‘Stranger of Paradise is niet per se een directe prequel op Final Fantasy 1’
Gamer.nl
Nieuws

‘Stranger of Paradise is niet per se een directe prequel op Final Fantasy 1’

Deze week verschijnt Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin, een opmerkelijke soulslike van Team Ninja in Square Enix’ langlopende franchise. Om meer te weten te komen over die samenwerking sprak Gamer.nl met gameregisseur Daisuke Inoue, Square Enix-producent Jin Fujiwara en Koei Tecmo-producent Nobumichi Kumabe over de ontwikkeling van de game.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is een opvallende liefdesbaby van Square Enix’ Final Fantasy-reeks en Koei Tecmo’s uitdagende, snelle actiegameplay onder leiding van Team Ninja (o.a. bekend van Nioh en Ninja Gaiden). De game kreeg kort na aankondiging behoorlijk wat kritiek op met name de nieuwe stijl, het verhaal en de grafische aspecten – dingen die de ontwikkelaars ondanks de coronapandemie zeggen aan te hebben gepakt.

“Over het algemeen heeft de coronapandemie gelukkig niet veel invloed gehad op het productieschema”, laat producent Kumabe weten. Dat komt volgens hem mede door de relatief snelle omschakeling naar thuiswerken in de eerste fase van de pandemie, evenals goede en duidelijke communicatie onderling. Alle medewerkers deelden mogelijke problemen of uitdagingen vroegtijdig met elkaar, waardoor de game volgens schema op 18 maart uitkomt op consoles en pc. 

©GMRimport

Plotelementen en interpretaties 

Fans en nieuwkomers van de Final Fantasy-reeks kunnen volgens gameregisseur Inoue elk hun eigen interpretatie geven aan het verhaal van de game. Ondanks dat de titel van de game vermeldt dat dit een oorsprongsverhaal is, is dat niet per se het geval. “Wij zouden zeggen dat Stranger of Paradise een potentieel oorsprongsverhaal is, in plaats van een directe prequel op de eerste Final Fantasy-game”, legt Inoue uit. “Je kunt het verhaal zien als een hypothetische interpretatie die wij de spelers voor willen leggen. Je zou kunnen zeggen dat dit inderdaad het echte oorsprongsverhaal is van Jack, voordat hij in de schurk Garland verandert. Maar het is ook goed mogelijk om dit te zien als een alternatieve realiteit, iets wat had kunnen gebeuren.”

Het schrijven van een plot voor een game die mogelijk plaatsvond voor alle andere games in de reeks, is een uitdaging die de makers graag aangingen. Square Enix en Team Ninja overwogen naar eigen zeggen aandachtig welke verhaalelementen van de andere games ze absoluut in Stranger of Paradise wilden integreren, zonder de vrijheid van een origineel verhaal en plot te verliezen. “We wilden de flow van de eerste Final Fantasy-game tot op zekere hoogte overnemen, bijvoorbeeld door het doel om vier kristallen terug te winnen duidelijk terug te laten komen in deze game”, vertelt Inoue.

“In die zin hebben we onszelf bepaalde restricties opgelegd waarin we rekening moesten houden met de verhalen van de andere games. Tegelijkertijd behandelden we het plot ook echt als Jack Garlands verhaal, wat ons veel meer creatieve vrijheid gaf.” Ondanks het originele plan om dit verhaal over Jacks schurkentransformatie te laten gaan, zeggen de makers tevreden te zijn over de toevoegingen van originele plotelementen. 

©GMRimport

Traileronthullingen  

De keuze om in de trailers het grootste plotelement te tonen, namelijk dat hoofdpersoon Jack uiteindelijk verandert in de schurk van de eerste Final Fantasy-game, was niet het oorspronkelijke plan. “In eerste instantie wilden we dat de trailer de vraag zou oproepen wie Jack nou eigenlijk is”, geeft producent Fujiwara toe. “We wilden dat spelers zich zouden afvragen of Jack met zijn gewelddadige persoonlijkheid echt een Warrior of Light kon zijn. Zijn identiteit en intenties zouden dan het grootste vraagteken zijn.”

Square Enix kwam daar echter op terug na het onthullen van de eerste trailer, die veel feedback opleverde. Fujiwara laat weten dat er op basis van die feedback waarschijnlijk teveel informatie werd vrijgegeven in de eerste trailer. “Met de eerste trailer wilden wij de vraag oproepen over Jacks identiteit. Tegelijkertijd onthulden wij ook dat deze Final Fantasy-game actie-georiënteerd zou zijn, waar veel mensen aan moesten wennen. Ook lieten wij een contrast zien van een soort middeleeuwse fantasiewereld en modern geklede hoofdpersonages, wat veel discussie opriep.”

Daarom besloot Square Enix om de game gaandeweg simpeler te presenteren. “Na de eerste trailer besloten wij om te onthullen dat Jack (uiteindelijk) zal veranderen in Garland”, legt Fujiwara-san uit. Dat houdt naar eigen zeggen in dat ze zichzelf in vervolgtrailers meer richtten op beelden en onthullingen die spelers zouden intrigeren en hun interesse zouden vasthouden. 

©GMRimport

Soulslike-fantasie 

Square Enix heeft Stranger of Paradise samen met Team Ninja ontwikkeld. De studio staat onder andere bekend om zijn snelle, actievolle games zoals Nioh en diens vervolg. “Team Ninja creëert graag actievolle games waarin spelers instinctief en gevoelsmatig reageren op gebeurtenissen en gevechten in de game”, licht Kumabe toe. Final Fantasy staat niet bekend om dit soort gevechten en gameplay, maar Kumabe claimt dat deze samenwerking past bij de verhalen van Final Fantasy. “De personages zijn vaak cool (gekleed) en er zijn veel snelle actiescènes. Die twee concepten samenvoegen leek daarom een goed idee.”

Volgens Kumabe-san is er wel een groot verschil tussen Stranger of Paradise en andere typische soulslikes. “Spelers worden bijvoorbeeld niet gelimiteerd door een staminameter. Het zou leuk en interessant zijn om te experimenteren met dit soort ‘zuinige gameplay’, maar we wilden in Stranger of Paradise toch meer de nadruk leggen op de Final Fantasy-sfeer.” Kumabe meent dat de game spelers juist aanmoedigt om magie en vaardigheden ruimschoots te gebruiken. “We willen dat de speler zich cool voelt tijdens het spelen. Dat is sinds het begin de basis van de gameplay geweest.”

©GMRimport

Toegankelijk voor een breed publiek 

Ondanks dat Stranger of Paradise fundamenteel een actiegame is met snelle en uitdagende gevechten, benadrukken de makers dat de game toegankelijk is voor een breed publiek. Volgens Inoue zijn er meerdere spelelementen toegevoegd zodat verschillende spelers het spel op hun eigen manier kunnen spelen. “We hebben verschillende moeilijkheidsgraden aan de game toegevoegd. Voor mensen die van het verhaal willen genieten is er de Story-modus, terwijl mensen die opzoek zijn naar uitdaging zich kunnen wagen aan de Hard-modus. Voor mensen die zich nog niet helemaal thuis voelen in rpg-gevechten zijn er npc’s die aan je zijde meevechten.”

Inoue duidt ook op de multiplayermodus voor spelers die op bepaalde momenten zelf moeite hebben met de game en dus de hulp van een vriend kunnen inschakelen. Bovendien claimt hij dat er voor ieder wat wils is, aangezien er 27 klassen (‘jobs’) zijn om uit te kiezen. 

©GMRimport

Favoriete jobs van de makers

Dat is een aanzienlijk aantal om uit te kiezen. Iedereen begint de game als een Swordsman, maar gaandeweg kunnen spelers uit steeds meer verschillende jobs kiezen met elk hun eigen vaardigheden en voor- en nadelen. Om spelers alvast een beetje op weg te helpen met hun keuze, delen de makers hun favoriete job en de job die ze aanraden voor nieuwkomers van het genre.

Inoue: “Ik hou persoonlijk van vechten met grote wapens en tweehandige wapens, die je kunt spelen met de jobs Berserker of Dark Knight. In Stranger of Paradise zijn er maar een gelimiteerd aantal manieren om je HP terug te krijgen, dus ik raad nieuwkomers aan om te spelen als de Warrior. Deze job heeft namelijk een vaardigheid genaamd ‘war cry’, waarmee je al vechtend HP terugkrijgt.”

Fujiwara: “Persoonlijk kies ik mijn favoriete job meer op basis van hoe cool de naam of het concept is, bijvoorbeeld de Liberator. Voor nieuwkomers zou ik juist een job aanraden waarmee je op afstand kunt vechten. Met een job zoals Mage kun je bijvoorbeeld vanaf een veilige afstand je vijanden aanvallen.” 

©GMRimport

Kumabe: “Ik speel Stranger of Paradise het liefst in de multiplayermodus en dan met een job waarmee ik mijn vrienden kan beschermen, zoals de Knight of de Paladin. Voor spelers die nog niet bekwaam zijn met actiegames raad ik de Dragoon aan, omdat een van hun vaardigheden het toelaat om jezelf te helen. Bovendien zijn hun springvaardigheden erg cool en zijn ze best effectief met het aanvallen van verschillende vijandtypes in diverse scenario’s.”

De reeks gaat verder

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin staat los van de Final Fantasy-hoofdreeks en dient volgens de makers als een alternatieve, mogelijke prequel. De volgende game in de hoofdreeks, Final Fantasy 16, is nog altijd in ontwikkeling maar heeft nog geen duidelijke releasedatum. Tot die tijd kunnen Final Fantasy-fanaten in ieder geval aan de slag met de duistere fantasiewereld uit Stranger of Paradise. 

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is vanaf 18 maart verkrijgbaar op PlayStation5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Spelers kunnen sinds vorige week al aan de slag met een nieuwe gratis demo.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation
Gamer.nl
Nieuws

Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation

Microsoft heeft een remaster van de eerste Gears of War aangekondigd. De game, die de ondertitel Reloaded draagt, verschijnt op 26 augustus op meerdere platforms, waaronder de PlayStation 5.

Dat deelt Microsoft in een blogpost op Xbox Wire. Gears of War: Reloaded is een opgepoetste versie van de eerste Gears of War die in 2006 uitkwam op de Xbox 360. Het betreft dus geen remaster van de volledige oorspronkelijke trilogie, waar eerder geruchten over gingen. De vernieuwde versie ondersteunt een resolutie van 4K en heeft ondersteuning voor 120 frames per seconde in de multiplayer. De verhalende modus draait in zestig frames per seconde. Ook zijn de schaduwen en reflecties verbeterd.

De game komt op 26 augustus uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Het is de eerste keer dat een Gears of War-game speelbaar wordt op een PlayStation-console. Daarbij ondersteunt het spel cross-play en cross-progression tussen alle platforms. De remaster gaat veertig dollar kosten. De prijs in euro's is nog niet bekend, maar zal ongeveer op hetzelfde neerkomen. The Coalition, Sumo Interactive en Disbelief zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling.

Het is niet voor het eerst dat de eerste Gears of War een remaster krijgt. In 2015 verscheen Gears of War: Ultimate Edition op Xbox One en pc. Eigenaren van deze versie - die hem vóór de aankondiging van Reloaded digitaal hebben aangeschaft - krijgen een gratis upgrade naar Gears of War: Reloaded. Uiteraard is de game ook op dag één te spelen via PC Game Pass en Xbox Game Pass Ultimate.

Reloaded bevat alle content die Ultimate Edition bevat, waaronder een bonushoofdstuk voor de singleplayer en alle multiplayermaps en -modi. Het verhaal is in co-op te spelen. Dat kan zowel online als in splitscreen.

Om de game te spelen, is inloggen met een Microsoft-account niet vereist. Alleen als spelers gebruik willen maken van cross-progression en alle mogelijkheden van cross-play is het wel nodig. Alleen met een Microsoft-account is het mogelijk om spelers op andere platforms uit te nodigen en je progressie over te dragen naar een ander platform.

Bekijk hieronder enkele screenshots van Gears of War: Reloaded:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond
Gamer.nl
Nieuws

Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond

De game verschijnt op 30 mei voor PS5, Xbox Series en pc

Electronic Arts heeft een uitgebreide gameplayvideo van de aankomende racegame F1 25 gedeeld.

In de vijftien minuten durende video komen diverse parcoursen voorbij, waaronder een gespiegelde versie van de Oostenrijkse track, en het circuit in Melbourne. Daarbij wordt de focus gelegd op de nieuwe LIDAR-technologie waarmee circuits er nog realistischer uitzien.

In F1 25 kunnen spelers in de MyTeam-modus hun eigen F1-team managen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen waar de Research & Development-afdeling zich op richt, maar ook onderhandelen met coureurs om ze in het team te krijgen. Ook keert de Braking Point-campagne terug, waarin Konnersport ditmaal voor het kampioenschap racet wanneer een dramatische gebeurtenis chaos schopt binnen het team.

Dankzij verbeterde graphics en een nieuwe belichtingstechniek ogen parcoursen nog realistischer, en ook weersomstandigheden zijn nog echter. Ook de audio van de game is verbeterd, met meer gepraat via de radio en natuurlijk commentaar. De Audio2Face-technologie van Nvidia zorgt voor realistischere gezichten.

F1 25 verschijnt op 30 mei voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Mensen die de Iconic Edition van de game reserveren krijgen drie dagen eerder toegang tot de game. Met de Iconic Edition krijgen spelers ergens na release ook toegang tot nieuwe hoofdstukken gebaseerd op de F1-film met Brad Pitt die in juni uitkomt, alsmede extra's rondom Lewis Hamilton.

De F1-reeks wordt ontwikkeld door Codemasters, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van Electronic Arts. Onlangs bleek nog dat er een onbekend aantal ontslagen vallen bij de ontwikkelaar, en dat de ontwikkeling van WRC-rallygames wordt gepauzeerd voor onbepaalde tijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!