OlliOlli World voelt als een stijlvolle evolutie
PU.nl
Nieuws

OlliOlli World voelt als een stijlvolle evolutie

Toen OlliOlli zeven jaar geleden werd uitgebracht voor de PlayStation Vita, wist Roll7 precies hoe het de game in de markt moest zetten. OlliOlli is van nature immers een pittige skateboardgame waarin goed uitgewerkte gameplay de boventoon voert. Strakke platformactie, moeilijke uitdagingen en een breed arsenaal aan trucs maakte de franchise tot wat het is. De onvergeeflijke aard en grimmige stijlkeuze van OlliOlli heeft in het verleden echter ook een hoop spelers afgeschrikt, en daar moet OlliOlli World verandering in gaan brengen.

OlliOlli World onderscheidt zich op een aantal manieren van zijn voorgangers. Dat werd eigenlijk na de allereerste trailer van de game al duidelijk. Zo heeft Roll7 ervoor gekozen om de pixel-achtige stijlkeuze van de eerste twee delen in te wisselen voor een handgetekende en kleurrijke vormgeving om de franchise meer tot leven te brengen.

Levendig

Zoals gezegd is OlliOlli in de kern een lastige arcadegame die de aandacht van spelers weet vast te houden door een interessante leercurve. Er zullen in ieder geval weinig spelers op de visuele aspecten van het origineel zijn afgekomen, hoewel OlliOli 2: Welcome to Olliwood er al een stuk aantrekkijker uitziet dan het origineel. Het nieuwe deel barst echter van de kleurrijke omgevingen en personages. Roll7 heeft met OlliOlli World duidelijk gekozen voor een eigen, herkenbare tekenstijl die bij een groot publiek zal aanslaan; vergelijkingen met tekenfilmseries zoals Adventure Time en Rocket Power al snel gemaakt.

©GMRimport

Tijdens onze speelsessie krijgen we de kans om alvast over de boulevard van de trailer te skaten. Voordat we echter de game induiken, krijgen we een tutorial voorgeschoteld waarin we kennismaken met de net zo kleurrijke wereld van Radlandia. Ook krijgen we een verhalende introductie van ons eigen skateboardteam, bestaande uit de roekeloze vader RadDad, een geblinddoekte skategod genaamd Chiffon en twee vrienden genaamd Mike en Suze.

In tegenstelling tot de vorige delen, speel je OlliOlli World door aan de hand van een verhaal. Gedurende de game leren spelers de inwoners van Radlandia beter kennen en wordt duidelijk waarom die geblinddoekte skategod zoveel interesse heeft in de voortgang van de speler. Sowieso zijn er een heleboel maffe personages te vinden in de wereld van OlliOlli, zoals pratende ijsjes en gespierde meeuwen.

Toegankelijk

Vaak betaal je als ontwikkelaar de hoofdprijs voor het toegankelijker maken van een bestaande franchise. Zeker wanneer de schoonheid van de game samenhangt met een hoge, statische moeilijkheidsgraad. Toch is dat precies wat Roll7 van plan lijkt te zijn met OlliOlli World, en dat merk je al in de allereerste run. Ondanks dat de besturing van de eerste delen vrijwel volledig intact lijkt te zijn, is er één significante verandering doorgevoerd. Het is namelijk niet meer nodig om de afsprong van iedere truc juist te timen om te voorkomen dat je valt, een fundamentele mechaniek van de vorige delen. Dat betekent dat spelers in de praktijk een stuk minder vallen en iedereen de wereld van Radlandia op zijn gemak kan verkennen.

©GMRimport

Natuurlijk is het even slikken voor fans van de franchise en klinkt het verwijderen van zo’n cruciaal gameplayelement als zeer ingrijpend. In de praktijk lijkt dit mee te vallen. Zo vaak kwam het immers niet meer voor dat fans van de game vallen bij een simpele truc. Het enige wat de verandering werkelijk doet, is de game vergeeflijker - en dus toegankelijker – maken. Om de game nog iets laagdrempeliger te maken, bevat het nieuwe deel van OlliOlli voor het eerst checkpoints. Dat is volgens de ontwikkelaar gedaan omdat bepaalde combinaties van trucs erg lastig uit te voeren zijn, zelfs voor ervaren spelers.

Trucs en zijwegen

In de kern blijft de game dus hetzelfde. Trucs worden nog altijd ingezet door de linker pook een Skate-achtige draai te geven en combo’s kunnen nog altijd aan elkaar geregen worden door het skateboard zo lang mogelijk in de lucht te houden. Ondanks dat het timen bij het landen niet meer resulteert in een oorveeg, is het landen nog altijd essentieel bij het bereiken van beoogde scores. Het totaal aantal punten van een combo wordt immers nog altijd verdubbeld bij het landen van de laatste truc, en de ratio hiervan is afhankelijk van een goede timing. Ook borduurt Roll7 verder op de logische veranderingen die het eerder doorvoerde in OlliOlli 2. Dat betekent dat je weer lekker kunt spelen met manuals en grind switches.

©GMRimport

Het nieuwste deel doet daar nog een schepje bovenop door wall grinds en board grabs aan de game toe te voegen. Vooralsnog lijkt het erop dat de wall grinds voornamelijk bedoeld zijn om spelers meer opties te geven tijdens het doorlopen van de skatebanen, naast het scoren van extra punten. OlliOlli World bevat dan ook vertakkende paden. Die zijwegen zijn niet alleen goed voor de herspeelbaarheid van de game, maar openen ook letterlijk nieuwe deuren voor spelers. Zo kunnen zijwegen leiden naar skatewinkels, verzamelobjecten en andere geheimen.

Vooralsnog ziet het er goed uit voor OlliOlli World. De transitie van 2D naar 3D voelt als een logische evolutie en dat geldt ook voor de nieuwe visuele stijl. Hoeveel diepgang de game daadwerkelijk bevat, is nog even afwachten. Daarnaast is het lastig in te schatten of het verhaal van de game ook echt wat aan OlliOlli gaat toevoegen. Het belangrijkste is dat alles aanvoelt als OlliOlli, maar dan wel net even anders.

©GMRimport

OlliOlli World verschijnt in december 2021 voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!