FTC hekelt Xbox Game Pass-prijsverhoging
Gamer.nl
Nieuws

FTC hekelt Xbox Game Pass-prijsverhoging

De verhoging zou 'precies het soort schade richting consumenten' zijn waar men voor waarschuwde

De Federal Trade Commission heeft zich negatief uitgesproken over de recente prijsverhoging van Xbox Game Pass. De Amerikaanse waakhond claimt dat het "precies het soort schade richting consumenten is" waar men eerder voor heeft gewaarschuwd.

Toen in 2022 werd aangekondigd dat Microsoft Call of Duty-uitgever Activision Blizzard wilde overnemen, waren verschillende (inter)nationale waakhonden daar op tegen, waaronder de Federal Trade Commission. De waakhond claimde toen al dat de overname uiteindelijk negatief zou uitpakken voor consumenten. Vorig jaar won Microsoft echter de rechtszaak tegen de FTC, waardoor de overname van Activision Blizzard door kon gaan.

Ondanks de winst van Microsofts en de daaropvolgende overname, blijft de FTC bewijsmateriaal aandragen om duidelijk te maken dat de overname schadelijk is voor consumenten en zo tegen de uitspraak van de rechter in te gaan. Microsoft kondigde eerder deze maand een prijsverhoging van Xbox Game Pass - alsmede een nieuwe 'standaard'-tier zonder day one-releases - aan, en dat is volgens de Federal Trade Commission precies waar de waakhond tijdens de rechtszaak al voor waarschuwde.

"De degradatie van producten - het verwijderen van de meest kostbare games van Microsofts nieuwe service - in combinatie met een prijsverhoging voor bestaande gebruikers, is precies het soort schade richting consumenten naar aanleiding van de overname waar de FTC naar hintte."

De FTC vervolgt: "Microsofts prijsverhoging en productdegradatie, gecombineerd met Microsofts gereduceerde investeringen in output en productkwaliteit door middel van het ontslag van werknemers, zijn de kenmerken van een bedrijf dat marktmacht na een overname uitoefent."

Daarbij benadrukt de FTC dat de prijsverhoging en het stopzetten van de 'console'-tier met day one-releases zo getimed is, dat het plaatsvindt voor de release van Call of Duty: Black Ops 6 aankomend najaar. "Microsoft beloofde dat de overname in het voordeel zou zijn van consumenten door (Call of Duty) op de dag van release beschikbaar te maken op consoles (zonder prijsverhoging voor de service)." Hoewel Black Ops 6 inderdaad op dag één op Game Pass komt te staan, geldt dit dus niet voor de nieuwe standaard-tier en is er zoals we inmiddels weten wel een prijsverhoging van Game Pass doorgevoerd.

Microsoft reageertop de claims van FTC (via VGC) door ze "incompleet en misleidend" te noemen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Toch geen gelimiteerde modi achter battle pass in nieuwe Call of Duty
Gamer.nl
Nieuws

Toch geen gelimiteerde modi achter battle pass in nieuwe Call of Duty

In ieder geval niet in de Call of Duty-game dit aankomend najaar verschijnt

Een onlangs verschenen gerucht over de mogelijkheid dat gelimiteerde multiplayermodi in de aanstaande Call of Duty achter een betaalde battle pass komen te zitten, blijkt niet te kloppen.

Begin deze week claimde insider TheGhostofHope dat sommige nieuwe multiplayermodi die maar voor bepaalde tijd beschikbaar blijven, in de nieuwe Call of Duty aankomend najaar achter een betaalde battle pass zullen zitten. Het zou niet per se over alle gelimiteerde modi gaan, maar wel de meest uitgebreide modi met uitvoerige beloningen.

De zeer betrouwbare insider CharlieIntel heeft inmiddels echter op social media laten weten dat dit gerucht niet klopt. Hij geeft daarbij specifiek aan dat gelimiteerde modi achter een battle pass-muur "niet in de Call of Duty van dit jaar" worden toegevoegd.

De nieuwe Call of Duty-game is vooralsnog niet officieel onthuld. Er lekken echter al geruime tijd details over de game. Het zou om Call of Duty: Black Ops 7 gaan, en een direct vervolg op Black Ops 2 worden. De game zou zich in 2035 afspelen en personages als Woods en Mason zouden terugkeren. De campagne zou daarbij met vier spelers in co-op speelbaar zijn, en een grote openwereldmap genaamd 'Avalon' bevatten. 'Omnimovent' zou terugkeren en er zou zelfs over muren gerend kunnen worden.

In de Zombies-modus zou de oorspronkelijke crew terugkeren, al zou het om versies van de personages uit andere dimensies gaan. Daarbij zou de modus uit rondes bestaan en in ieder geval een remake van Tranzit bevatten. Ook zou de modus verschillende moeilijkheidsgraden hebben en, zoals eerder gelekt, de grootste op rondes gebaseerde speelmap tot nu toe voor de modus bevatten.

De multiplayer tot slot zou een modus voor 32 versus 32 spelers bevatten. Ook zouden diverse populaire Black Ops-maps een futuristische remake krijgen. Tot slot zou geboekte progressie uit de multiplayer het vorig jaar verschenen Black Ops 6 meegenomen kunnen worden. Dit is normaliter niet het geval in Call of Duty-games, dus dat zou een grote wijziging zijn.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Split Fiction vier miljoen keer verkocht, EA spreekt van groot succes
Gamer.nl
Nieuws

Split Fiction vier miljoen keer verkocht, EA spreekt van groot succes

De co-op-game kwam afgelopen maart uit

Er zijn vier miljoen exemplaren van de in maart uitgekomen co-op-game Split Fiction verkocht.

Dat heeft ontwikkelaar Hazelight aangekondigd via social media. Tijdens het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf noemde Electronic Arts de game "een groot succes". Daarbij is het goed om in het achterhoofd te houden dat iedereen die Split Fiction koopt, de game kosteloos met iemand anders kan delen om het spel te doorlopen. Het totaal aantal spelers ligt dus veel hoger.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Na A Way Out en It Takes Two is ook Split Fiction een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction is beschikbaar voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S en komt op 5 juni ook naar Nintendo Switch 2. Ron Vorstermans beloonde de game met een 10 in zijn review: "Split Fiction is van begin tot eind een feest. Je doorloopt prachtige en volstrekt unieke spelwerelden die iedere keer op andere manieren weten te verrassen met nieuwe spelmechanieken, puzzels en manieren om samen te spelen. Sommige games zijn een achtbaanrit, maar Split Fiction is het hele pretpark."

Eerder dit jaar werd de verfilming van Split Fiction aangekondigd. Mediabedrijf Story Kitchen, dat ook films van ToeJam and Earl en Vampire Survivors wil maken, was toen op zoek naar de cast, schrijvers en een regisseur. Meerdere Hollywood-studio's zouden bieden op de rechten. Inmiddels is duidelijk dat actrice Sydney Sweeney een van de hoofdrollen speelt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!