk op teamwork. Is dat genoeg om de game zich te laten onderscheiden van de concurrentie?

Als we de cinematische trailer van MultiVersus mogen geloven, is het verhaal niet erg ingewikkeld: zonder verklaring belanden personages uit allerlei Warner Bros.-franchises bij elkaar en ze gaan met elkaar op de vuist. Dit gebeurt in tweedimensionale gevechten met nadruk op platformachtige mobiliteit, waarbij spelers elkaar van de baan af proberen te bonjouren. Kijkend naar deze beschrijving is het tijd om het te hebben over de olifant in de kamer: hoe verhoudt de game zich tot Smash Bros.? 

Watch on YouTube

Samen sta je sterk

In een interview met Gamer.nl meldde animatieregisseur Artak Avakyan het volgende: “Hoewel de game in hetzelfde genre bestaat als Smash Bros., heeft het een sterke focus op het samenwerken met je teamgenoot in de 2v2-modus. Ieder personage combineert op unieke wijze met andere personages, waarmee je je team nét een extra voordeel kan geven als je het slim inzet.”

Dit is ook terug te zien in de aanvallen van de personages: veel aanvallen zijn niet specifiek bedoeld om je tegenstander mee ten gronde te richten, maar zijn een perfect gereedschap om je medespeler extra mogelijkheden te bieden. Zo heeft het personage Reindog – tot nu toe het enige compleet nieuwe personage in de game – de mogelijkheid om de medespeler aan een krachtveld vast te maken, waarmee Reindog diegene met een druk op de knop naar zich toe kan trekken. Daardoor kan je teamgenoot veel meer risico’s nemen om de tegenstanders van de map af te werken. Als het misgaat trekt Reindog het krachtveld weer naar zich toe en is er niets aan de hand.

Daarnaast zijn er verschillende perks waarmee je je personage kunt uitrusten. Hoewel we de perks nog niet veel in actie hebben gezien, lijkt het erop dat je de twee personages in je team perfect op elkaar kunt afstemmen. 

©GMRimport

Doordat de aanvallen van de personages op elkaar zijn afgestemd om in teamverband gebruikt te worden, is het erg leuk om te experimenteren met verschillende teamcombinaties. Het is heerlijk om als Shaggy en Velma elkaar constant te voorzien van buffs, om vervolgens samen volop in de aanval te gaan.

Ondanks de focus op de teams heeft de game momenteel nog geen lokale co-op. Het zou dus zomaar kunnen dat je online moet spelen om met je vrienden te kunnen vechten. “De game is dan wel in het laatste stadium van ontwikkeling, maar het is een grote prioriteit voor ons”, zegt Artak. “Het komt zeker in de game.” Of we lokale co-op voor of na de release van de game kunnen verwachten, is echter nog niet duidelijk. 

Super Warner Bros. 

Omdat de game uitgegeven wordt door Warner Bros., heeft MultiVersus net als Smash Bros. veel personages die je mogelijk kent uit andere franchises. Van Looney Tunes en DC tot Adventure Time en Game of Thrones: het is bijna onmogelijk dat sommige vechters in het spel geen belletje bij je doen rinkelen. 

©GMRimport

De iconische cast zou echter niet hetzelfde zijn zonder de oorspronkelijke (stem)acteurs. Veel bekende namen keren dan ook terug om hun personage van een stem te voorzien: Kevin Conroy, Matthew Lillard en Maisie Williams treden bijvoorbeeld weer op als respectievelijk Batman, Shaggy en Arya Stark. Hoewel dialoog geen grote rol in de game speelt, brengt het de personages meer tot leven.

Volgens Artak was het een belangrijk punt tijdens de ontwikkeling van MultiVersus dat de personages de oorspronkelijke versies eer aan doen: “Je wilt zeker weten dat je de geschiedenis van de personages eert. De persoonlijkheid, de poses en de timing moeten passen bij de gestelde stijl van een personage om ze recht aan te doen, maar ook passen binnen de wereld die we in de game hebben gecreëerd.”

Dit is zowel te merken aan de animaties als aan de vechtstijlen van de personages. Zo neemt Batman zo nu en dan zijn iconische silhouetvorm aan en speelt hij zwaarder dan een klein en snel personage als Arya Stark. Ook voor personages die in het bronmateriaal eigenlijk nooit geweld gebruiken, is een creatieve oplossing bedacht. Zo hebben ze toch een plek op het speelveld. “Velma valt eigenlijk nooit iemand aan, dus hoe zou zij vechten? Ze gebruikt juist haar scherpe, ad rem opmerkingen, dus hebben we haar moveset rondom die karaktereigenschappen ontworpen”, aldus Artak. 

©GMRimport

Makkelijk op te pakken

Hoewel de personages er uniek uitzien en als vanouds klinken, zijn ze op gameplayvlak soms iets simpeler. Het is volgens Artak de bedoeling dat het eenvoudig is om als nieuwe speler aan de game te beginnen of om nieuwe personages uit te proberen, maar het resultaat is soms dat je wel erg ver komt met het willekeurig indrukken van aanvalsknoppen.

Het is leuk om de verschillende combinaties uit te proberen, maar soms voelt het alsof het je maar een klein voordeel geeft ten opzichte van een speler die geen flauw idee heeft wat diegene aan het doen is. Toch besturen de personages uniek genoeg om je constant te laten experimenteren. Ook al leveren creatieve strategieën je soms maar een klein voordeel op, is het erg leuk als zo’n strategie plots goed blijkt te werken.

©GMRimport

Nog één potje dan

MultiVersus is free-to-play en net als vele andere gratis games komt er een Battle Pass beschikbaar. Hoewel dat betekent dat de game microtransacties bevat, zorgt het er ook voor dat er een progressiesysteem in de game zit dat je spelende houdt. Nieuwe personages zijn te koop met muntjes die je middels uitdagingen verdient, en hoe meer je met een personage speelt, des te meer perks je voor dat personage vrijspeelt.

De rondes in MultiVersus duren niet langer dan zo’n vijf minuten. Na die vijf minuten krijg je de optie om het daarbij te laten, of om het spel te verlengen met een rematch. In dat tweede geval speel je voor de beste twee uit drie rondes. Je zit dus bijna nooit langer dan een kwartier in een spel. Mocht je haast hebben, dan kun je er dus ook voor kiezen om na één ronde al te stoppen.

Doordat het leuk is om ieder personage te ontdekken, worden je ogen constant naar je muntenaantal getrokken om te kijken of je weer een nieuwe kunt ontgrendelen. Daardoor is het aanlokkelijk om toch nog één ronde te spelen. En als je dan toch genoeg hebt om een nieuw personage te kopen, wil je hem dan niet direct even uit testen? Goed, nog één potje dan.

©GMRimport

Super Smash-loos

MultiVersus heeft veel aspecten waarmee het spel zich onderscheidt van de concurrentie, zoals de focus op samenwerking, het free-to-play model en een kleurrijke cast aan personages met beroemde acteurs in hun iconische rollen. De game speelt daarbij lekker weg: het is heerlijk om je tegenstander van het veld af te slaan en om vervolgens tientallen meters door de lucht heen te moeten overbruggen zodat je het zelf overleeft.

Toch is het spel niet zo vlekkeloos en complex als Super Smash Bros. Ultimate, waardoor het onwaarschijnlijk zou zijn dat het Switch-spelers voorgoed weg zou weten te kapen van Mario’s succesvolle vechtfranchise. De game komt dan ook op alle moderne systemen behalve de Switch uit. Op elk ander platform kan MultiVersus mogelijk een leuke, toegankelijke game worden die het gemis van Smash Bros. ietwat verzacht.

MultiVersus komt ergens dit jaar uit op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, en pc. Voor deze preview is de game op een PlayStation 4 gespeeld.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars
PU.nl
Nieuws

Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars

Mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren

PlayStation Stars, het loyaliteitsprogramma voor PlayStation-gamers, wordt stopgezet.

Dat heeft Sony gisteren aangekondigd. Er kunnen nu al geen nieuwe leden meer worden toegevoegd, en mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren. Officieel kunnen punten nog tot 2 november 2026 worden ingewisseld, maar in de praktijk zal niemand meer na 23 juli 2026 punten in kunnen wisselen. Sinds vorig jaar zijn verdiende punten namelijk nog maar maximaal een jaar geldig. De vrijgespeelde digitale verzamelitems die met punten zijn gekocht, blijven wel te bezichtigen.

PlayStation Stars is een in 2022 in het leven geroepen initiatief waarmee mensen die op de PlayStation Store geld uitgeven - bijvoorbeeld door games te kopen - punten ontvangen. Ook door aan bepaalde voorwaarden te voldoen - zoals sommige games op specifieke momenten spelen - kunnen er extra punten worden vrijgespeeld. Die punten kunnen vervolgens weer uitgegeven worden via de PlayStation-app, bijvoorbeeld aan digitale beeldjes of complete (digitale) games.

Sony geeft als reden voor het stopzetten van PlayStation Stars dat het bedrijf de markt heeft geëvalueerd. Wel laat het bedrijf weten dat het wil kijken naar wat het in de toekomst kan bieden gebaseerd op lessen van het verleden. Eerder dit jaar zette Nintendo al een soortgelijk programma stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!