Super Perils of Baking bracht me tweedimensionaal Mario-plezier
PU.nl
Nieuws

Super Perils of Baking bracht me tweedimensionaal Mario-plezier

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Luuc met Super Perils of Baking.

Ik had op voorhand geen idee wat Super Perils of Baking was en had dan ook niet verwacht dat ik aan het einde van het jaar nog steeds de game geregeld zou opstarten om levels opnieuw te spelen. Maar de game doet me terugdenken aan die goede oude tijd dat ik Mario-levels maar bleef herspelen, simpelweg omdat de spellen gewoon zo lekker wegspeelden. 

Stoffige parel 

Via podcastmaker Colin Moriarty verscheen de game op mijn radar. De voormalige journalist is verantwoordelijk voor het verhaal van de game en is deels eigenaar van de ontwikkelaar. Toch was het niet zijn idee om de game te baseren op ouderwetse Mario-games. Het is een 2D-platformer die kinderlijk eenvoudig oogt, met meer dan vijftig levels die allemaal in het teken staan van knotsgekke kookkunsten. 

©GMRimport

Het is de zoveelste platformer die het succes van Nintendo najaagt, maar commercieel gezien is men daar niet in geslaagd – logisch, anders hadden we inmiddels allemaal wel van Super Perils of Baking gehoord. Het gebrek aan groot succes valt goed te verklaren: de 16-bit graphics zijn een leuke knipoog naar een andere tijd, maar zijn ook niet bepaald indrukwekkend wanneer je ze naast games als Shovel Knight en Dead Cells legt. Ondanks deze achterstand wist de game mij toch te grijpen.

Platformen om zijn best 

Dat komt door de platformgameplay zelf, dat tot op de pixel nauwkeurig is en daardoor heerlijk aanvoelt. Iedere sprong die je doet om een monster gemaakt van koek of een wandelende snoeppot te verslaan, voelt fantastisch. Qua variatie in aanvallen en krachten is overduidelijk dat er is afgekeken bij Mario, maar dat mag de pret absoluut niet drukken.

Ook de geheimen die in levels zijn te ontdekken zijn een ode aan de Mario-platformers van weleer. In plaats van grote, speciale munten verzamel je hier een paar letters. Door honderd chocoladekoekjes te verzamelen ontvang je een extra leven en door middel van andere kleding zie je hoe sterk je bent. Als het zo op Mario lijkt, waarom zou je dan eigenlijk gewoon niet die games spelen in plaats van Super Perils of Baking?

De platformgameplay is tot de pixel nauwkeurig en voelt heerlijk

-

De truc zit hem vooral in dat het géén Mario-game is. Super Perils of Baking is een ode naar dat soort games, maar heeft zijn eigen smoelwerk dankzij het kookthema. Daarbij kijkt de titel goed naar wat die eerdere platformers zo goed maakte: een simpele basis, variatie in het levelontwerp en tal van geheimen om te ontdekken. Voor verandering van spijs word je zelfs getrakteerd op levels waarin je met een mijnkarretje racet alsof je Donkey Kong Country aan het spelen bent.

Daarbij worden gaandeweg steeds meer mechanieken geïntroduceerd in de levels die de titel wat uitdagender maken. Zo wordt je op een gegeven moment uitgedaagd met creatieve platformuitdagingen, waaronder wisselende zwaartekrachten, verdwijnende platformen en sprongen die je zo moet timen dat je precies goed uitkomt op een platform. Het zijn geen vernieuwende technieken, maar de ijzersterke uitvoering toverde constant een glimlach op m’n gezicht. 

©GMRimport

Schattig sprookjesboek 

Waar de game verschilt van Mario en het paddenstoelenrijk dat altijd door Bowser bedreigd wordt, is dat het verhaal van Super Perils of Baking een stukje dieper graaft. Je speelt namelijk als een jonge bakker die de wereld probeert te redden van zijn broer die per ongeluk behekst is door een kwaadaardig kookboek. Maar bij deze simpele uitleg van waarom je de levels doorkruist, stopt het verhaal niet.

Voor de start van ieder level wordt je namelijk op een leuk gedicht getrakteerd die de situatie van een level uitlegt, terwijl dialogen voorafgaand aan baasgevechten de personages een duidelijk persoonlijkheid geven. Het laat zien dat het hoofdpersonage om zijn broer geeft en hem wil redden. Het is zeker geen filmisch verhaal die Oscar-waardig is, maar de hartverwarmende boodschap van de game wordt zeer gewaardeerd.

©GMRimport

Waardering is ook wat ik constant voel bij het opstarten van de game. Telkens weer word ik begroet met een bericht van de ontwikkelaar die de speler bedankt voor het spelen van de titel. Het is een klein detail waarmee ontwikkelaar Lillymo laat weten de speler te waarderen voor het kopen en spelen van hun kleine indietitel. In een wereld waarin maandelijks talloze nieuwe spellen verschijnen is tijd immers schaars en daar lijkt de ontwikkelaar zich ook van bewust te zijn.

Geheimen ontdekken 

Pakweg een halfjaar na de release van deze indiegame ben ik nog steeds zoet met het ontdekken van alle geheimen die in deze knotsgekke bakkerswereld verstopt zitten. Lillymo heeft bewust gekozen om alle geheimen te koppelen aan de spelwereld zelf. Zo zijn er speciale recepten te vinden die samen een compleet kookboek maken van alle monsters die je onderweg tegenkomt in de platformer.

Als liefhebber van het verzamelen van One Piece-manga en Pokémon, wordt de innerlijke verzamelaar in me getriggerd om ook de missende pagina’s van het kookboek op te zoeken. Ik weet niet of het mij dit jaar nog lukt, maar gelukkig kan ik de Steam Deck overal mee naartoe nemen. Ook naar de keuken om even wat te snacken, want al die koekjes, cakejes en ander snoepgoed in het spelgeven me telkens weer de neiging om de voorraadkast te plunderen.

Super Perils of Baking is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, en Nintendo Switch. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!