Ontslagen Disco Elysium-ontwikkelaars halen uit naar studio
PU.nl
Nieuws

Ontslagen Disco Elysium-ontwikkelaars halen uit naar studio

De game director en art director van Disco Elysium die werden ontslagen wegens ‘wangedrag’ klappen uit de school over hun voormalige studio, ZA/UM. Zij beschuldigen de bedrijfstop van fraude.

Dat melden de twee voormalig werknemers, Robert Kurvitz en Aleksander Rostov, in een blogpost. Ze beweren ontslagen te zijn vanwege twee nieuwe aandeelhouders, die gezamenlijk een meerderheidsaandeel opkochten in het bedrijf. Nadat Kurvitz en Rostov merkten dat ze steeds minder betrokken raakten bij de studio, vroegen ze inzicht te krijgen in de financiële situatie van ZA/UM. Vlak daarna werden ze uit hun functie gezet.

“Wij denken dat deze twee mannen controle over de studio hebben gekregen middels fraude”, luidt de blogpost. “Zijn hebben ZA/UM opgekocht door het geld in de kas van de studio te verduisteren via hun eigen bedrijfje. Geld dat voor de studio en alle aandeelhouders was; geld dat eigenlijk naar een vervolg op Disco Elysium moest gaan.”

Vorige maand ontstond verwarring over de plotselinge ontslagen van drie belangrijke ontwikkelaars van Disco Elysium, waaronder dus Kurvitz en Rostov. Kurvitz spande vervolgens een rechtszaak tegen de studio aan. Uiteindelijk bracht ZA/UM naar buiten dat ze ontslagen waren voor onder meer het ‘creëren van een giftige werkomgeving, verbale mishandeling en genderdiscriminatie’. Ook zouden ze het intellectuele eigendomsrecht van ZA/UM proberen te ‘verkopen’. De twee ontwikkelaars lijken al deze aantijgingen in hun blogpost te ontkennen.

De non-traditionele rpg Disco Elysium verscheen in 2019 en groeide uit tot een cultgame. Meerdere publicaties riepen het uit tot game van het jaar. Gamer beoordeelde het spel met een 9 en prees in het bijzonder “de absurde vrijheid in het vormen van je personages en het hoogstaande schrijfwerk” van de game. Alhoewel veel fans uitkeken naar een vervolg op de game, lijkt die kans door de rampzalige situatie binnen de studio steeds kleiner te worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!