Microsoft zou opvallend hoge winstmarges van Xbox-divisie eisen
Dit zou de meerdere annuleringen en ontslagen hebben veroorzaakt
Microsoft zou de afgelopen jaren een winstmarge van 30% eisen van de Xbox-divisie binnen het bedrijf, een marge dat hoog boven de gemiddelde standaard binnen de industrie ligt.
Dat wordt geclaimd in een Bloomberg-artikel. De hoge winstmarge die de afgelopen jaren geëist wordt zou ten grondslag liggen aan de koerswijzigingen binnen het bedrijf, waaronder de keuze om steeds meer games op concurrerende consoles uit te brengen, meerdere ontslagrondes en geannuleerde games die in ontwikkeling waren.
Volgens het artikel van Bloomberg eist Microsofts chief financial officer Amy Hood sinds het najaar van 2023 30% aan winstmarges van diverse divisies binnen Microsoft, waaronder Xbox. Dit terwijl de gemiddelde winstmarges van de meeste bedrijven binnen de game-industrie tussen de 17 en 22% ligt.
Uit documentatie van een rechtszaak blijkt dat Microsofts gamedivisie in de eerste negen maanden van 2023 een winstmarge van 12 procent had. In het verleden zouden ontwikkelaars binnen Xbox niet gevraagd zijn om aan specifieke winstdoelen te voldoen.
In het artikel wordt gesteld dat deze situatie er voor heeft gezorgd dat de nieuwe Perfect Dark en Rare's nieuwe game Everwild geannuleerd zijn, en dat The Initiative zijn deuren heeft gesloten. Volgens Bloomberg kan het huidige doel van het bedrijf er voor zorgen dat games die goedkoop zijn om te maken of meer kans hebben om veel winst te creëren voorrang krijgen over risicovollere projecten.
Microsoft zelf heeft overigens niets naar buiten gecommuniceerd over mogelijke winstmarges. Het is onwaarschijnlijk dat dit gaat gebeuren. Desalniettemin is Bloomberg een relatief betrouwbare bron voor informatie over gamebedrijven. Een woordvoerder van Microsoft heeft wel aan de website gemeld dat ze hun bedrijf vooral analyseren op de lange termijn en dat succes "niet hetzelfde eruitziet per project".