Bevestigd: Call of Duty: Black Ops 6 bevat met AI gegenereerde assets
PU.nl
Nieuws

Bevestigd: Call of Duty: Black Ops 6 bevat met AI gegenereerde assets

Dat moet Activision verplicht aangeven op Steam

Activision heeft bevestigd dat er assets in Call of Duty: Black Ops 6 zitten die met kunstmatige intelligentie zijn gegenereerd.

Dat meldde het bedrijf op de Steam-pagina van de game. Ook op de Steam-pagina van Call of Duty: Warzone wordt het volgende gemeld: "Ons team gebruikt generatieve AI-tools om bepaald in-game materiaal te helpen ontwikkelen."

Valve verplicht ontwikkelaars al enige tijd bij hun games op Steam te vermelden dat er materialen in zitten die met AI zijn gegenereerd. Daarom heeft Activision deze melding nu schijnbaar toegevoegd. Sinds kort kunnen mensen ook filteren op een AI-tag, zodat het mogelijk is om games die hier gebruik van maken te negeren.

Eind vorig jaar ontstond er al controverse rondom het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie in Call of Duty. Op een laadscherm van Black Ops 6 verscheen er artwork van een Kerstman-zombie. Opvallend genoeg had de zombie in kwestie zes vingers, waardoor de theorie ging dat het artwork was gecreëerd met behulp van AI.

Hoewel het bericht op Steam niet aangeeft op wat voor manieren AI wordt gebruikt in Black Ops 6 en Warzone, is het waarschijnlijk dat voor elementen als laadschermen en banners - zoals de hierboven genoemde Kerstman-zombie - AI wordt toegepast. Er gaan ook geruchten dat sommige stemmen die later aan de game zijn toegevoegd - bijvoorbeeld voor nieuwe Zombies-maps - met AI zijn gecreëerd.

Het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling is controversieel. Steeds meer ontwikkelaars en uitgevers maken er gebruik van - waaronder Activision-eigenaar Microsoft - maar tegelijkertijd vrezen mensen werkzaam in de industrie daardoor voor hun baanbehoud. Daarnaast zijn de resultaten van het gebruik van generatieve AI vooralsnog wisselend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!