Vijf opvallende Dutch Game Awards 2022-inzendingen
PU.nl
Nieuws

Vijf opvallende Dutch Game Awards 2022-inzendingen

Op donderdag 6 oktober wordt de Dutch Game Awards 2022 gehouden, waarbij games van Nederlandse bodem kans maken op winst in negen verschillende categorieën. Met 48 inzendingen is er veel keus, maar vooral de vijf games in dit artikel trokken onze aandacht.

De nominaties van de negen hoofdcategorieën zijn inmiddels al bekendgemaakt. Daarnaast vallen er ook prijzen in zogenoemde ‘Special Awards’ te winnen, maar daar zijn geen publiekelijke nominaties voor en die worden pas ter plekke onthuld. Een game hoeft echter geen award te winnen om de potentie ervan te kunnen zien. Van management- en puzzelgames tot shooters en platformers: uit alle 48 inzendingen vallen de volgende vijf games ons het meest op.

Milo and the Magpies 

De handgeschilderde achtergronden en animaties van Milo and the Magpies lijken zo uit een oud prentenboek te komen, wat deze hidden object point and click-game voorziet van extra veel charme. Na het succes van kattengame Stray lijkt er zonder twijfel een publiek te zijn voor games die nieuwsgierige katten volgen. Goed nieuws dus voor het harige hoofdpersonage van deze game, Milo.

In dit spel is het jouw taak om kat Milo terug naar huis te begeleiden, nadat hij verdwaald is geraakt door het achtervolgen van een paar vervelende eksters. Deze avontuurlijke reis brengt je door de negen unieke tuinen van Milo’s buren, waar nieuwe puzzels en verborgen schatten op je staan te wachten. Volgens de maker van het spel wordt elke tuin begeleid met een eigen sfeervolle soundtrack. Een voorproefje daarvan is te horen in onderstaande trailer. 

Watch on YouTube

Duckside of the Moon 

De kleurrijke esthetiek van No Man’s Sky wordt gecombineerd met Subnautica-achtige gameplay en een snufje humor uit Untitled Goose Game in deze absurde survivalgame. In Duckside of the Moon speel je als Doug, een dappere en getalenteerde astronaut – en eend – die op verkenningstocht is in de ruimte. Helaas gaat de missie niet helemaal zoals gepland en belandt Doug via een zwart gat in een ander universum. Om zijn schip weer aan de praat te krijgen moet Doug aan de juiste middelen zien te komen en in contact raken met de andere bewoners van dit vreemde universum.

De survivalgameplay lijkt vertrouwd: verzamel verschillende grondstoffen, upgrade bepaalde voorwerpen en objecten waar nodig en hou een oogje in het zeil voor (gevaarlijke) verrassingen. Het lijkt er op dat je ook andere levensvormen kunt ontdekken en zelfs met ze kunt communiceren, wat voor deze eendenastronaut vast een geweldige wetenschappelijke ontdekking is!

Watch on YouTube

Here Comes Niko! 

Here Comes Niko! wordt geïntroduceerd als een ‘knusse 3D-platformer voor vermoeide mensen’, wat gezien onze drukke levens als geroepen komt. De game zit vol met verschillende minigames, zes unieke eilanden om te verkennen en een flinke cast aan npc’s om kennis mee te maken. Liefhebbers van relaxte games als Animal Crossing kunnen vast uren aan plezier uit deze Nintendo-achtige game halen.

Hoofdpersonage Niko krijgt een nieuwe baan bij Tadpole Inc. als een ‘professionele vriend’. Haar kikkerbaas Pepper legt uit dat er genoeg inwoners op de eilanden zijn die haar professionele en vooral vriendelijke hulp kunnen gebruiken. Opdrachten variëren van vissen en graffiti spuiten tot insecten vangen en simpelweg een luisterend oor zijn. Niko kan ook de tijd nemen om de eilanden op eigen houtje te ontdekken en bijvoorbeeld naar een zwembad gaan of aan beachvolleybal doen. Het is misschien niet de meest uitdagende game, maar de trailer geeft ons vooral een erg knus gevoel van Here Comes Niko!

Watch on YouTube

Porcelain Tales 

Een klein personage dat doormiddel van stealth gameplay moet zien te overleven in een gevaarlijke omgeving doet erg denken aan Little Nightmares, maar Porcelain Tales slaagt er in om daar zijn eigen draai aan te geven. Deze free-to-play 3D-platformer zit vol uitdagende puzzels, verstopplekken in de schaduwen en een boodschappenlijstje van de heks die jou tot leven heeft gewekt.

Je speelt als een kleine porseleinen gnome die de persoonlijke boodschappenjongen uithangt van een heks in haar magische bed & breakfast. Door te platformen en puzzels op te lossen moet jij bijzondere verzamelobjecten naar de heks toebrengen. Zo te zien is niet iedereen gediend van de ’aanwezigheid van de kleine gnome in de B&B, waardoor hij zich vaak uit het zicht moet houden om te overleven. Door zijn porseleinen exterieur moet de gnome wel extra goed oppassen voor bijvoorbeeld fall damage, wat de gameplay een stukje uitdagender maakt. 

Watch on YouTube

At Eve’s Wake 

At Eve’s Wake is een psychologische horrorgame waarin spelers allerlei keuzes moeten maken, geïnspireerd door Lovecraftiaanse verhalen. Wat deze game gelijk laat opvallen zijn de uitgesproken personagedesigns van de goedgevulde cast en de melancholische soundtrack die de weemoedige sfeer versterkt. Spelers prijzen de game om de gelaagdheid van het verhaal en de personages, de vele dialoogopties die het verhaal beïnvloeden en de ‘fascinerende atmosfeer’.

In At Eve’s Wake speel je als een hoofpersonage dat vervreemd is geraakt van de rest van je familie. Wanneer je oma plotseling sterft, krijg je een mysterieuze brief waarin je wordt uitgenodigd voor haar begrafenis. Daar ontmoet je eindelijk je andere familieleden, maar het lijkt er op dat deze ontmoeting niet de standaard begrafenis opkomst is die je zou verwachten. At Eve’s Wake lijkt te draaien om familiegeheimen, cultachtige motieven en kosmische horror referenties. De gameplay ondersteunt ook een stijl gebaseerd op jouw persoonlijkheid en keuzes, zoals agressief of charismatisch, en voorziet de speler van vier verschillende eindes om mee geconfronteerd te worden. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!