Life is Strange-zangeres mxmtoon: 'Games zijn altijd een veilige plek voor mij geweest'
Gamer.nl
Nieuws

Life is Strange-zangeres mxmtoon: 'Games zijn altijd een veilige plek voor mij geweest'

Gamer.nl sprak met zangeres en gamer mxmtoon, die de zangstem doet van Alex Chen in Life is Strange: True Colors. We praten over haar relatie met games, maar ook seksisme, diversiteit en meer.

In de Life is Strange-games speelt muziek een grote rol. Vaak zetten de gamemakers het verhaal even helemaal stil zodat je naar de muziek kunt luisteren. Andere keren zingen de personages zelf een liedje.

Voor het meest recente deel, Life is Strange: True Colors, heeft hoofdpersonage Alex Chen twee stemacteurs. Eentje die de gesprekken doet en eentje die alleen te horen is wanneer ze zingt. Dat gebeurt namelijk meerdere keren in de game. Die zangstem komt van de 21-jarige zangeres en gamer mxmtoon, die sinds het eerste deel een groot fan is van de Life is Strange-games.

mxmtoon was onlangs in Amsterdam, waar ze waarschijnlijk veel verteld heeft over haar muziek. Wij vonden het tijd om eens over games te praten. 

©GMRimport

Gamer.nl: Hoe is deze samenwerking met Life is Strange tot stand gekomen?

mxmtoon: Ontwikkelaar Deck Nine nam contact met mij op om te vragen of ik interesse had om auditie te doen voor de zangstem van Alex Chen. Ik speelde Life is Strange al sinds de release van de eerste game, dus het voelde als een erg toffe en voor de hand liggende keuze om het te doen. Ik zong in mijn kast, stuurde de audio-opnames op en ze waren enthousiast.

Ben je daarna naar een studio gegaan om de liedjes echt op te nemen?

Nee, ik heb alles in mijn kast opgenomen! Door de pandemie zat alles dicht, dus heb ik het allemaal thuis gedaan. Elke keer als je Alex hoort zingen in Life is Strange, is dat dus gedaan in de kast bij mij thuis.

Wat is je relatie met games verder? Speel je al van jongs af aan?

Ik begon met het spelen van games voordat ik begon met het maken van muziek. Ik houd heel erg van games. Elk moment dat ik vrij heb game ik en ik probeer constant nieuwe games uit. Al mijn vrienden gamen ook. Het is zo normaal voor mensen in mijn generatie om gamen als een gemeenschappelijke activiteit te doen.

©GMRimport

Wat voor soort games speel je?

Ik speel first person shooters en ik houd van indiegames. Mijn favoriete recente game is Teamfight Tactics, onderdeel van de League of Legends-franchise, en ik speel veel Valorant. Maar ook Stardew Valley. Alles eigenlijk. 

Recentelijk twitterde je dat je veel seksisme ervaart als je games speelt. Wat zijn sommige dingen waar je mee te maken krijgt als je voice chat gebruikt?

Het is zo eng. Soms kom je mensen tegen die zo gemeen zijn. Valorant is een goed voorbeeld. Eerst kies je in deze game je personage en dan is er een minuut voordat je daadwerkelijk gaat spelen. In die tijd kun je praten met je team. Als ik dan alleen maar 'hallo' zeg, doen ze hun pc al uit zodat ze niet met een vrouw hoeven te spelen. Dat is zo grof en gemeen.

We willen allemaal gewoon een game spelen waar we van houden, maar dan wordt mij gezegd dat ik terug moet naar de keuken. Soms kom ik ook andere vrouwen tegen en dan heb je direct een band. Ik word dan zo blij dat er een andere meid is die de game speelt waarna je samen kunt gamen. 

Zorgen die ervaringen ervoor dat je niet meer wil gamen, of praat je gewoon niet meer? Hoe ga je daar mee om?

Ik praat inderdaad niet meer. Ik probeer dat te ontwijken. Of ik speel als een groep, zodat we met vier mensen stevig tegenover iemand staan die gemeen is. Soms moet ik ook gewoon even een pauze inlasten. Wel zijn de positieve ervaringen sterker dan de negatieve ervaringen. 

©GMRimport

Je liedjes gaan vaak over omgaan met emoties, net als de Life is Strange-games. Een goede match dus. Stel dat je de tijd terug kon draaien zoals Max in de eerste Life is Strange. Voor welke games had je dan graag een liedje geschreven?

Ohhh. Ik weet niet of ik veel had kunnen bijdragen, maar het lijkt mij zo cool om het proces rond het maken van de Minecraft-soundtrack mee te maken. Dat is zo'n iconische game waar zoveel beroemde liedjes aan zijn verbonden. Ik zou zoiets nooit kunnen maken, maar ik zou graag zien hoe men dat heeft gedaan. 

Je bent openlijk biseksueel en Alex Chen in True Colors is dat ook. Er zijn niet veel biseksuele personages in games te vinden. Hoe was het om een personage te spelen die zo dicht bij jou staat op die manier?

Het was zo'n eer. Zeker Life is Strange is zo goed bezig als het gaat om diversiteit en dingen als biseksualiteit in de games verwerken zonder er iets groots van te maken. Als je Alex Chen bent, besta je gewoon en kun je ervoor kiezen om Steph of die andere gast te romancen.

Het was erg tof voor mij om onderdeel te zijn van een personage dat zo'n positieve representatie is van iemand die dezelfde seksualiteit heeft als ik heb. Ik wist zelf niet hoe Alex eruit zou zien toen ik auditie deed voor deze rol, maar toen ik er achter kwam was ik geschokt. We lijken namelijk ook nog eens identiek op elkaar! Dat is zo raar. 

Heb je eerder jezelf teruggezien in de games die je speelde?

In games heb ik een hoop positieve representatie van vrouwen gezien toen ik opgroeide. Lara Croft is misschien niet het beste voorbeeld van positieve fysieke representatie van vrouwen, maar het was wel fantastisch voor mij om te zien hoe een vrouw dat allemaal doet. Mijn vader en moeder speelden die game samen en lieten mijn broer en mij toekijken. Videogames zijn altijd een soort veilige plek voor mij geweest om verhalen te vinden over andere mensen en die te ervaren. En delen van mijzelf binnen die games te vinden. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wat voor soort verhaal hoop je dat een volgende Life is Strange-game gaat vertellen?

Oef, dat is lastig. Ik heb veel geluk gehad dat er een personage is dat zoveel op mij lijkt en waar ik zoveel mee deel. Het is natuurlijk een onmogelijke taak om iedereen op die manier een personage te geven waar ze op lijken. Toch denk ik dat het belangrijk is om meer verhalen te vertellen met mensen van kleur en queer mensen van kleur. Om op die manier meer te delen over hoe dat is. True Colors laat zien dat deze personages ook gewoon kunnen bestaan zoals ze zijn. Er is geen uitleg nodig. Het zijn gewoon mensen die mensen zijn, waarmee de diversiteit van de wereld waarin we leven wordt gevierd. 

Zou je weer mee willen werken?

Als ze mij weer willen hebben, zou dat een grote eer zijn. 

Eerder zijn personages weer teruggekeerd, zoals in Before the Storm. Misschien kan het nieuwe personage een concert bezoeken waar Alex Chen speelt?

Dat zou zo cool zijn! Oh mijn god, ik hoop dat ze dat doen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!