Voorspel: Lhbtq+-personages konden in 2020 ook helden zijn
PU.nl
Nieuws

Voorspel: Lhbtq+-personages konden in 2020 ook helden zijn

Aan het eind van het jaar kijkt Voorspel terug naar de manieren waarop lhbtq+-personages een rol hadden in de games die we speelden. Zo zien we of er vooruitgang merkbaar is en wat er beter kan.

Toen we een jaar geleden terugkeken op 2019, viel op dat de lhbtq+-personages in games dat jaar voornamelijk verborgen waren. "Hopelijk is dat in 2020 anders", schreven we. Nu kunnen we concluderen dat dit inderdaad het geval is.

Het gebeurt in populaire cultuur niet vaak dat queer personages de held zijn en de game-industrie loopt daar nog het meest in achter. Maar dit jaar gebeurde er iets bijzonders: de grootste hits van het jaar hadden lhbtq+-personages in de hoofdrol.

Ellie

Dat begon met The Last of Us: Part 2, waarin de lesbische Ellie de held is. Haar relatie met Dina vormt een rode draad in het verhaal. Dat Ellie het moeilijk vindt om uit de kast te komen bij Joel is tevens een belangrijk motief.

In de game heeft ook het nieuwe personage Lev een grote rol. Deze transgender jongen wordt verbannen uit zijn gemeenschap, waarna hij helaas alleen maar meer ellende meemaakt. In onze Voorspel over The Last of Us: Part 2 schreven we al: "Het lijkt alsof populaire cultuur eerst het lijden van queer personages moet behandelen, voordat deze personages gewoon kunnen bestaan."

In diezelfde categorie viel Tell Me Why dit jaar, van de makers van Life is Strange. Transgender man Tyler heeft hierin de hoofdrol, samen met zijn tweelingzus. Als je de juiste keuzes maakt, kun je een fijne relatie aangaan met een andere man in de game. Maar net als Lev is het verhaal van Tyler gevuld met lijden door zijn identiteit.

©GMRimport

Hades

Waar dat in ieder geval niet het geval is, is in de heerlijke game Hades. De goden waar de personages op gebaseerd zijn, hadden het al niet zo op heteroseksualiteit. In de game wordt dat ook overduidelijk. Bijvoorbeeld in de relatie tussen Achilles en Patroclus, maar bovenal in die van hoofdpersonage Zagreus met de hunk des doods Thanatos. Ze kunnen met elkaar in bed belanden, al moet je daar wel echt wat voor doen.

Hades is sowieso een opvallende game voor Voorspel dit jaar. Iedereen in die game is namelijk sexy en dat gebeurt niet vaak. Meestal worden vrouwen hyper geseksualiseerd en krijgen mannen voornamelijk gespierde borstkassen. Het is duidelijk dat er in het team van Supergiant Games mensen werken die (ook) op mannen vallen, want niets anders kan die dijen van Dionysos verklaren. Of hoe in de geanimeerde trailer van Hades, Zagreus sensueel uit de poel des doods klimt.

Deze games laten niet alleen zien dat queer personages goede helden kunnen zijn, maar ook dat het niet altijd een negatief effect heeft op het succes van de games. Zowel The Last of Us: Part 2 als Hades waren succesvol en hebben een hoop prijzen in de wacht gesleept.

©GMRimport

Talking about Bugsnax

Een game waar het ook opvallend goed ging dit jaar was Bugsnax. Juist deze game heeft verschillende queer relaties waarin het eens niet draait om het overkomen van ontberingen, maar gewoon personages die gelukkig met elkaar zijn in een vrolijke wereld.

Zo zijn Chandlo en Snorpy een fantastisch stel, met een jock en een nerd die enorm van elkaar houden. De game maakt zelfs de 'ze waren huisgenoten'-grap, maar maakt daarna extra duidelijk dat ze een relatie hebben.

Gay in Destiny 2

Ook in andere games doken er queer personages op. Vooral opvallend is Destiny 2. Robert Brookes, een van de schrijvers van de game, vertelde op Twitter dat hij lang niet wist dat hij biseksueel was door ontbrekende educatie. Daarom is representatie in populaire cultuur zo belangrijk en daarom wilde hij duidelijk maken dat de personages Saint en Osiris homo zijn en een relatie hebben.

Hij maakte zich zorgen dat de community hem zou beschuldigen van queerbaiting. Dat is als games - of andere populaire cultuur - hinten naar de queerness van bepaalde personages zonder het te bevestigen. Daarmee denken ze de queer gemeenschap te bedienen, zonder andere mensen tegen het hoofd te stoten door het concreet te maken. Maar Brookes schrijft: "Het is geen geheim, geen punt om over te speculeren, en niet een puzzel om op te lossen door de community. Het is hun. Dus ja, Saint en Osiris zijn gay. Dat zijn ze altijd al geweest."

Assassin's Creed: Valhalla doet het juist wat rustiger aan. Een paar jaar geleden waren we erg te spreken over Assassin's Creed: Odyssey, omdat je niet alleen met allerlei mensen het bed kon delen, maar de wereld ook nog eens gevuld was met beelden van naakte mensen. Odyssey was horny. Valhalla voelt alsof Assassin's Creed een koud bad heeft genomen. Ergens toepasselijk vanwege het Britse weer, maar ook jammer.

©GMRimport

©GMRimport

Zoveel haat

Het was dus een redelijk jaar voor lhbtq+-personages in games. Ze waren soms helden, konden leven zonder dat hun identiteit een reden was voor pijn en ze hoefden zelfs niet allemaal dood.

Dat er nog een hoop werk te doen is, wordt wel duidelijk uit de reacties die bovenstaande personages hebben losgemaakt. Dat je in The Last of Us: Part 2 een lesbische vrouw speelt, was voor veel gamers teveel. Net als het nieuws over de twee homoseksuele personages in Destiny 2. En dan hebben we het nog niet eens over de Cyberpunk 2077-fans die de transfobe marketing van de game koste wat het kost verdedigen.

Deze games laten niet alleen zien dat queer personages goede helden kunnen zijn, maar ook dat het niet altijd een negatief effect heeft op het succes van de games.

-

Iedereen mag een mening hebben, hoe achterhaald die ook is. Maar waar ben je mee bezig als je vervolgens niet alleen jezelf het plezier van een goede game ontzegt, maar ook nog eens je haat online brengt naar de mensen die de games maken en spelen?

Over Cyberpunk 2077 gesproken: met al die berichten over piemels die uit broeken barsten, een overmaat aan dildo’s en mannen die per ongeluk seks hebben met andere mannen, heeft Voorspel nog een hele kluif aan deze game.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!