The Lord of the Rings: Gollum is nog zoekende
Gamer.nl
Nieuws

The Lord of the Rings: Gollum is nog zoekende

The Lord of the Rings: Gollum is een opvallende en dappere stap voor het Duitse Daedalic Entertainment. De studio staat vooral bekend om haar artistieke point-en-click-games als Deponia, die vaak volledig gericht zijn op verhaalvertelling. Met de The Lord of the Rings-licentie waagt het een sprong in het diepe, met vooralsnog wisselende resultaten.

Het valt direct op dat met name de personages er in The Lord of the Rings: Gollum wat onwennig uitzien. Dat komt omdat de studio – in het verwarrende web van The Lord of the Rings-rechten – enkel de licentie voor de oorspronkelijke boeken bezit. Gollum zelf, maar ook elvenkoning Thranduil en tovenaar Gandalf, wijken af van hun evenbeelden uit de films. Zelf legt Daedalic het uit als een ”respectvolle interpretatie” van Tolkiens beschrijvingen in de boeken, al is het waarschijnlijk ook de reden dat de studio gebonden is aan deze specifieke personages en het tijdperk – de jaren tussen The Hobbit en The Lord of the Rings.

©GMRimport

Twee delen

Uit de oorspronkelijke beschrijvingen blijkt vooral dat Gollum een strijdlustig, maar relatief zwak wezen is. Zodoende draait de game volledig om rondsluipen en klauteren door bekende omgevingen uit het The Lord of the Rings-universum. Zo beslaat het eerste deel van het verhaal een flashback, waarin Gollum ontsnapt uit het grauwe Mordor en daarbij alle orcs moet omzeilen. Word je gepakt, dan begin je opnieuw vanaf het laatste savepunt.

Hoewel doeltreffend, komt dat aspect van de game vooralsnog nog wat ongeïnspireerd over. Middels wat volgens de ontwikkelaar “klassieke stealthmechanieken” zijn kruipt Gollum laag over de grond van bosje naar bosje, terwijl hij objecten gooit om orcs af te leiden of fakkels uit te schakelen om langer ongezien te blijven. Soms krijgen spelers de keuze uit verschillende routes, bijvoorbeeld om een patrouille heen klimmen of er juist tussendoor sluipen. Het zijn elementen die we al regelmatig hebben gezien, en inmiddels verder zijn geëvolueerd dan wat Gollum op het eerste gezicht doet.

©GMRimport

Tweestrijd

Het andere gedeelte van de game, de tweede helft in de bossen van Mirkwood, maken een veel betere indruk. Daarin baant Gollum zich een weg naar een troonzaal door met blauwe kristallen verlichte grotten en langs rijkelijk versierde kamers. De desbetreffende troonzaal bestaat daarbij uit een grote platformpuzzel, een soort kroonluchter waar spelers à la Nathan Drake naar boven moeten klimmen. Ook daarmee onderscheidt The Lord of the Rings: Gollum zich niet van vergelijkbare platformgames, maar het oogt op z’n minst vermakelijk. Zo zijn de platformmechanieken minder vergeeflijk dan bijvoorbeeld Uncharted en stort het wezen vrij rap naar beneden. Het doet denken aan de klassieke Prince of Persia-games, en dat is eigenlijk een goed teken.

Waar Daedelic zich voornamelijk mee wil onderscheiden is met haar ervaring op het gebied van adventuregames. Gedurende het verhaal krijgen spelers te maken met Sméagol, de oorspronkelijke Hobbit dit in de ban van de ring raakte, en Gollum, het kwaadaardige wezen dat daardoor langzaam maar zeker de overhand neemt. Die constante tweestrijd vertaalt zich niet alleen in dialogen tijdens het spelen, maar ook in een dialoogsysteem dat het verloop van het verhaal bepaalt.

Zo treft Gollum in de demo een kever, waarvan hij vermoedt dat het een spion van de duistere entiteit Sauron is. In een ‘beste uit drie’-systeem kiezen spelers daarbij argumenten om het beestje uit medelijden in leven te laten, of het voor de zekerheid te vermoorden. Het is uit dit eerste dilemma lastig op te maken of keuzes daadwerkelijk een grote impact op het verhaal gaan hebben. Wie bekend is met de franchise weet namelijk waar Gollums vlucht voor Sauron eindigt, al geeft Daedalic aan dat spelers bepalen ”hoe en met wie” ze daar eindigen.

©GMRimport

Los van Thranduil en Gandalf hint de ontwikkelaar er naar dat The Lord of the Rings-liefhebbers dan ook op hun wenken worden bediend. In hoeverre dat waar blijkt te zijn, en of de personages het bronmateriaal daadwerkelijk eer aandoen, valt nog te bezien. De plot zou in ieder geval een grotere rol spelen dan de demo doet vermoeden.

Blockbuster uit gameboetiek

Sowieso oogt The Lord of the Rings: Gollum her en der wat wisselvallig. Ray-tracing op pc en current gen-consoles zorgt voor een indrukwekkende reflectie van water, maar andere aspecten ogen wat ouderwets, eentonig en vrij lineair. Ergens past dat bij de insteek van wat uitgever Big Ben ‘AA-games’ noemt – titels die bestemd zijn voor een wat specifieker publiek – alsof het een ‘boetiek’ van allerlei soorten games bezit.

Dat laatste gaat natuurlijk niet helemaal op voor een grote franchise als The Lord of the Rings, waarvan het publiek wellicht hogere verwachtingen heeft. “Als je met een zwaard door de lucht wilt zwaaien als de held van het verhaal, dan kan ik Middle-earth: Shadow of Mordor aanraden”, zegt een woordvoerder van Daedalic. “The Lord of the Rings: Gollum is bij uitstek een stealth- en platformgame.” Daarmee heeft Gollum een duidelijk plan, maar is het in de praktijk nog een beetje zoekende.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

The Lord of the Rings: Gollum verschijnt op 1 september voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!