Medeoprichter Arkane Austin uit zijn frustratie over sluiting van studio
Gamer.nl
Nieuws

Medeoprichter Arkane Austin uit zijn frustratie over sluiting van studio

'Ik was in shock'

Harvey Smith, die samen met Raphaël Colantonio aan de bakermat stond van Arkane Austin, heeft op social media teruggeblikt op zijn tijd met de studio en het plotselinge sluiten ervan.

Gisteren bleek dat Microsoft diverse studio's sluit, waaronder Arkane Austin, de ontwikkelaar van Prey, Redfall en de eerste Dishonored. Smith, die meehielp met de ontwikkeling van de Dishonored-games en Redfall, hield vandaag op X een lang betoog over de ontwikkelaar.

"Wat een plek. Ik heb er zestien jaar gewerkt. Sommige games zal ik altijd blijven koesteren. Ik ben erg trots op het team en de werkcultuur. Niets is perfect, maar we gaven er veel om en deden altijd ons best."

Smith geeft aan dat zijn focus nu ligt op het helpen van vinden van nieuw werk voor de getroffen werknemers. "We hebben samen games uitgebracht, gespeeld, de pandemie en meerdere letterlijke orkanen overleefd. Dus mijn inspanning gaat naar hen toe."

Hij vervolgt: "Gisteren pakten we onze spullen in en steunden we elkaar, en ik spendeerde tijd met mensen die onderdeel hebben uitgemaakt van de ontwikkeling van Redfall, Dishonored en Prey, en daarvoor Deus Ex, Ultima en talloze andere games die een indruk op mij hebben achtergelaten."

Smith legt uit dat hij sinds gisteren constant in contact is met mensen die hem willen spreken, van vrienden tot "gerespecteerde collega's". "Ik heb meerdere telefoontjes gepleegd gisteren. Contacten gelegd. Plannen gemaakt. Mijn keel is er schraal van. Onze mensen zijn echt geweldig. Veel van hen - zoals zoveel collega's - hebben het moeilijk."

"Ik hield het vol tot ik in de namiddag mijn favoriete koffiezaak bezocht. Toen ik daar stond en een Cortado dronk, had ik een krachtige, surreële, fysieke realisatie dat ik verstomd was. Ik was in shock."

Gamer.nl-redacteur Marcel Vroegrijk schreef vandaag een column over de sluiting van de studio's: "Als je het mij vraagt, verdienen dit soort gigantische bedrijven nooit sympathie. In hun oneindige verlangen naar nog meer onhoudbare groei vernietigen ze langzaam maar zeker al het leven op aarde. Die ‘cynische’ blik op de bedrijfswereld daargelaten voelt het vooral wrang dat juist Tango Gameworks het volgende slachtoffer is van Microsofts hebzucht. Dankzij het succes van Hi-Fi Rush was de Japanse studio juist het uithangbord geworden van het merk Xbox."

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!