Bevestigd: Call of Duty: Black Ops 6 bevat met AI gegenereerde assets
Gamer.nl
Nieuws

Bevestigd: Call of Duty: Black Ops 6 bevat met AI gegenereerde assets

Dat moet Activision verplicht aangeven op Steam

Activision heeft bevestigd dat er assets in Call of Duty: Black Ops 6 zitten die met kunstmatige intelligentie zijn gegenereerd.

Dat meldde het bedrijf op de Steam-pagina van de game. Ook op de Steam-pagina van Call of Duty: Warzone wordt het volgende gemeld: "Ons team gebruikt generatieve AI-tools om bepaald in-game materiaal te helpen ontwikkelen."

Valve verplicht ontwikkelaars al enige tijd bij hun games op Steam te vermelden dat er materialen in zitten die met AI zijn gegenereerd. Daarom heeft Activision deze melding nu schijnbaar toegevoegd. Sinds kort kunnen mensen ook filteren op een AI-tag, zodat het mogelijk is om games die hier gebruik van maken te negeren.

Eind vorig jaar ontstond er al controverse rondom het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie in Call of Duty. Op een laadscherm van Black Ops 6 verscheen er artwork van een Kerstman-zombie. Opvallend genoeg had de zombie in kwestie zes vingers, waardoor de theorie ging dat het artwork was gecreëerd met behulp van AI.

Hoewel het bericht op Steam niet aangeeft op wat voor manieren AI wordt gebruikt in Black Ops 6 en Warzone, is het waarschijnlijk dat voor elementen als laadschermen en banners - zoals de hierboven genoemde Kerstman-zombie - AI wordt toegepast. Er gaan ook geruchten dat sommige stemmen die later aan de game zijn toegevoegd - bijvoorbeeld voor nieuwe Zombies-maps - met AI zijn gecreëerd.

Het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling is controversieel. Steeds meer ontwikkelaars en uitgevers maken er gebruik van - waaronder Activision-eigenaar Microsoft - maar tegelijkertijd vrezen mensen werkzaam in de industrie daardoor voor hun baanbehoud. Daarnaast zijn de resultaten van het gebruik van generatieve AI vooralsnog wisselend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De geschiedenis van de Sonic-racegames in beeld
Gamer.nl
Nieuws

De geschiedenis van de Sonic-racegames in beeld

Sega heeft een video uitgebracht waarin de geschiedenis van de Sonic-kartracers in beeld wordt gebracht. Daarnaast worden er nieuwe beelden van het aankomende Sonic Racing Crossworlds getoond.

In 'The History of Sonic Racing' geeft YouTuber Sam's Procrastination Station namens Sega een geschiedenislesje in de diverse Sonic-racegames, met onder andere Sonic R en Sonic Riders. Verderop in de video staat gameplay van het aankomende Sonic Racing Crossworlds centraal, en zijn er diverse tracks te zien, waaronder parcoursen gebaseerd op Windmill Isle en Cool Edge (uit Sonic Unleashed), White Cave (uit Sonic Riders) en Starlight Carnival (uit Sonic Colors).

Sonic Racing Crossworlds werd afgelopen december tijdens The Game Awards aangekondigd. In de game kunnen spelers met hun karts en hooverboards tijdens het racen in verschillende dimensies verzeild raken via zogeheten Travel Rings.

Sonic Racing Crossworlds komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, Steam en Epic Games Store. Een releasedatum is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De Switch 2 Joy-Cons maken minder geluid bij force feedback
Gamer.nl
Nieuws

De Switch 2 Joy-Cons maken minder geluid bij force feedback

Minder herrie, dezelfde intensiteit

De HD Rumble in de Joy-Cons van de Nintendo Switch 2 maakt blijkbaar minder geluid dan de Joy-Cons van de eerste Switch.

Dat meldt Nintendo op zijn website (via VGC). Op een pagina over backward compatibility voor Switch-games op Switch 2 worden diverse first-party games genoemd die op Switch werken, maar de oorspronkelijke controllers nodig hebben of anders werken met Switch 2-controllers.

Bij 1-2-Switch wordt gemeld dat ook de Joy-Cons voor de Switch 2 gebruikt kunnen worden om de game te spelen. Daarbij wordt wel gemeld dat het spel mogelijk moeilijker kan zijn, omdat de HD Rumble in de controller minder geluid maakt. Dat geluid werd bij sommige minigames in 1-2-Switch juist gebruikt.

"De volume van de force feedback-vibraties in de Joy-Con 2-controllers is verlaagd ten opzichte van de Switch Joy-Con-controllers", zo oppert Nintendo. "Daardoor kan het moeilijker zijn om de verborgen Joy-Con 2 te vinden wanneer de minigame Joy-Con Hide & Seek wordt gespeeld." In dit spel moeten spelers de controller verstoppen en moeten anderen de controller zien te vinden door naar het geluid die de HD Rumble maakt te luisteren.

Zover bekend zal deze vermindering van geluid geen invloed hebben op de intensiteit van de force feedback van de Joy-Con 2-controllers. Het is wel goed nieuws voor mensen die de Joy-Cons van de eerste Switch teveel geluid vonden maken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!