Phil Spencer wijt Xbox-ontslagen aan gebrek aan groei in game-industrie
Gamer.nl
Nieuws

Phil Spencer wijt Xbox-ontslagen aan gebrek aan groei in game-industrie

'Ik heb niet de luxe om niet winstgevend te zijn en niet te groeien binnen Microsoft'

Xbox-topman Phil Spencer claimt dat de ontslagronde binnen Xbox eerder dit jaar te wijten valt aan een gebrek aan groei binnen de game-industrie.

Microsoft kondigde begin dit jaar aan zo'n 1900 mensen - ongeveer acht procent - te ontslaan bij Xbox, Bethesda en Activision Blizzard. Laatstgenoemde Call of Duty-uitgever werd vorig jaar overgenomen door Microsoft.

In een interview met Polygon kijkt Spencer terug op de ontslagronde en reflecteert hij over alle ontslagen die sinds vorig jaar binnen de game-industrie vallen. "Ik maak mij vooral druk om het gebrek aan groei binnen de industrie. Wanneer je een industrie hebt waarvan we verwachten dat hij volgend jaar kleiner is qua aantal spelers en dollars, en er veel beursgenoteerde bedrijven zijn die hun investeerders groei moeten laten zien - want waarom zou iemand anders aandelen hebben? - wordt er gekeken naar het kostenplaatje. Als de winst niet groeit, moet er wat aan de kosten gedaan worden."

Spencer vervolgt: "We zijn een bedrijf. Dat heb ik al vaker gezegd. Ik heb niet de luxe om niet winstgevend te zijn en niet te groeien binnen Microsoft. En dat doen we. Maar ik kijk naar de industrie, en zie hoe vrienden hun baan verliezen. Ik wil niet dat deze industrie een plek wordt waar mensen geen carrière op kunnen bouwen. Daarom vraag ik mij constant af hoe we de industrie weer kunnen laten groeien. Wat betreft (de ontslagen bij Xbox) is dit het resultaat van een industrie die niet groeit. Het kán groeien en dat gaat ook weer gebeuren. Maar de situatie op dit moment heeft een menselijke impact. Daar moeten we allemaal op reflecteren."

Elders in het interview haalt Spencer de mogelijke reden van een gebrek aan groei binnen de game-industrie aan. Volgens hem heeft de nieuwste generatie consumenten - Gen Z, oftewel mensen die zijn geboren tussen 1997 en 2012 - minder interesse in consoles. In plaats daarvan zitten ze vooral op hun smartphone. "Ze kunnen hun producten overal ervaren. Daarom moeten we van Xbox de plek maken waar men toffe games kan vinden. We moeten relevant blijven bij een jonger publiek."

Spencer haalt ook de recente beslissing om voorheen exclusieve Xbox-games naar PlayStation en Switch te brengen aan. "Elke beslissing die we vandaag en morgen maken is in het voordeel van Xbox. Soms wordt dat uit context getrokken en claimen ze dat 'Phil exclusieve games haat en ze daarom naar PlayStation en Switch komen'. Maar elke beslissing die we maken is om Xbox op de lange termijn sterker te maken. Dat wil niet zeggen dat iedereen het overal mee eens is."

Gedurende hetzelfde interview - maar geplaatst in een losstaand artikel - meldt Spencer dat hij graag andere digitale winkels als de Epic Games Store op Xbox zou zien. Hij uit zijn frustratie rondom de afbakeningen die er voor zorgen dat gamers alleen spellen via een enkele winkel op consoles kunnen aanschaffen. Polygon vaagt hem dan ook of hij een toekomst voor zich ziet waarin digitale winkels zoals Epic Games Store en Itch.io op Xbox draaien. "Ja", zo antwoordde hij. "Kijk naar onze geschiedenis als Windows-bedrijf. Niemand zou raar opkijken als we zouden zeggen dat je op pc zelf bepaalt waar je je games koopt. Dat is waardevol."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2
Gamer.nl
Nieuws

Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2

Inclusief nieuwe vijanden en de mogelijkheid om wapens te upgraden

Galactic Emergency is van start gegaan in Helldivers 2 - oftewel een nieuwe plotwending dat ook weer nieuwe gameplayopties met zich meebrengt.

Onlangs bleek al dat Meridia, een zwart gat dat hele planeten opslokte, al een bedreiging kon vormen. Inmiddels is een Illuminate-vloot uit het zwarte gat gekomen en wordt Super Earth zelf aangevallen.

Dat houdt in de praktijk in dat er nieuwe uitdagingen in Helldivers 2 te vinden zijn, waaronder nieuwe vijanden. Zo zijn er de Stingray die vanuit de lucht aanvallen en de Crescent Overseer die vanuit beschutting Helldivers het leven zuur maakt. Dan is er nog de Fleshmob, een soort monster dat bestaat uit meerdere Voteless-lichaamsdelen die aan elkaar zijn genaaid.

Super Earth heeft om de chaos een halt toe te roepen het Helldiver Weapon Customization Programme onthuld. Spelers kunnen nu wapens in levels omhoog laten gaan door ze te gebruiken en zo nieuwe attachments, verbeteringen in statistieken en cosmetische extra's ontgrendelen - vergelijkbaar met games als Call of Duty.

In de Superstore tot slot zullen spelers nu alle items die ze willen kunnen kopen en worden ze dus niet geroteerd. Meer info over de Helldivers 2-update valt op PlayStation Blog te lezen. Uitgebreidere patch notes zijn hier te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground
Gamer.nl
Nieuws

Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground

De winnaars gaan naar Amerika

Zaterdag 24 mei om 17:00 uur begint de finale van het Nationale Red Bull Home Ground-toernooi.

Tijdens de finale nemen de vier beste teams aan Valorant-spelers in Nederland het tegen elkaar op. Het winnende team mag namelijk helemaal naar de Verenigde Staten om in de Red Bull Home Ground World Final te spelen! No pressure dus, mensen.

De finale vindt dus plaats op 24 mei in het Rabo Esports Stadium te Purmerend, en die kun je gratis bijwonen. Tickets voor de dag claim je hier. Martin en Cody zijn die dag op locatie en leveren commentaar op de wedstrijd, samen met Pieter Boermans, Veronique Zonneveld en Celine Langeraert. Dat zie je dus op ons Twitch-kanaal, terwijl Morrog live verslag doet vanuit de zaal op zijn eigen kanaal, waar ook prijzen te winnen zijn tijdens een quiz! Een en al gekkigheid dus, daar wil je bij zijn en dat kun dus ook.

Het Valorant-toernooi wordt gespeeld met de ‘Home Ground’-regelset. Dit houdt in dat ieder team een favoriete map kiest om op te spelen - de home ground dus - en die moet verdedigen. Wie de thuisbasis succesvol veilig houdt krijgt een punt, maar als het gebied wordt ingenomen door de tegenstanders moet je naar hun territorium. Zo worden punten behaald gedurende het toernooi en komt er één onbetwiste winnaar uit!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!