Psychonauts 2 behandelt mentale gezondheid respectvol
PU.nl
Nieuws

Psychonauts 2 behandelt mentale gezondheid respectvol

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Erwin met Psychonauts 2.

Als ik terugdenk aan de eerste Psychonauts, herinner ik mij helaas vooral de Meat Circus: een extreem frustrerend level vol platformsecties. Richting het eind van de game zoog dit slecht ontworpen level alle plezier weg. Toen de game later opnieuw werd uitgebracht is de moeilijkheid aangepast en werden er meer checkpoints toegevoegd. 

©GMRimport

Gelukkig heeft Double Fine er niet voor gekozen om als ode aan het eerste deel zo'n bizar moeilijk level aan het vervolg toe te voegen. In plaats daarvan is het doorlopen van de toffe levels in Psychonauts 2 een groot plezier. Als je het jezelf echt moeilijk wil maken, dan is dat nog steeds mogelijk met optionele uitdagingen. Speel je echter gewoon het verhaal, dan kan de game wel lastig worden, maar nooit frustrerend.

Daarnaast is het vooral de creativiteit die mij is bijgebleven van het origineel. Het vervolg gaat daar nog veel verder in. Het verhaal, de levels en de bizarre situaties barsten van het plezier. Je merkt tijdens het spelen dat de makers lol hebben gehad in het maken van elk bizar stukje van deze wereld en alle dialogen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Woke

Toen ik op Twitter zocht hoe er over bepaalde verhaallijnen werd gesproken, kwam ik tweets tegen van jaren terug. Meerdere mensen waren toen bang dat Double Fine Psychonauts 2 zou verpesten, omdat het te 'woke' zou worden. Want zou je het nog wel op een komische manier over mentale gezondheid kunnen hebben zonder mensen te beledigen?

Psychonauts 2 behandelt de moeilijke onderwerpen nog steeds. In de game duik je in de hoofden van verschillende personages met elk hun eigen mentale uitdagingen. Het gaat over depressie, verslaving, angst en meer. Dingen waar mensen die de game spelen mogelijk ook mee zitten. Dan wil je niet het verkeerde doen.

De ontwikkelaar heeft daarom samengewerkt met een expert op het gebied van geestelijke gezondheid en dat is een goede keuze gebleken. Bijzonder is bijvoorbeeld dat hoofdpersonage Raz nooit iemand een bepaalde kant op duwt, omdat hij denkt dat dit het juiste is. Dat gebeurt een enkele keer en zorgt direct voor een hoop problemen. In plaats daarvan luistert Raz naar de persoon, oordeelt hij niet over wat er aan de hand is en zoeken ze samen naar een oplossing om niet vast te blijven zitten. Bijvoorbeeld door te accepteren dat bepaalde gevoelens bestaan. 

©GMRimport

Daarnaast is het natuurlijk een vreemd idee dat je zomaar in iemands hoofd kunt graaien. In de eerste game stap je zonder terughoudendheid in de hoofden van andere personages. In Psychonauts 2 valt het positief op dat Raz bijna altijd eerst om toestemming vraagt. Alleen in noodsituaties kan het niet anders.

Plezier

Je merkt in alles dat de makers deze onderwerpen met gevoeligheid aankaarten. Als je de game niet hebt gespeeld en dit leest, denk je mogelijk dat het hierdoor niet meer leuk kan zijn, maar het tegendeel is waar. Psychonauts 2 bewijst dat voorzichtigheid rond gevoelige onderwerpen op geen enkele manier ten koste gaat van het plezier.

In Psychonauts 2 valt het positief op dat Raz bijna altijd eerst om toestemming vraagt. Alleen in noodsituaties kan het niet anders.

-

De game valt gelukkig tevens niet in de val van stereotypes. Zo zijn veel personages met mentale problemen in games gewelddadig en gevaarlijk. In Psychonauts 2 zijn het mensen waarbij sommige dingen gewoon wat lastiger gaan. 

©GMRimport

Dat Double Fine zich niet blindstaart op stereotypen, zie je ook terug bij Helmut Fullbear en Bob Zanotto. Helmut is een beer van een vent met een Vikinghelm die snel overprikkeld raakt, wat kan resulteren in een paniekaanval. Bob Zanotto is een kleine man met een enorme baard, die houdt van planten en een probleem heeft met alcohol. Samen vinden ze geluk en steun in elkaar en stappen ze in het huwelijksbootje. Dat is de hoop die we nodig hebben na dit mentaal zware jaar.

Psychonauts 2 is verkrijgbaar voor Xbox-consoles, pc en PlayStation 4. Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!