Ori and the Will of the Wisps is de beste in zijn soort
Gamer.nl
Nieuws

Ori and the Will of the Wisps is de beste in zijn soort

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die dit jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Want ondanks de coronacrisis bleven die games ‘gewoon’ uitkomen. Vandaag: Thijs Barnhard met Ori and the Will of the Wisps.

De term ‘metroidvania’ voelt met de jaren stompzinniger. De meest recente delen van Metroid en Castlevania die binnen dit genre vielen zijn namelijk allang voorbijgestreefd door tal van betere games. Ieder jaar heeft sinds de opkomst van de indiegame wel een opvallende uitschieter gehad. Axiom Verge, Guacamelee, Hollow knight en Blasphemous zijn daar recente voorbeelden van. De beste van zijn soort uit 2020 is zonder enige twijfel Ori and the Will of the Wisps.

Begin dit jaar speelde ik de eerste Ori nog uit. Hoewel dat een bijzonder mooie en vloeiend spelende game is, valt het ook niet te ontkennen dat het spel het vooral moet hebben van de spectaculaire achtervolgingen. Je gaat ervan op het puntje van je stoel zitten, maar als metroidvania vond ik The Blind Forest stiekem niet zo sterk. Misschien wist juist daarom Will of the Wisps zo te overdonderen.

©GMRimport

Slecht start

Toegegeven: wie deze game op de lancering in maart heeft gespeeld, had een compleet andere ervaring. Niets voor niets kreeg deze tweede Ori destijds van ons een opvallend laag cijfer. Haperingen, complete textures die verdwenen, vastlopers en andere kwalijke bugs zorgden ervoor dat het er even niet zo best uitzag voor Ori.

Ontwikkelaar Moon Studios wist zich gelukkig te herpakken en wie net zoals ik even geduld had, kreeg een paar maanden later een compleet andere ervaring. Inmiddels draait Will of the Wisps zelfs prima op de Nintendo Switch en ziet het er werkelijk schitterend uit op de Xbox Series X.

©GMRimport

Perfect vervolg

Er is duidelijk naar de kritiek op het eerste deel geluisterd bij het in elkaar zetten van dit vervolg. Er is een beter en veel uitgebreider gevechtssysteem, upgrades zijn belangrijker en de spelwereld bevat veel meer diepgang. De omgevingen zijn nog steeds wonderschoon, maar deze keer ook een stuk afwisselender. Enkele hoogtepunten zijn een tropisch koraalrif en een duister spinnennest.

Vooral in het domein van de spin laat Ori zien hoeveel beter dit vervolg is dan zijn voorganger. Met behulp van vuurvliegjes en slingerend aan stukken spinrag moet de kleine Ori zich een weg door dit hol zien te banen. Dat is zo spannend omdat je alleen in het licht veilig bent en daarom constant in beweging moet blijven om in de buurt van de vuurvliegjes te blijven. Weet Ori de moederspin eenmaal te verslaan, dan gaat het licht aan en krijg je de mogelijkheid om het nest op een rustiger tempo te verkennen.

Ori vindt het genre niet opnieuw uit, maar doet het allemaal precies goed.

-

Best spelende game van het jaar

Niet alleen als metroidvania weet Ori te overtuigen. Net zoals in het eerste deel weet het spel ook geregeld de gevoelige snaar te raken. De schattige beestjes die deze gevaarlijke wereld bevolken spelen daarbij een grote rol, maar zonder de uitstekende muziek - die natuurlijk extra dik wordt aangezet tijdens emotionele momenten - had het nooit gewerkt. Ori gaat spaarzaam om met tekst en zegt daarmee steeds precies genoeg.

Tot slot is er ook nog de bijzonder vloeiende gameplay. Geen metroidvania speelt zo soepel als Ori. Het wezentje beweegt zich voort als een ware acrobaat en iedere tak of rotsblok in zijn weg voelt als een hulpmiddel om nog sierlijker door de wereld te bewegen. Iedere nieuwe vaardigheid opent niet alleen meer van de wereld, het maakt het voortbewegen ook nog leuker.

©GMRimport

Van de ene naar de andere kant van de wereld rennen wordt met allerlei slimme uitdagingen aangemoedigd. Er zijn races, goed verstopte extra vaardigheden en speciale gevechten voor wie de moeite wil nemen om alles te zien en te doen. Dat doe je niet alleen maar om je eigen arsenaal uit te breiden, maar ook om de veilige thuisbasis in het midden van de kaart te helpen.

Ori vindt het genre niet opnieuw uit, maar doet het allemaal precies goed. Daarom mag Will of the Wisps zich zonder enige twijfel de beste metroidvania van dit jaar noemen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation
Gamer.nl
Nieuws

Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation

Microsoft heeft een remaster van de eerste Gears of War aangekondigd. De game, die de ondertitel Reloaded draagt, verschijnt op 26 augustus op meerdere platforms, waaronder de PlayStation 5.

Dat deelt Microsoft in een blogpost op Xbox Wire. Gears of War: Reloaded is een opgepoetste versie van de eerste Gears of War die in 2006 uitkwam op de Xbox 360. Het betreft dus geen remaster van de volledige oorspronkelijke trilogie, waar eerder geruchten over gingen. De vernieuwde versie ondersteunt een resolutie van 4K en heeft ondersteuning voor 120 frames per seconde in de multiplayer. De verhalende modus draait in zestig frames per seconde. Ook zijn de schaduwen en reflecties verbeterd.

De game komt op 26 augustus uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Het is de eerste keer dat een Gears of War-game speelbaar wordt op een PlayStation-console. Daarbij ondersteunt het spel cross-play en cross-progression tussen alle platforms. De remaster gaat veertig dollar kosten. De prijs in euro's is nog niet bekend, maar zal ongeveer op hetzelfde neerkomen. The Coalition, Sumo Interactive en Disbelief zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling.

Het is niet voor het eerst dat de eerste Gears of War een remaster krijgt. In 2015 verscheen Gears of War: Ultimate Edition op Xbox One en pc. Eigenaren van deze versie - die hem vóór de aankondiging van Reloaded digitaal hebben aangeschaft - krijgen een gratis upgrade naar Gears of War: Reloaded. Uiteraard is de game ook op dag één te spelen via PC Game Pass en Xbox Game Pass Ultimate.

Reloaded bevat alle content die Ultimate Edition bevat, waaronder een bonushoofdstuk voor de singleplayer en alle multiplayermaps en -modi. Het verhaal is in co-op te spelen. Dat kan zowel online als in splitscreen.

Om de game te spelen, is inloggen met een Microsoft-account niet vereist. Alleen als spelers gebruik willen maken van cross-progression en alle mogelijkheden van cross-play is het wel nodig. Alleen met een Microsoft-account is het mogelijk om spelers op andere platforms uit te nodigen en je progressie over te dragen naar een ander platform.

Bekijk hieronder enkele screenshots van Gears of War: Reloaded:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond
Gamer.nl
Nieuws

Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond

De game verschijnt op 30 mei voor PS5, Xbox Series en pc

Electronic Arts heeft een uitgebreide gameplayvideo van de aankomende racegame F1 25 gedeeld.

In de vijftien minuten durende video komen diverse parcoursen voorbij, waaronder een gespiegelde versie van de Oostenrijkse track, en het circuit in Melbourne. Daarbij wordt de focus gelegd op de nieuwe LIDAR-technologie waarmee circuits er nog realistischer uitzien.

In F1 25 kunnen spelers in de MyTeam-modus hun eigen F1-team managen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen waar de Research & Development-afdeling zich op richt, maar ook onderhandelen met coureurs om ze in het team te krijgen. Ook keert de Braking Point-campagne terug, waarin Konnersport ditmaal voor het kampioenschap racet wanneer een dramatische gebeurtenis chaos schopt binnen het team.

Dankzij verbeterde graphics en een nieuwe belichtingstechniek ogen parcoursen nog realistischer, en ook weersomstandigheden zijn nog echter. Ook de audio van de game is verbeterd, met meer gepraat via de radio en natuurlijk commentaar. De Audio2Face-technologie van Nvidia zorgt voor realistischere gezichten.

F1 25 verschijnt op 30 mei voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Mensen die de Iconic Edition van de game reserveren krijgen drie dagen eerder toegang tot de game. Met de Iconic Edition krijgen spelers ergens na release ook toegang tot nieuwe hoofdstukken gebaseerd op de F1-film met Brad Pitt die in juni uitkomt, alsmede extra's rondom Lewis Hamilton.

De F1-reeks wordt ontwikkeld door Codemasters, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van Electronic Arts. Onlangs bleek nog dat er een onbekend aantal ontslagen vallen bij de ontwikkelaar, en dat de ontwikkeling van WRC-rallygames wordt gepauzeerd voor onbepaalde tijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!