Dead Space is geen overbodige remake
Gamer.nl
Nieuws

Dead Space is geen overbodige remake

In veertien jaar tijd is er veel veranderd, maar Dead Space staat nog altijd bovenaan vele lijstjes met beste horrorspellen. Volgend jaar zou de game echter wel eens plaats kunnen maken voor de remake, want door diens groteske graphics, sterk verbeterde audio en nog menselijkere hoofdpersonage belooft het de ultieme versie van Dead Space te worden.

Van de buitenkant lijkt de USG Ishimura niet bepaald interessant, maar wie Dead Space heeft gespeeld weet dat het zwevende stuk metaal met zijn monotone kleurenpalet onvergetelijke horror huisvest. Het is ook niet voor niets dat wanneer je het ruimteschip in beeld ziet komen in de Dead Space-remake – we mochten de eerste drie hoofdstukken van het spel spelen – je hartslag gelijk omhoog schiet. Want van buiten is de Ishimura nog steeds zo nietszeggend als bijna anderhalf decennium geleden, maar je weet dat zodra Isaac Clarke een diagnose van het ruimteschip bekijkt, hij – en in het verlengde daarvan jij – er helemaal alleen voor staat. En de Necromorphs zich zullen laten gelden.

©GMRimport

Creatief met ledematen

Die Necromorphs zijn net als de rest van de game voorzien van een mooie, nieuwe laag verf – al is ‘mooi’ misschien niet het juiste woord als we het over de overgenomen lijken van de Ishimura-bewoners hebben. Na het zien van de vernieuwde ‘aliens’ uit Dead Space kun je in ieder geval niet anders dan concluderen dat de extra details van deze monsters enorm bijdragen aan hoe graag je ze zou willen ontlopen. Het is nog duidelijker te zien dat ze ooit mens waren; niet alleen aan de gezichten die er vaak nog (half) aan hangen, maar ook aan alles wat er aan de binnenkant zit.

Door het nieuwe peeling-systeem zie je die binnenkant nog beter en vaker dan veertien jaar geleden. Ontwikkelaar Motive heeft de Necromorphs namelijk opnieuw opgebouwd met verschillende lagen. Isaac schiet huid, pezen, spieren en botten kapot, en hoe dat eruitziet hangt af van de hoek waaruit hij richt, maar ook welk wapen hij gebruikt. Dat geeft de speler meer ruimte om zijn creativiteit de vrije loop te laten, bijvoorbeeld door dezelfde ledemaat met verschillende wapens te beschieten. Een schot van de Pulse Rifle laat niets over van de huid, terwijl een zaag uit de Ripper een arm aan een paar pezen laat bungelen. 

©GMRimport

Vertrouwd, maar niet oud

De Necromorphs komen net als in 2008 uit vrij voorspelbare hoeken kruipen, in ieder geval gedurende de eerste hoofdstukken. Grote, rechthoekige luchtschachten in de muren zijn zelden veilig, terwijl ze ook vaak uit het plafond komen vallen of uit een afgrond komen kruipen. Sommige dingen veranderen dus nooit, maar dat geeft wel aan dat Motive ook op het gebied van gameplay het origineel niet helemaal uit het oog verliest. Hetzelfde valt enigszins te zeggen over de locatie. De Ishimura is een bekend strijdtoneel, maar je kunt niet volledig afgaan op de kennis die je in het origineel opdeed.

Het ruimteschip heeft tal van nieuwe gangen en verbindingen tussen de bekende locaties die Isaac bezoekt om het te kunnen repareren. Er zijn ook enkele nieuwe kamers die je niet verplicht bent om te bezoeken, maar waar je wel handige spullen kunt vinden en meer te weten komt over de Ishimura en zijn bewoners. Tussendoor zijn enkele nieuwe obstakels geplaatst, al is het in de eerste drie hoofdstukken vooral een kwestie van het oplossen van dezelfde omgevingspuzzels als in het origineel. Vaak met behulp van Stasis, de blauwe straal die Isaac kan ‘schieten’ en zowel objecten als vijanden tijdelijk vertraagt. Dat is nog altijd een uitstekende manier om zowel de omgeving te manipuleren als jezelf wat ademruimte te geven in gevechten.

Hoewel de omgevingen bekend voorkomen, versterken nieuwe grafische technieken vanaf minuut één het beklemmende gevoel dat de Ishimura altijd al gaf. De contrasten zijn groter, waardoor je nog minder duidelijk kunt zien of er in het donker een Necromorph schuilt. En ze zijn dramatischer, waardoor bijvoorbeeld het Medical Deck een nog diepere indruk achterlaat. Met bloed bedekte bedden zijn opgelicht, beschadigde schermen aan de muren laten medische foto’s van de door Necromorphs overgenomen bemanning zien, en even verder onthullen groen opgelichte reageerbuizen dat iets is ontsnapt. De omgeving vertelt op deze manier meer verhalen - een enorm pluspunt voor deze remake.

©GMRimport

©GMRimport

Menselijker

Het verhaal is een belangrijk punt voor Motive. Dat wordt meer gelijkgetrokken met de lore die Dead Space 2 en 3 aan het universum toevoegden, met als resultaat onder andere een hoop nieuwe tekstbestanden om te lezen. Toch loopt het spel niet op de zaken vooruit en is het vooral gefocust op Isaacs eenzame strijd tegen een onbekende vijand. Maar waar Isaac in het origineel een nietszeggend personage was, laat hij in de remake uitgebreid van zich horen. Zijn stem wordt ingesproken door dezelfde acteur als in de vervolgen, Gunner Wright, en dat draagt bij aan de menselijkheid én geloofwaardigheid van het hoofdpersonage.

Die menselijkheid spreekt ook uit de momenten waarop Isaac niet deelneemt aan een dialoog of in zichzelf praat, met dank aan wat Motive de ‘Intensity Director’ noemt. Dat houdt in dat de game gaandeweg bepaalt hoe de gangen en zijkamers van de Ishimura worden gevuld met onder andere rook, lichteffecten en Necromorphs. Je kunt aan Isaac zien en vooral horen wanneer hij deze stressvolle momenten ervaart. Al deze factoren beïnvloeden Isaacs hartslag en ademhaling, én welke geluiden hij maakt. Het verhoogt het gevoel van dreiging op subtiele wijze. Elke horrorervaring is gebaat bij een menselijk middelpunt, dus ook wat dat betreft lijkt de remake het origineel te overstijgen.

©GMRimport

Toch valt er ook op een negatieve manier te gruwelen van de previewversie van Dead Space. De bugs stapelen zich in rap tempo op; Stasis-puzzels werken niet mee, een deur gaat niet open terwijl dat wel zou moeten, Isaac kan ineens niet meer bewegen, explosies zijn funest voor de framerate en afgehakte lichaamsdelen bewegen spastisch rond. Ook keldert de framerate van deze versie naarmate je langer speelt, wat erg jammer is gezien de game een ‘onafgebroken’ ervaring wil bieden door laadschermen weg te laten en de gehele game – inclusief filmpjes – in één shot te laten afspelen. Motive heeft nog even de tijd om deze problemen op te lossen. Hopelijk lukt dit ze, want dan belooft dit de beste versie van Dead Space te worden.

Dead Space komt op 27 januari 2023 uit voor pc, Xbox Series X en S en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid
Gamer.nl
Nieuws

Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid

Wat betekent dat voor de toekomst van het personage?

Sackboy - bekend van de LittleBigPlanet-games en Sackboy: A Big Adventure - maakt geen onderdeel meer uit van het huidige PlayStation Productions-logo.

Socialmediagebruiker realradec onthulde na het zien van de Until Dawn-film dat Sackboy niet meer in het PlayStation Productions-logo voorafgaand aan de film voorkomt. Voorheen maakte Sackboy nog wel onderdeel uit van dit logo. Andere personages zoals Ratchet and Clank, Astro Bot en Nathan Drake komen nog wel voor in het logo.

Het is op moment van schrijven niet bekend waarom Sackboy niet meer in het logo voorkomt, maar Sony lijkt steeds minder nadruk op het personage en de LittleBigPlanet-franchise te leggen. Zo zijn LittleBigPlanet 3 en alle LittleBigPlanet-dlc vorig jaar uit de PlayStation Store gehaald. Wel is Sackboy: A Big Adventure nog altijd te koop.

Vorig jaar bleek dat Sony-studio Media Molecule, dat de eerste LittleBigPlanet-games heeft ontwikkeld, bijna werd opgeheven tijdens een ontslagronde. Zover bekend werkt de studio inmiddels al een tijdje aan een nieuwe IP, die naar verluidt niet op de meest recente game van de ontwikkelaar, Dreams, lijkt.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar

Er gaan al geruime tijd geruchten over de komst van de game

Het nog onaangekondigde Half-Life 3 zou al vanaf begin tot eind speelbaar zijn bij Valve.

Dat claimt gerenommeerde Half-Life-insider Tyler McVicker. In een recente livestream beantwoordde hij vragen van kijkers. Zo werd hij gevraagd wanneer Half-Life 3 uitkomt, waarop hij het volgende meldde: "Waarschijnlijk dit jaar, of de aankondiging vindt in ieder geval dit jaar plaats."

Hij liet daarbij weten dat de ontwikkeling van het spel al vergevorderd is. "De game is van begin tot eind speelbaar. De ontwikkeling is verder gevorderd dan ooit, en ze zijn nu aan het optimaliseren. Ze zetten de puntjes op de i."

Afgelopen jaar claimde Valve-insider Gabe Follower meermaals informatie over een langverwacht vervolg op Half-Life 2 te hebben. Rond de jaarwisseling meldde hij bijvoorbeeld dat er al enkele maanden speeltests voor de game werden gehouden. Dit jaar liet hij daarbij weten dat de game wordt geoptimaliseerd.

Officieel is er nog altijd geen Half-Life 3 aangekondigd, al hintte de stemacteur achter het personage G-Man mogelijk wel naar de komst van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!