Voorspel: Slordige seksualiteit in Cyberpunk 2077
PU.nl
Nieuws

Voorspel: Slordige seksualiteit in Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 heeft op zijn zachtst gezegd een slordige lancering gehad. Er is al veel geschreven over de vele bugs en andere grote problemen in de game, maar nu is het tijd voor een specifieke blik naar seksuele identiteiten in Night City en de mensen die daar geen genoegen mee nemen.

In Cyberpunk 2077 komen spelers al snel Judy tegen, een vrouw die duidelijk niet op mannen valt. Modders kwamen er echter achter dat Judy met een kleine aanpassing ook met de mannelijke V (gebaseerd op lichaamstype en stem) te romancen is. De tekst is volledig ingesproken voor de mannelijke V, waardoor gamers vermoeden dat er door de ontwikkelaar content is verwijderd. CD Projekt Red stelt dat dit niet het geval is.

©GMRimport

"Het was gewoon handiger en gemakkelijker voor ons lokalisatieteam, vanuit het perspectief van productie, om alle tekst met beide stemmen op te nemen, zodat we konden voorkomen dat we per ongeluk iets zouden missen waardoor toekomstige opnames nodig zouden zijn", stelt een woordvoerder van CD Projekt Red tegenover Eurogamer. "Judy was altijd alleen een potentiële partner voor de vrouwelijke V. Dat was de artistieke visie vanaf het begin af aan. Er is geen mannelijke romance optie uit de game verwijderd."

Maar daar houdt de verwarring niet op. Speel je een mannelijke versie van V, dan heb je de keuze uit één man in de hele game om te romancen, afgezien van avontuurtjes met mannelijke sekswerkers. Deze Kerry Eurodyne is homoseksueel en enkel geïnteresseerd in de speler als die een man speelt. Maar klopt dat wel helemaal? In de canon tabletopgame van Cyberpunk is Kerry biseksueel. Deze aanpassing is voor biseksuele gamers pijnlijk, omdat er in de game-industrie al zulke slechte representatie van biseksuele mannen is.

Geen seks met Keanu Reeves

De mogelijkheid om mods te maken voor de pc-versie van Cyberpunk 2077 zorgt voor meer problemen. Zo hebben modders het mogelijk gemaakt om seks te hebben met Keanu Reeves in de game. Het personage dat Reeves in de game speelt is normaal niet te romancen. Door modders wordt het model van een sekswerker in de game vervangen met het model van Johnny Silverhand, het personage dat door Keanu Reeves wordt gespeeld. CD Projekt Red wil nu dat modders stoppen met het seks hebben met Keanu Reeves.

"Met de personages die we voor de game hebben bedacht, ben je in grote lijnen vrij om de game naar eigen wensen aan te passen en plezier te hebben", stelt CD Projekt Red tegenover PC Gamer. "Maar als het gaat om modellen van echte mensen die we hebben gevraagd om aan de game deel te nemen, vragen we je vriendelijk om deze niet te gebruiken in situaties die aanstootgevend gevonden kunnen worden als je hun expliciete toestemming niet hebt."

Het is een lastige situatie, zeker als personages in games exact lijken op echte acteurs. Dan kom je al snel in dezelfde categorie als deepfake porno, waarin hoofden van bekende mensen in realistisch ogende pornovideo’s worden geplakt.

©GMRimport

Toestemming

In het geval van fictieve personages ligt het anders, omdat die personages geen toestemming kunnen geven. Waarom zou je hun seksuele identiteit dan niet mogen aanpassen, zoals met Judy gebeurt? Als je Voorspel al langer volgt, riepen we bijvoorbeeld zelfs een keer op om Jaal uit Mass Effect: Andromeda biseksueel te maken.

Critici op onder andere The Last of Us: Part 2 willen ons doen geloven dat er tegenwoordig in elke game lesbische vrouwen te vinden zijn, maar dat is niet het geval. Lhbtqi+-personages zijn nog steeds zeer schaars in de game-industrie. Pas je met mods de seksuele identiteit van iemand aan zodat die ook met jou naar bed gaat, dan wis je dus een gemarginaliseerde identiteit voor je eigen gewin.

Het lijkt een kleine handeling, maar het stuurt een nare boodschap naar queer gamers. Alsof ze veranderd kunnen worden met een kleine aanpassing. Alsof ze gewoonweg de juiste persoon nog niet tegen zijn gekomen. Het doet zelfs denken aan conversietherapie, zeker met een personage zoals Lucy die zo duidelijk lesbisch is geschreven.

Dit gebeurt ook al langer. Denk aan de homoseksuele Dorian in Dragon Age: Inquisition. Deze game viel onder andere op, omdat er personages waren met een gedefinieerde seksuele identiteit. In mods werd de seksualiteit van Dorian aangepast, zodat hij ook met het vrouwelijke hoofdpersonage in bed kon duiken. Dat terwijl zijn verhaallijn gaat over het compleet zichzelf kunnen zijn als homoseksuele man.

©GMRimport

Brokeback Mass Effect

Seksuele identiteit blijft een lastig punt in de game-industrie. De afgelopen maand werd er bijvoorbeeld meer duidelijk over de slordige ontwikkeling van Mass Effect 2. Dat begon met de onthulling van een schrijver die aan de game heeft gewerkt in een interview met TheGamer. Brian Kindregan vertelde in het gesprek dat het personage Jack tijdens het grootste gedeelte van de ontwikkeling geschreven werd als panseksueel. In de game kan ze echter alleen een romantische relatie aangaan met de mannelijke Shepard.

Hoe komt dat? BioWare werd volgens Kindregan bang van de aandacht die de seksscènes uit de eerste Mass Effect kregen in rechtse nieuwsprogramma's in de Verenigde Staten. Hiermee verwijst Kindregan uiteraard naar Fox News.

Jonathan Cooper, die ook gewerkt heeft aan Mass Effect 2, vertelt op Twitter dat hij pas door het interview heeft geleerd dat Jack niet te romancen is met Femshep. "Ik heb scènes van man en vrouw geanimeerd", schrijft Cooper. Maar daar blijft het niet bij. Tijdens de ontwikkeling was het ook mogelijk om het personage Jacob te romancen als mannelijke Shepard. De seksscène tussen de twee was één op één gekopieerd uit de gay cowboyfilm Brokeback Mountain. "Wat mij toen werd verteld is dat 'Amerika er niet klaar voor is'."

Cooper legt uit dat ze de scène uit Brokeback Mountain hadden gekopieerd, zodat het niet onacceptabel zou zijn. "Maar er zijn blijkbaar verschillende regels voor film en games. Persoonlijk geloof ik nog steeds dat het de verkeerde beslissing was om het eruit te halen, zoals we destijds ook protesteerden. Mensen die er een probleem mee hebben can go fuck themselves. Ze verdienen het niet om onze games te spelen."

Seksuele identiteiten

Waarom hebben gamemakers en gamers zoveel moeite met seksuele identiteiten in games? Mogelijk omdat de focus van de game-industrie lange tijd grotendeels op dezelfde doelgroep lag. Als er een seksscène in een game zat, werd die gemaakt voor de mannelijke gamer die op vrouwen valt.

In de afgelopen jaren zijn games inclusiever geworden, omdat gamemakers erachter zijn gekomen dat andere doelgroepen ook games spelen. Veel gamers verwachten echter nog steeds dat alles voor hen gemaakt wordt. Dat merk je niet alleen in de kritiek op vrouwelijke hoofdpersonages of queer personages in games, maar ook met dat men er geen problemen mee heeft om via mods seksuele identiteiten uit te wissen. Queer gamers hebben lang gestreden om hun identiteiten terug te zien in de games die ze spelen. Nu moeten ze die positie verdedigen.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!