Far Cry’s iconische schurken maken de franchise
Gamer.nl
Nieuws

Far Cry’s iconische schurken maken de franchise

Sinds Vaas Montenegro’s iconische insanity-scène in Far Cry 3 gaat elke nieuwe game in de franchise gepaard met een moordlustige en gestoord personage. Ondanks de weerzinwekkende acties van deze schurken zijn ze toch geliefd en cruciaal voor de franchise. Ook het aankomende Far Cry 6 heeft een nieuwe antagonist, gespeeld door de onheilspellende Giancarlo Esposito. Waarom zijn deze slechteriken zo belangrijk voor de serie?

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Ubisoft. Lees hier wat dat betekent.

Elke Far Cry-game speelt zich af in een nieuwe, unieke wereld. Van de tropische Rook Islands in Far Cry 3 tot het uitgestrekte agrarische landschap van Hope County in Far Cry 5: de sfeer en thematiek verschillen ontzettend per game. Toch hebben de games bijna allemaal één ding gemeen: een charismatische schurk. Ze verschillen erg van elkaar, maar hebben allen een eigen invloed op de speelwereld, het hoofdpersonage en de speler zelf.

©GMRimport

Werelden in nood

De eerste twee Far Cry’s maakten duidelijk dat er een terugkomend thema aanwezig is in de reeks. Far Cry speelt zich altijd af in werelden die zich in ruwe omstandigheden bevinden. Hoofdpersonage Jack Carver komt in de eerste game op een tropisch eiland terecht waar vreemde monsters het leven onveilig maken. Het blijkt dat de maniak Dr. Krieger verantwoordelijk is voor genetische experimenten op wezens, maar ook op mensen. Als eerste schurk was Krieger behoorlijk eng door zijn intellectuele maar onethische imago.

Far Cry 2 zette dat idee voort, maar wel in een nieuwe setting. Spelers landen in het Afrikaanse Leboa-Sako. Het land bevindt zich in een tweestrijd tussen twee facties. Deze strijd wordt aangevuld met wapens door de handelaar de Jackal. Tijdens je introductie met het personage vertelt The Jackal dat hij niet gelooft in goed of kwaad, louter macht. De Jackal maakt duidelijk dat hij ver boven de speler staat. Door een malariabeet ben je machteloos en de Jackal laat je daarom leven. Je had volgens hem toch geen kans.

©GMRimport

Krankzinnigheid

Dergelijke wervelende introducties vormen een kernonderdeel in de franchise. Far Cry 3 gaf een nieuwe betekenis aan wat een schurk echt is. Vaas is behoorlijk anders dan zijn voorgangers. Hij is is een gestoorde piratenleider die roet in het eten heeft gegooid van jouw zomervakantie in Far Cry 3. Nadat je gepakt bent door hem en zijn bende wordt duidelijk dat Vaas niet alleen maar constant moordlustig is - hij heeft zelfs een gevoel voor humor. Desondanks komt hij eigenaardig over door het constant wisselen tussen boos schreeuwen en vriendelijke grappen maken. Vaas is krankzinnig en dat laat hij duidelijk merken.

Far Cry 4 pakt het heel anders aan. Ajay is op reis naar het Himalayaanse Kyrat om het as van zijn overleden moeder te verspreiden. Kyrat bevindt zich echter in een burgeroorlog, gevoerd door de charismatische Pagan Min. Hij is net zo’n psychopaat als Vaas, maar niet zo’n pestkop als hem. Pagan blijkt namelijk Ajay’s stiefvader te zijn. Dit zorgt niet alleen voor een ingewikkelde relatie met Ajay, het maakt Pagan ook vriendelijk tegenover Ajay. Na het neersteken van een van zijn soldaten maakt Pagan even snel een selfie met Ajay, waardoor het even doet denken aan dezelfde krankzinnigheid van Vaas.

Joseph Seed uit Far Cry 5 neemt wederom een compleet andere draai. Hoewel de protagonist in deze game niet spreekt, weten Joseph en zijn sekte meer dan genoeg te imponeren. Daar waar Vaas en Pagan psychopathisch en meedogenloos zijn, is Joseph stukken rustiger en heeft hij een diepgewortelde visie. Soms is hij zo rustig dat je hem bijna denkt te kunnen vertrouwen. Tijdens de introductie wordt duidelijk dat je met vier agenten en een helikopter alsnog in de minderheid bent tegenover de sekte Project at Eden’s Gate.

©GMRimport

Twijfelachtige gevoelens

De schurken uit de Far Cry-games willen macht en controle. Elk doet dat op zijn eigen manier. De hoofdpersonages van de games willen daar logischerwijs een stokje voor steken. Far Cry 3’s protagonist Jason begint als een simpele Amerikaanse man die nog nooit iemand heeft vermoord. Tegen het einde van de game zit hij onder de tattoos en heeft hij vele moorden op zijn naam staan. Tijdens de gesprekken met Vaas laat hij Jason weten dat ze eigenlijk niet zoveel van elkaar verschillen. Vaas licht uit hoe Jason van het moorden is gaan houden en tegen het eind van de game wilt Jason het eiland niet eens meer verlaten. Vaas heeft meermaals gesprekken met Jason omdat hij hem telkens weet te vangen, maar hij vermoordt Jason niet: hij geniet teveel van het kat-en-muisspel. Jason maakt Vaas compleet en vice versa. Je gaat je daardoor afvragen of Jason wel daadwerkelijk de held van het verhaal is.

Met deze vraag worden spelers in Far Cry 4 en 5 ook geconfronteerd. Ajay heeft in de vierde game alleen het doel om het as van zijn moeder te verspreiden. Uiteindelijk raakt hij verwikkeld in een burgeroorlog die wordt geleid door de akelige Pagan Min. Tegen het einde van het verhaal vertelt Pagan aan Ajay dat hij het overlijden van zijn dochter als excuus gebruikte voor de tirannie die hij uitoefende in Kyrat. Vervolgens suggereert hij dat Ajay het as van zijn moeder als excuus gebruikte om honderden strijders te vermoorden. Het is een interessant keerpunt in het verhaal dat je anders laat denken over je genomen acties gedurende de game. Wie is nou echt de vijand?

Juist op dit soort momenten komen de slechteriken in de Far Cry-franchise erg goed uit de verf. Vaas, Pagan en Joseph kun je op momenten zelfs sympathiek gaan vinden, wat erg conflicterend kan zijn en tot nadenken stemt. Gepaard met de gestoorde en soms humoristische houding van deze iconische schurken zijn de avonturen in Far Cry altijd spannend en uniek. Het belangrijkste is echter dat ze een drijfveer zijn voor het hoofdpersonage, net zozeer als dat het hoofdpersonage een drijfveer is voor de vijanden.

©GMRimport

Anton Castillo

Far Cry 6 laat ons kennismaken met een nieuwe antagonist: Anton Castillo. Deze ijskoele dictator regeert over het Caribische Yara, dat in puin ligt. Castillo belooft het land terug te brengen naar volle glorie. Acteur Giancarlo Esposito belooft met zijn personage wederom een unieke draai te geven aan het succesvolle recept van de franchise. Met rollen als de drugsbaron Gustavo Fring in Breaking Bad en de meedogenloze Moff Gideon in The Mandalorian heeft Esposito meer dan genoeg ervaring in het bekleden van dit soort rollen. Het is duidelijk dat Far Cry niet simpelweg kwaadaardige antagonisten bevat, maar gelaagde personages die leven en reden geven aan de werelden van de franchise.

Far Cry 6 verschijnt op 7 oktober voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, pc en Google Stadia

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!