Halo Infinite-multiplayer wordt echt een spirituele reboot
PU.nl
Nieuws

Halo Infinite-multiplayer wordt echt een spirituele reboot

“Het moet voelen alsof je Halo: Combat Evolved weer speelt,” vertelde Chris Lee ons href="https://gamer.nl/artikelen/preview/halo-infinite-is-een-reboot-met-een-valse-start/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">bijna exact een jaar geleden</a>. Toen was hij nog studiohoofd en moest Halo Infinite nog dé lanceringstitel voor de Xbox Series X worden. Inmiddels is er een hoop veranderd. Zo is Lee vetrokken bij 343 Industries en heeft Halo Infinite nog steeds geen definitieve releasedatum. Toch is één ding overduidelijk hetzelfde gebleven: Halo Infinite gaat voelen als vroeger.

Afgelopen weekend konden we aan de slag met de Halo Infinite Technical Preview. Deze vroege versie is volgens 343 Industries nog niet representatief voor het eindproduct, maar geeft ons wel een idee van welke richting Halo Infinite opgaat. Die richting is veelbelovend, want hoewel er op slechts drie maps en uitsluitend tegen bots gespeeld kon worden, kregen we er maar geen genoeg van.

©GMRimport

Gooi, schiet, mep, herhaal

Dat komt vooral door de gunplay. Die weet precies de juiste snaar te raken. 343 combineert alles wat Halo door de jaren heen zo goed maakte, zonder uit het oog te verliezen dat ook Halo moet moderniseren. Je kunt bijvoorbeeld net als in Halo 5 met ieder wapen inzoomen, zoals we dat ook gewend zijn uit vele andere hedendaagse schietspellen. Maar waar je in een game als Call of Duty dan ook nauwkeuriger schiet, levert het je in Infinite bij wapens zonder fysieke scope geen voordelen op. Wie gewend is impulsief die linkertrigger in te duwen, kan dat gewoon doen, maar Halo-puristen schieten minstens net zo snel hun iconische Assault Rifle leeg ‘vanuit de heup’.

Daardoor komt de nadruk weer meer te liggen op de klassieke drie-eenheid van granaten gooien, schieten en slaan. Je schild zorgt er bovendien voor dat je steeds nét genoeg tijd hebt om de strijd met iemand aan te gaan, zonder dat het frustrerend of oneerlijk aanvoelt. Nu hebben we natuurlijk alleen maar tegen bots gespeeld (het was kortstondig mogelijk om tegen menselijke tegenstanders te spelen, maar helaas was dat bij ons midden in de nacht), maar 343 voerde het niveau van de bots gedurende de Preview steeds verder op en ze stonden behoorlijk hun mannetje.

©GMRimport

Subtiele nostalgie

Niet alleen het tempo van Halo Infinite doet denken aan vroeger. De audio helpt ook een handje door subtiel een nostalgisch gevoel op te wekken. De Assault Rifle klinkt net wat minder complex dan in Halo 4 en 5 - het blikkerige gerammel van vroeger is terug. Ook een schild dat herlaadt klinkt precies als twintig jaar terug. Tegelijkertijd klinkt Halo Infinite moderner en dynamischer dan ooit.

Over de grafische stijl kunnen we hetzelfde zeggen: het is allemaal net wat minder complex dan Halo 4 en 5, en toch modern. In de laatste Halo’s zat je HUD bijvoorbeeld vol kleine details, zoals firmwarenummers en andere minuscule tekst. Leuk om in 4k te kunnen lezen, maar het oogt ook onrustig. Infinite oogt strakker, met minder opsmuk. Bijzonder mooi of ‘next-gen’ ziet Infinite er misschien (nog) niet uit, al zorgt de juiste lichtinval bij vlagen weldegelijk voor sfeervolle plaatjes. Bovendien: met een framerate van (bijna) 120fps kunnen we best leven met wat minder grafisch geweld.

©GMRimport

Nieuwe wapens en gadgets

Sommige nieuwe wapens daarentegen weten nog niet te overtuigen. De nieuwe shotgun, de CQS48 Bulldog, blijkt zeker extreem effectief op korte afstand, maar komt audiovisueel niet zo over. De shotgun geeft nauwelijks terugslag en klinkt als een proppenschieter. Dat terwijl de audio van Infinite verder juist zo uitblinkt; sla met de Gravity Hammer op de grond en je wordt getrakteerd op een orkaan van geluid. Ook de nieuwe VK78 Commando, een soort halfautomatische karabijn, heeft heus tactische voordelen, maar ziet er behoorlijk inspiratieloos uit. Wapens van de Brutes, zoals de Ravager en Skewer, zijn dan wel weer een stuk origineler en authentieker.

De grappling hook was ook aanwezig in de Technical Preview, zij het maar op één map. Bij de onthulling vorig jaar werd daar veel over gesproken, maar vooralsnog lijkt dat niet bepaald een game changer te zijn. De gadget is beschikbaar als pick up, net als granaten en statische schilden. Je kan ‘m maar drie keer gebruiken, maar de map in kwestie was zo goed ontworpen voor traditioneel springen, dat we de toegevoegde waarde in de grappling hook niet echt zagen. Maar goed, we hebben er natuurlijk ook nog geen Grunts mee de afgrond in gelanceerd!

©GMRimport

Spirituele reboot

Desondanks – of misschien wel juist doordat de nieuwe wapens en gadgets niet disruptief zijn – vind ik Halo Infinite tot nu toe een van de leukere Halo’s om te spelen. De ervaring leert dat zeker bij Halo de smaken heel erg verschillen. De een zweert bij de klassiekers van Bungie en de ander weet niet beter dan dat er sprint en zoom in de game zitten. Het is lastig om daar een middenweg tussen te vinden, maar de Halo Infinite-multiplayer lijkt het predicaat ‘spirituele reboot’ voorzichtig waar te maken. Het is alsof 343 Industries zichzelf niet heeft afgevraagd hoe een vervolg op Halo 5 er anno 2021 uit zou moeten zien, maar hoe een vervolg op Halo Reach – de laatste Halo onder de banieren van Bungie – zou zijn. Het voorlopige resultaat mag er zeker zijn.

©GMRimport

Halo Infinite komt later dit jaar uit op Xbox-consoles en pc. De multiplayer wordt free-to-play.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend
PU.nl
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend

Game komt op 10 juni uit, ook op PS5 en Xbox Series-consoles

De systeemeisen van de pc-versie van MindsEye zijn uit doeken gedaan. Het gaat om de debuutgame van Build a Rocket Boy.

Dat gebeurde op de Steam-pagina van de game. Hieronder volgen ze.

Minimale systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i5-12400F / AMD Ryzen 5 5600X

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 6GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 2060 / AMD Radeon RX 5600 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

Aanbevolen systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i7-13700K / AMD Ryzen 7 7800X3D

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 8GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 4070 / AMD Radeon RX 6800 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers
PU.nl
Nieuws

Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen

In het aankomende Elden Ring Nightreign wordt het ergens na de release wellicht mogelijk om de game met z'n tweeën te spelen.

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen. Een optie voor twee spelers is er op dat moment niet. Aan IGN vertelt regisseur Junya Ishizaki dat dit een bewuste keuze is: de game is geoptimaliseerd voor drie spelers, al kan het ook alleen worden doorlopen. "Daar hebben we al onze energie in gestoken, maar (een optie voor twee spelers) is iets waar we naar kijken en wat we overwegen voor na de release."

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!