Microsoft heeft Activision Blizzard overgenomen
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft heeft Activision Blizzard overgenomen

De deal is rond

Microsoft heeft de overname van Activision Blizzard afgerond.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd via Xbox Wire. Het gaat om de grootste overname binnen de game-industrie ooit. Daardoor is Microsoft nu eigenaar van de uitgever en diens diverse gamefranchises.

Microsoft gaf begin vorig jaar aan ongeveer 68,7 miljard dollar te willen betalen voor de overname van Activision Blizzard. Naast Call of Duty is Activision Blizzard ook eigenaar van franchises als World of Warcraft, Diablo en Tony Hawk's Pro Skater. Ook is King onderdeel van het bedrijf, een ontwikkelaar van mobiele hits als Candy Crush. Studio's als Infinity Ward, Toys for Bob, Sledgehammer Games, Treyarch en Raven Software worden ook eigendom van Microsoft.

Xbox-baas Phil Spencer: "Als één team zullen we leren, innoveren en aan onze belofte om het plezier en de saamhorigheid van gaming naar meer mensen te brengen voldoen. We gaan dit doen binnen een cultuur waarin iedereen wordt gemotiveerd hun beste werk te leveren, waar iedereen welkom is en dat gecentreerd is rondom 'gamen voor iedereen'. (...) Zoals beloofd zullen we meer games op meer plekken beschikbaar stellen - en dat begint nu doordat we cloudstreamingdiensten en spelers de mogelijkheid geven om Activision Blizzard-games in de Europese Economische Ruimte te streamen, zoals beloofd aan de Europese Commissie."

Hoewel het niet bekend is wanneer Activision Blizzard-games op Game Pass verschijnen, laat Spencer weten dat men vandaag begint aan het werk van diens games naar de service te brengen. "We zullen de komende maanden meer details delen over wanneer dat gebeurt." Onlangs liet Activision Blizzard al weten dat het bij het doorgaan van de overname van plan is om diens games in 2024 op Xbox Game Pass te plaatsen.

Daarnaast is aangekondigd dat Bobby Kotick, de huidige CEO van het bedrijf, tot eind dit jaar aangesteld blijft als CEO. Hij zal daarbij wel direct aan Phil Spencer rapporteren. Dit zodat de transitieperiode zo vloeiend mogelijk verloopt.

Nadat Microsoft vorig jaar de intentie om het bedrijf over te nemen bekendmaakte, werd de deal wereldwijd door waakhonden geanalyseerd. In de meeste regio - waaronder de Europese Unie - werd de overname goedgekeurd. De Amerikaanse Federal Trade Commission ging niet akkoord en sleepte Microsoft zelfs voor de rechter, maar verloor die rechtszaak.

De Britse Competition and Markets Authority ging ook niet akkoord, maar gaf nadat de FTC de rechtszaak verloor aan weer met Microsoft om tafel willen zitten. Om de CMA tegemoet te komen, heeft Microsoft aangekondigd dat Ubisoft de rechten krijgt op het uitbrengen van Activision Blizzard-games op clouddiensten. Dat bleek te volstaan: eerder vandaag gaf de CMA aan akkoord te gaan met de overname.

"We willen aan de miljoenen fans van Activision-, Blizzard- en King-games meegeven dat vandaag een goede dag is om van gamen te houden", zo beëindigde Spencer zijn open brief. "Jullie zijn het hart en de ziel van deze franchises en we zijn vereerd dat jullie onderdeel uitmaken van onze gemeenschap. Of je nou op Xbox, PlayStation, Nintendo, pc of mobiel speelt: je bent hier welkom, ook al speel je je favoriete franchise niet op Xbox. Want wanneer iedereen speelt, winnen we allemaal."

Meer weten over de Activision Blizzard-overname en wat dit betekent voor gamers en de industrie? Lees dit uitgebreide artikel.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation
Gamer.nl
Nieuws

Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation

Microsoft heeft een remaster van de eerste Gears of War aangekondigd. De game, die de ondertitel Reloaded draagt, verschijnt op 26 augustus op meerdere platforms, waaronder de PlayStation 5.

Dat deelt Microsoft in een blogpost op Xbox Wire. Gears of War: Reloaded is een opgepoetste versie van de eerste Gears of War die in 2006 uitkwam op de Xbox 360. Het betreft dus geen remaster van de volledige oorspronkelijke trilogie, waar eerder geruchten over gingen. De vernieuwde versie ondersteunt een resolutie van 4K en heeft ondersteuning voor 120 frames per seconde in de multiplayer. De verhalende modus draait in zestig frames per seconde. Ook zijn de schaduwen en reflecties verbeterd.

De game komt op 26 augustus uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Het is de eerste keer dat een Gears of War-game speelbaar wordt op een PlayStation-console. Daarbij ondersteunt het spel cross-play en cross-progression tussen alle platforms. De remaster gaat veertig dollar kosten. De prijs in euro's is nog niet bekend, maar zal ongeveer op hetzelfde neerkomen. The Coalition, Sumo Interactive en Disbelief zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling.

Het is niet voor het eerst dat de eerste Gears of War een remaster krijgt. In 2015 verscheen Gears of War: Ultimate Edition op Xbox One en pc. Eigenaren van deze versie - die hem vóór de aankondiging van Reloaded digitaal hebben aangeschaft - krijgen een gratis upgrade naar Gears of War: Reloaded. Uiteraard is de game ook op dag één te spelen via PC Game Pass en Xbox Game Pass Ultimate.

Reloaded bevat alle content die Ultimate Edition bevat, waaronder een bonushoofdstuk voor de singleplayer en alle multiplayermaps en -modi. Het verhaal is in co-op te spelen. Dat kan zowel online als in splitscreen.

Om de game te spelen, is inloggen met een Microsoft-account niet vereist. Alleen als spelers gebruik willen maken van cross-progression en alle mogelijkheden van cross-play is het wel nodig. Alleen met een Microsoft-account is het mogelijk om spelers op andere platforms uit te nodigen en je progressie over te dragen naar een ander platform.

Bekijk hieronder enkele screenshots van Gears of War: Reloaded:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond
Gamer.nl
Nieuws

Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond

De game verschijnt op 30 mei voor PS5, Xbox Series en pc

Electronic Arts heeft een uitgebreide gameplayvideo van de aankomende racegame F1 25 gedeeld.

In de vijftien minuten durende video komen diverse parcoursen voorbij, waaronder een gespiegelde versie van de Oostenrijkse track, en het circuit in Melbourne. Daarbij wordt de focus gelegd op de nieuwe LIDAR-technologie waarmee circuits er nog realistischer uitzien.

In F1 25 kunnen spelers in de MyTeam-modus hun eigen F1-team managen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen waar de Research & Development-afdeling zich op richt, maar ook onderhandelen met coureurs om ze in het team te krijgen. Ook keert de Braking Point-campagne terug, waarin Konnersport ditmaal voor het kampioenschap racet wanneer een dramatische gebeurtenis chaos schopt binnen het team.

Dankzij verbeterde graphics en een nieuwe belichtingstechniek ogen parcoursen nog realistischer, en ook weersomstandigheden zijn nog echter. Ook de audio van de game is verbeterd, met meer gepraat via de radio en natuurlijk commentaar. De Audio2Face-technologie van Nvidia zorgt voor realistischere gezichten.

F1 25 verschijnt op 30 mei voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Mensen die de Iconic Edition van de game reserveren krijgen drie dagen eerder toegang tot de game. Met de Iconic Edition krijgen spelers ergens na release ook toegang tot nieuwe hoofdstukken gebaseerd op de F1-film met Brad Pitt die in juni uitkomt, alsmede extra's rondom Lewis Hamilton.

De F1-reeks wordt ontwikkeld door Codemasters, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van Electronic Arts. Onlangs bleek nog dat er een onbekend aantal ontslagen vallen bij de ontwikkelaar, en dat de ontwikkeling van WRC-rallygames wordt gepauzeerd voor onbepaalde tijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!